Supermarkten en groothandels tonen voorwaarden voor zero-emissietransitie

Supermarkten en groothandels tonen voorwaarden voor zero-emissietransitie
  • Food-en-retail
  • 28 sep 2021 @ 07:24
  • 13803 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOMarketingDistributie

Dagelijks rijden immers vrachtwagens vol levensmiddelen de steden en dorpen van Nederland in om de ruim 4300 supermarkten en 43.000 horecagelegenheden te voorzien van voldoende eten en drinken. Het CBL vindt dat leefomgeving en het klimaat extra aandacht verdient bij distributie en komt nu met deze 'paper'.

Betrouwbare logistiek is essentieel voor de voedselvoorziening, stelt het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, red.) vast. Zo zijn uniforme afspraken op nationaal niveau en investering in duurzame energie-infrastructuur enkele van de voorwaarden om zero-emissie- en duurzaam transport mogelijk te maken. Deze afspraken worden uitgelegd in de CBL-position paper ‘Duurzame bereikbaarheid’.

In het Klimaatakkoord is afgesproken om in 2025 circa 30 tot 40 zero-emissiezones in Nederland te hebben. Daar zijn eenduidige, landelijke overgangsregelingen voor nodig en daarom is begin 2021 de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek gelanceerd. Het CBL heeft deze Uitvoeringsagenda, samen met diverse leden, ondertekend. De sector hecht namelijk veel waarde aan het overgaan naar zero-emissieverkeer.

Drie voorwaarden voor zero-emissietransport
In de position paper ‘Duurzame bereikbaarheid’ beschrijft de sector drie benodigde voorwaarden die de supermarkten en groothandels extra willen uitlichten om zero-emissietransport te realiseren. 'Allereerst: zorg voor uniforme en duidelijke afspraken op nationaal niveau ten aanzien van emissies en zero-emissiezones. Veel steden zijn momenteel bezig met het vormgeven van de regels en mogelijke uitzonderingen in de zero-emissiezones. Gefragmenteerde regelgeving, waarbij steden steeds individuele keuze maken, is onwerkbaar. Daarom is het belangrijk dat er eenduidige afspraken gemaakt worden, maar ook voor de lange termijn.'

Tweede voorwaarde is volgens het bureau: investeren in duurzame energie-infrastructuur. 'De leden van het CBL zijn voorstander van het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals (bio-)LNG en biogas, in de overgang naar zero-emissiebelevering. Om uiteindelijk richting de standaard van zero-emissievoertuigen te bewegen, is het essentieel dat er voldoende laadmogelijkheden beschikbaar zijn en moet er aansluitvermogen worden gerealiseerd. Voldoende netcapaciteit is hiervoor een voorwaarde. Overheden hebben samen met netbeheerders een belangrijke taak om deze capaciteit te bewerkstelligen.'

Derde en laatste voorwaarde is om de wet- en regelgeving in integraliteit te bekijken. 'Het is voor de leden van het CBL van belang dat de overheid wet- en regelgeving op het gebied van transport afmeet aan de gestelde duurzaamheidsambities met betrekking tot klimaat en leefbaarheid.'

Position paper ‘Duurzame bereikbaarheid’
Voor het CBL en haar leden geldt de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek als één van de structuren om bovenstaande voorwaarden gezamenlijk voor elkaar te krijgen. Meer hierover lees je in de position paper ‘Duurzame bereikbaarheid’.
(PvWK, bron: CBL, beeld: Kampus Production / Pexels)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken