Boekenmarkt is in omzet 3% gestegen
- Food-en-retail
- 25 jan 2024 @ 13:52
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 25 jan 2024 @ 13:52
- Sjaak Hoogkamer
Lezers kochten in 2023 in totaal ruim 43 miljoen boeken, met een totale waarde van meer dan 685 miljoen euro. Er zijn 50,6 miljoen fysieke boeken uitgeleend aan leden van de openbare bibliotheek, 1% minder dan in 2022.
De afzet van boeken steeg licht met 0,1% en is daarmee de hoogste in elf jaar tijd. De boekenmarkt is in omzet met 3% gegroeid. Er zijn 0,3% minder fysieke boeken verkocht terwijl de verkoop van losse e-boeken buiten abonnementsvormen na twee jaar daling weer stijgt, met 5%. De groei van de totale markt komt naast e-boeken op het conto van anderstalige boeken, waarvan het gros Engelstalig is. De afzet anderstalige fysieke boeken stijgt licht met 2%.
CPNB-directeur Eveline Aendekerk over de boekenmarkt in 2023: ‘Lezen verrijkt mens en maatschappij. Daarom verbindt CPNB mensen met boeken. Het is hoopvol te zien dat er voor het vierde jaar op rij meer boeken zijn verkocht in Nederland en dat de omzet zelfs voor het negende jaar op rij groeit. Zeker ook omdat we dit jaar weer zien dat er in andere landen zoals Frankrijk, Engeland, Amerika en Duitsland minder boeken zijn verkocht.’
De vraag is echter volgens Aendekerk of de omzetstijging opweegt tegen de stevige kostenstijgingen waar ook het boekenvak mee te maken heeft. Reden voor de CPNB om voor de komende jaren haar strategie aan te scherpen om de impact op de markt te vergroten en de leeslust aan te wakkeren. Met als doel dat Nederlanders jaarlijks minimaal één keer vaker hun favoriete boekhandel of bibliotheek binnenlopen voor een boek.
Aendekerk: ‘De daling bij Nederlandstalige boeken zien we in meerdere of mindere mate terug in alle genres, maar met name bij non-fictie vrije tijd (denk daarbij aan kook- en hobbyboeken): daarvan zijn 6% minder boeken verkocht. Nederlandstalige fictie daalde afgelopen jaar met 4%, dit betreft voor dit genre een meerjarige ontwikkeling. Tussen 2019 en 2023 zijn er van Nederlandstalige fictie circa 15% minder boeken verkocht.’
CB rapporteert dat abonnementsdiensten voor het eerst goed zijn voor iets meer dan helft van de e-boek- en luisterboekomzet. Uitgebreide cijfers over de ontwikkeling van streamingsdiensten ontbreken, deze tellen dan ook niet mee bij de ruim 43 miljoen verkochte boeken en jaaromzet van 685 miljoen euro.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bol lanceert online én fysieke... 16-07-2025
- Campina serveert ontbijt op Lowlands... 15-07-2025
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers