Voetbalkijkers bestellen massaal snacks tijdens Oranje

- Food-en-retail
- 1 jul 2024 @ 17:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingVoetbal
- 1 jul 2024 @ 17:00
- Peter van Woensel Kooy
Nederlandse voetbalfans bestellen massaal burgers, patat, poke bowls en pizza voor, tijdens en na de wedstrijden van Oranje. Dat blijkt uit een data-analyse van Uber Eats. De Nederlandse fans kiezen meer voor fastfood dan veel andere Europeanen.
Hier de resultaten van het onderzoek.
Wat bestellen Nederlanders voor, tijdens en na de wedstrijden?
- Voor de wedstrijden waren met name hamburgers, patat en andere snacks van fastfoodzaken populair;
- Tijdens de wedstrijd krijgen de fastfoodzaken stevige concurrentie van poke bowls, die dan massaal werden besteld. Opvallend is ook de stijging van het aantal voetbalbuckets met snacks dat werd besteld tijdens de wedstrijd;
- Na de wedstrijd werden ook pizza’s een stuk populairder. Met de double pepperoni op 1. Ook na de wedstrijd waren burgers, patat en andere snacks het meest populair.
Dit is hoe internationale fans tijdens het EK in Duitsland eten en drinken hebben besteld:
- Fit en gezond: Poolse fans bestelden de gezondste maaltijden, met het hoogste percentage salades en andere gezonde gerechten. Ons buurland Duitsland volgt verrassend (toch minder schnitzels en Duitse braadworsten?) als nummer twee, gevolgd door Portugal.
- Fastfood liefhebbers: aan de andere kant gaven Spanjaarden, net als Nederlanders, de voorkeur aan fastfood maaltijden en bestelden zij het vaakst hamburgers, ver voor op Zwitsers en Fransen. Het Spaanse team zelf lijkt zich, gezien hun indrukwekkende prestaties, niet schuldig te hebben gemaakt aan het eten van veel fastfood.
- Feestbeesten: er is een duidelijke winnaar in het aantal alcoholische bestellingen, met de Engelsen en Schotten aan de leiding, gevolgd door de Fransen en ons eigen land heeft het ook niet slecht gedaan met een vierde plek. Traditioneel heeft vooral bier het goed gedaan.
- Engels ontbijt: degenen die uitbundig vieren, hebben blijkbaar behoefte aan een stevig ontbijt. De Engelsen en Schotten hadden ook het hoogste aandeel ontbijtbestellingen, gevolgd door de Polen en ook Nederlanders hielden wel van een stevige maaltijd aan het begin van de dag.
- Veelvuldige gebruikers: een Belgische en een Spaanse gebruiker zijn in een spannende strijd verwikkeld. Ze hebben al 29 keer besteld via Uber Eats in Duitsland tijdens het EK. Hoe zal deze race eindigen?
- Verenigd in voetbal (en hamburgers): naast voetbal hebben fans nog een gemeenschappelijke liefde: alle deelnemende landen gaven de voorkeur aan hamburgers in de afgelopen weken.
Vrolijke Hongaren en nachtdiensten: zo bewogen fans zich tot nu toe tijdens het EK
- De vrolijkste fans: komen kennelijk uit Hongarije, althans volgens de passagiersbeoordelingen van de afgelopen twee weken. Hongaren ontvingen gemiddeld 4,98 van de 5 sterren, op de voet gevolgd door Kroaten (4,96) en Italianen (4,93). De Nederlanders waren niet al te vrolijk gestemd na het 3-2 verlies tegen Oostenrijk. Hopelijk nemen ze revanche in de wedstrijd tegen Roemenië.
- Late avonden of vroege ochtenden: ritgegevens onthullen ook welke landen nachtmensen zijn en welke vroege vogels. Het hoogste percentage nachtritten werd gemaakt door Portugezen, op de voet gevolgd door Kroaten. Spanjaarden en Oekraïners daarentegen lijken hun dag juist vroeg te beginnen.
- Geen afstand te ver: de logistiek tijdens een EK kan uitdagend zijn, zoals blijkt uit de langste rit die een Georgische fan van Keulen naar Hamburg bracht - waarschijnlijk voor de wedstrijd Georgië tegen Tsjechië. De chauffeur had ongeveer vijf en een half uur nodig om de 435 kilometer af te leggen. Helaas heeft deze superfan niet kunnen zorgen voor de winst van zijn land.
- Frequente reiziger: een Nederlandse gebruiker was bijzonder actief tijdens het EK, met in totaal 35 ritten geboekt via de Uber-app. Geen enkele voetbalfan heeft zoveel ritjes gemaakt tijdens de groepsfase;
- Gevonden voorwerpen: 24/7 met voetbal bezig? Gezien de achtergelaten voorwerpen in voertuigen lijkt dit stereotype te kloppen tijdens het EK: een bovengemiddeld aantal shirts en sjaals werd vergeten. Er waren ook vreemde vondsten, zoals een elektrisch stepje en een hondenhalsband.
(bron: data-analyse van Uber Eats)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Eet je chocola als niemand kijkt19-05-2025
- Jumbo introduceert Kletswandelingen... 19-05-2025
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend... 16-05-2025
- Nieuwe Retail Media Commissie... 16-05-2025
- [marketeer 224] Kaini Sensa Koole -... 16-05-2025
- Retail Media Day brengt nieuwe... 15-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management