[interview] Foodaward-winnaar 2020 Brownies&downieS: 'uiteindelijk ben je mega trots'
- Food-en-retail
- 19 sep 2020 @ 00:01
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFoodAwards
- 19 sep 2020 @ 00:01
- Peter van Woensel Kooy
De verkiezing van de Food Award 2021 gaat van start, samen met researchbureau Q&A, Horeca en mediapartner MarketingTribune. Winnaar van afgelopen jaar Brownies&downieS belicht waarom meedoen een goed idee is. En waarom B&S won.
Philip Christiaans is 26 jaar en inmiddels bijna zes jaar werkzaam bij Brownies&downieS. Ooit brutaal binnen komen wandelen op het kantoor van oprichter en mede-eigenaar Tijs Swinkels (foto boven, links) en nooit meer weggegaan. Hij is nu actief als Formule Manager, waarin hij zich voornamelijk bezig houdt met de groei van Brownies&downieS. 'Wij opende pre-corona gemiddeld 8 locaties per jaar, dus dat is een super leuk onderdeel van mijn job. En daarnaast ook steeds in gesprek met ondernemers en stakeholders om te kijken welke strategische groei we Brownies&downieS kunnen laten maken.'
Kun je ietst meer vertellen over Brownies&downieS?
Christiaans: 'Brownies&downieS is in 2010 opgericht als commercieel bedrijf waar mensen met een beperking of afstand tot de arbeidsmarkt werkzaam zijn in verschillende functies. Dit werd meteen zeer populair in Veghel en in 2012 zijn we gestart met franchise en direct enorm hard gegroeid naar 15 vestigingen. Uiteindelijk de afgelopen jaren de transitie doorgemaakt van soft-franchise naar een hard-franchise model en enorme stappen gemaakt op het gebied van professionalisering. Op dit moment hebben we 54 vestigingen, waarvan 53 gerund worden door franchisenemers. Recent hebben we onze eerste locatie geopend op de Technische Universiteit van Eindhoven. Het is echt gaaf om te zien hoe we nu dagelijks samen met onze franchisenemers het merk Brownies&downieS verder aan het uitbouwen zijn.'
Jullie wonnen de editie Foodservice Award 2020, Kun je toelichten waarom jullie tot winnaar van deze consumentenverkiezing zijn uitgeroepen?
'Voor de gehele Brownies&downieS organisatie was het eigenlijk een beloning voor de koers die we een aantal jaren geleden hebben ingezet. Uiteraard gaat een transitie van soft-franchise naar hard-franchise niet zonder de steun van onze ondernemers en het maken van duidelijke keuzes. Uiteindelijk hebben de gasten ons fantastische beoordeling gegeven in het kader van de Foodservice Award. Het meest trots ben ik eigenlijk op de 9,04 die we kregen als beoordeling voor de gastvrijheid bij Brownies&downieS. Dit is natuurlijk een enorm compliment naar de bijzondere medewerkers die dagelijks zichzelf ontwikkelen en ieder op hun eigen manier werkzaam zijn binnen het bedrijf. De gemiddelde cijfers die we kregen waren echt hoog, we zijn ook direct aan de slag gegaan met de verbeterpunten die we hieruit konden afleiden.'
Blij mee? Wat voor effect had deze prijs voor jullie, nu terugblikkend?
'Super blij mee! In 2019 won Yoghurt Barn de Foodservice Award en ik weet nog dat ik destijds Wouter Staal feliciteerde en gekscherend zei dat wij de opvolger in 2020 zouden zijn. Uiteindelijk ben je mega trots op het lijstje namen waar Brownies&downieS dan tussen staat. Anderzijds geeft het ook een dubbel gevoel, omdat we door de gehele corona situatie maar deels hebben kunnen genieten van deze erkenning. Wij hadden diverse marketing plannen klaarstaan naar aanleiding van het winnen van deze award, deze plannen gingen echter halverwege maart de prullenbak in natuurlijk. Maar in de eerste maanden van 2020 hebben we wel gemerkt dat de Foodservice Award een kwaliteitskeurmerk zijn en we hierdoor ook qua naamsbekendheid een mooie groei hebben mogen doormaken.'
Ik begreep dat B&D zich nu ook ontwikkelt tot producent. Kun je iets vertellen over hoe het nu gaat?
'Producent zullen we op korte termijn niet worden verwacht ik, wel staan er diverse plannen klaar voor de toekomst. Zo hebben we recent een samenwerking gesloten met Appel Catering inzake de catering op onderwijslocaties. En zijn we met diverse partijen in gesprek om te onderzoeken of het Brownies&downieS concept ook in andere markten succesvol kunnen zijn.'
En wat zijn jullie toekomstplannen? Waar wil je staan over drie jaar?
'Het belangrijkste is dat we de huidige familie cultuur behouden binnen de organisatie, wat best bijzonder is voor een franchise formule. Daarnaast zien we ruimte voor ongeveer 70 tot 75 locaties van Brownies&downieS in Nederland. Wij hebben sterk de overtuiging dat het concept ook in andere markten succesvol kan zijn, dit zien we nu al op de TU in Eindhoven. Maar denk hierbij ook aan locaties in de leisure sector, of juist shop-in-shop bij populaire retailers. Wij bieden culinaire kwaliteit in combinatie met een unieke gastvrijheidsbeleving, doordat we samen met onze bijzondere medewerkers sociale impact maken. Ik kijk er naar uit om samen met de gehele organisatie de komende jaren deze sociale impact te vergroten en te ontdekken of Brownies&downieS haar vleugels nog meer kan spreiden.'
(PvWK)
FOODAWARD 2021: Hoe kun je een case indienen en waar?
Aanmelden voor de verkiezing kan via https://info.foodserviceaward.nl/. We stellen vervolgens promotiemateriaal ter beschikking. Meer info bij Q&A, Printerweg 22, 3821 AD Amersfoort en op:
www.qanda.nl.
* Lees hier het interview met project mananager Gerwin Souman over de Foodaward.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- B&S
- handicap
- merk
- mediapartner
- Horecava
- food
- Brownies&downieS
- Q&A
- Food Award
- brownie
- marketing
- Philip christiaans
- MarketingTribune
- Tijs Swinkels
- 2021
- verkiezing
- wnnaar
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Shein krijgt 40 miljoen boete voor... 07-07-2025
- Sea Water en Flink brengen... 04-07-2025
- Wibra groeit stevig door met... 04-07-2025
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers