[onderzoek] Woonwinkels scoren slecht op "Beste service"
![[onderzoek] Woonwinkels scoren slecht op "Beste service"](/food-en-retail/nieuws/2024/10/woonwinkels-scoren-slecht-op-beste-service/Multiscope-woonwinkels.jpg)
- Food-en-retail
- 22 okt 2024 @ 08:46
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 22 okt 2024 @ 08:46
- Michiel van Zaane
Woonwinkels scoren van alle subbranches binnen de woonbranche het slechtst op de waardestrategie ‘beste service’. Hubo heeft de hoogste score van alle partijen in de woonbranche.
Dat blijkt uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.700 Nederlanders. Uit het onderzoek bleek ook dat er een positief verband bestaat tussen de score op “beste product” en “geloofwaardigheid”.
Belang service
Woonwinkels vormen een subbranche binnen de woonbranche. Van alle subbranches ontvangen woonwinkels gemiddeld de laagste scores op de waardestrategie “beste service” (3,27). Opvallend volgens Multiscope, want een relatief groot deel van de consumenten vindt “beste service” het belangrijkst wanneer zij klant zijn binnen de woonwinkelbranche. Het kan dus interessant zijn voor woonwinkels om zich te richten op deze waardestrategie stelt de marktonderzoeker .
Hubo uitblinker op “beste service”
Hubo is de uitblinker op ‘beste service’ (3,67, Gemeten op een vijfpuntsschaal waarbij 1 stond voor helemaal mee oneens en 5 voor helemaal mee eens). Volgens klanten heeft Hubo een uitstekende dienstverlening. Hubo richt zich volgens de klant op een nichemarkt, aangezien maar 15% van de markt kiest voor de ‘beste service’ binnen de bouwbranche.
Verband geloofwaardigheid en service
Winkels die goed scoren op service, halen ook een hoge score op ‘geloofwaardigheid’. Er bestaat dus een verband tussen de mate van geloofwaardigheid die de klant ervaart bij een partij in de woonbranche en de service, stelt Multiscope.
Positioneringsmodel
Het Treacy en Wiersema model vormt de basis voor dit onderzoek. Dit model gaat ervan uit dat je als bedrijf een duidelijke positionering moet kiezen op het gebied van product leadership (beste product), customer intimacy (beste service) of operational excellence (beste proces).
De acht stellingen voor de waardestrategie ‘beste service’ zijn:
• Investeert in een langdurige klantrelatie
• Ziet de klant als koning
• Onderhoudt goed contact met mij
• Gaat goed met mijn klachten om
• Biedt persoonlijke service
• Focust op hoge klanttevredenheid
• Biedt goede service
• Levert maatwerk.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [column] Alle 13 goed: Foodtrends 2026 volgens Friends & Forks
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




