Plus-retailer Groesz skipt btw voor groenten en fruit
- Food-en-retail
- 30 aug 2022 @ 08:32
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodPolitiek
- 30 aug 2022 @ 08:32
- Peter van Woensel Kooy
Bart Groesz rekent uit protest een week lang geen btw voor groenten en fruit in zijn supermarkt. Hij hoopt hiermee volgens Distrifood een revolutie te starten.
Groesz roept naar eigen zeggen op tot een sociale revolutie met zijn btw-actie. Klanten van Plus Groesz betalen vanaf deze week zeven dagen lang dus aanzienlijk minder voor agf-producten in de winkel in Zuid-Holland. Groesz vraagt zijn klanten in ruil wel om een petitie te tekenen, waarin Den Haag wordt aangespoord btw op groente en fruit af te schaffen. 'Om de actie onder de aandacht te brengen hangen er vanaf zondag speciale posters in de supermarkt. Hierop staan vuisten afgebeeld die een banaan, wortel en komkommer in de lucht steken, met daarbij de tekst "Groenten en fruit zonder btw. Wie doet er mee?. Dit alles niet in de bekende huisstijl van Plus, maar in de kleuren rood en zwart', aldus het vakmedium, dat uitvond dat de actie niet in samenspraak met Plus wordt gevoerd.
Tijd voor actie
‘Het is gewoon een lokale campagne van een lokale ondernemer. De petitie is wel landelijk. Ik hoop dat die zo vaak ondertekend wordt, dat het kabinet het serieus gaat bekijken. En dat ze stoppen met geld betalen aan een of ander onderzoeksbureau om advies te geven. Ze mogen ook hier langskomen en dan geef ik ze gratis advies. Ik laat in mijn winkel zien dat het kan. Het heeft geen zin om elke keer te klagen over dingen die mis zijn, als je zelf niets doet. Elke verandering komt vanuit het individu. Door groenten en fruit goedkoper te maken, kunnen mensen in ieder geval niet meer zeggen dat ongezond eten goedkoper is’, aldus Bart Groesz in Distrifood. 'Iedereen is ontevreden en iedereen moppert. Tijd voor actie. Revolutie. Daarom deze actie. Om de lasten voor consumenten te verminderen, maar ook als een signaal naar het kabinet. Stop met die achterlijke regeltjes.’
Eerder voerde de directeur van Dirk ook actie voor btw-verlaging op groente en fruit op het Haagse Binnenhof. Daarbij stond de gezondheid centraal, die een lagere BTW rechtvaardigt.
Lees hier verder.
(bron: Distrifood)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers