[interview] Gerwin Souman: 'Foodservice Award relevant voor marketeers'
- Food-en-retail
- 11 sep 2020 @ 11:54
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - AwardsMarketing
- 11 sep 2020 @ 11:54
- Peter van Woensel Kooy
De verkiezing van de 'Foodservice Award' is in 2018 voor het eerst georganiseerd door bureau Q&A en de Horecava. Editie 2021 van deze consumentenverkiezing (geen juryprijs) staat voor de deur, reden voor een gesprek met projectmanager Gerwin Souman (Q&A).
'Als projectmanager bij Q&A ben je voor veel facetten van een project verantwoordelijk, waaronder marketing. Zowel strategisch als operationeel. Dit maakt het werk afwisselend en leuk', vertelt Souman.
Hoe vaart je onderzoeksbureau Q&A de laatste maanden?
'Door de corona pandemie hebben we veel werkzaamheden op een andere manier moeten doen (niet meer fysiek, veel digitaal). Desondanks is er onverminderd interesse in veel projecten zoals de verkiezingen, onderzoeksopdrachten en events. We zijn klaar voor de toekomst!'
Kun je iets meer vertellen over de Foodservice Awards: herkomst, doelgroep, sinds wanneer?
'De verkiezing is in 2018 voor het eerst georganiseerd. Samen met Horecava waren we op zoek naar een initiatief voor competitie en kennisoverdracht binnen foodserviceketens (>5 vestigingen). Hierbij moet je denken aan categorieën als ‘To-Go, Café’s/Restaurants, Koffie- & Lunchrooms, Hotels, Tankstations, etc.’. Het gaat hier om bedrijven of bedrijfsonderdelen waar consumeerbaar gereed eten of drinken wordt verkocht. Consumenten beoordelen deze bedrijven op aspecten als ‘Prijs-kwaliteit, Assortiment, Sfeer, Gastvrijheid, Hygiëne, Gemak, et cetera.’
Waarom is deze award relevant om te volgen voor (food)marketeers?
'De Foodservice Award is een consumentenverkiezing en geen juryprijs. De consument bepaalt dus wie er wint. Door als deelnemer een filiaallijst in te sturen kunnen we uiteindelijk inzichten geven tot op vestiging niveau. Daarnaast heb je als deelnemer, net als bij een politieke verkiezing, ruimte om campagne te maken. Je krijgt op deze manier meer consumentenbeoordelingen wat uiteindelijk een beter inzicht geeft in de prestaties van je onderneming. Ook ten opzichte van je concurrenten. Het mes snijd hierdoor aan twee kanten.'
Welke opmerkelijke winnaars van de laatste twee jaar kun je noemen? Paar opvallende. Waarom bekroond?
'Total is al twee jaar op rij winnaar in de categorie tankstations. Hopelijk kunnen ze dit jaar de trilogie voltooien. Daarnaast won Brownies&downies vorig jaar de hoofdprijs. Vooral de hoge beoordeling op klantvriendelijkheid van het personeel was een enorme waardering voor alle medewerkers van het bedrijf.'
Hoe gaat de beoordeling in zijn werk?
'Consumenten beoordelen een concept op verschillende onderdelen met een cijfer. Het belang van deze aspecten is voor iedere categorie anders en wordt afzonderlijk bepaald. Ieder cijfer wordt vervolgens afgewogen naar het belang van dit aspect in deze categorie. Dit bepaald de eindscore. Op basis van het aantal beoordelingen vindt er nog een correctie op het eindcijfer plaats. Hoe groter het aantal beoordelingen, hoe kleiner de correctie. Het concept met het hoogste eindcijfer in de categorie wint. De categoriewinnaar met het hoogste eindcijfer wint ook de overall prijs.
Door middel van een strenge controle op stemgedrag, misbruik van e-mailadressen en een notaris die de resultaten controleert zorgen we ervoor dat de verkiezing zo eerlijk mogelijk wordt uitgevoerd.'
Hoe kun je een case indienen en waar?
'Aanmelden voor de verkiezing kan via https://info.foodserviceaward.nl/. We stellen vervolgens promotiemateriaal ter beschikking.'
Wat is er veranderd aan de nieuwe editie Foodservice Award 2021?
'We hebben de beoordelingsaspecten dit jaar aangepast zodat belangrijke maatregelen zoals ‘Veiligheid en Hygiëne’ een plek krijgen bij de beoordeling. Omdat de sector het erg zwaar heeft gehad stellen we de verkiezingsresultaten, in de vorm van een rapportage, gratis beschikbaar voor alle deelnemers die zich inschrijven.
Wanneer is de (gehoopte) uitreiking? Wie komen er? En kun je daar eventueel bijzijn?
'De uitreiking staat gepland voor 12 januari op de Horecava. De uitreiking is op uitnodiging bij te wonen door genomineerden, sponsoren of eventueel andere geïnteresseerden. Neem hiervoor contact met ons op.'
(PvWK)
Volgende week: interview met Foodaward-winnaar 2020: Philip Christiaans van Brownies&downieS
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- deur
- manager
- Gerwin Souman
- juryprijs
- Q&A
- Foodservice Award
- Total
- merk
- brownie
- consumentenverkiezing
- project
- Rai
- To-Go
- marketing
- Horecava
- food
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- [marketeer 225] Reinout Koot - oprichter The Boxspring Club
- Jumbo introduceert Kletswandelingen voor buurtbewoners
- 100-jarig Remia maakt trip down memory lane
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Speculaars: Texaanse koekjes met een Amsterdamse twist
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Heineken en bureau LePub steunen... 30-05-2025
- Respondenten BvA -onderzoek:... 28-05-2025
- Pathé popcorn nu ook te koop bij... 28-05-2025
- Hak komt met limited edition... 27-05-2025
- Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren... 27-05-2025
- Amsterdam Marriott Hotel jubileert... 26-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management