Zware bricks voor nog meer clicks

Zware bricks voor nog meer clicks
  • Food-en-retail
  • 18 nov 2013 @ 12:31
  • Link
  • Koen van Beurden
    Koen van Beurden

    Freelance marketeer
    Merk ZUID
  • MultichannelE-commerce

Naar verwachting besteedt de Nederlandse consument in 2020 zo’n 36% van zijn aankopen online. Dit zal volledig ten koste gaan van de bestedingen in fysieke winkels. Een stevige statistiek. Het vertrouwen van de consument in online shopping is inmiddels groot. Vooral gemaksredenen als leveringsvoorwaarden en veiligheid van online betalen staan hierin centraal.

Laatst stapte ik rond 18:00 bij een ondernemer op de hoek binnen en hij eigenlijk wilde al afsluiten. Toen ik vervolgens alleen contant kon afrekenen en ‘geld terug’ bij retourneren niet mogelijk was, begreep ik precies het succes van online retail.

Het gaat hard. Zo kondigde Wehkamp recentelijk aan een distributiecentrum te gaan bouwen ter grootte van 10 voetbalvelden dat volledig ten dienste zal staan van het afwikkelen van online aankopen. Hoewel Jumbo het merendeel van hun omzet nog altijd door offline verkoop realiseert, worden er steeds meer online initiatieven gelanceerd die dit traditionele offline kanaal ondersteunen in zijn bestaansrecht. Naast hun laagste prijs garantie gaat Jumbo het tevens makkelijker maken voor consumenten om online te bestellen en offline af te halen (order & collect). Hallo omnichannel!

Ook Schoenenreus richt zich na een faillissement, waarbij 65 fysieke winkels werden gesloten, op een omnichannel-aanpak. Het bedrijf wil online aankopen stimuleren middels internetzuilen in hun winkels. Zelfs Post NL zet hier al lange tijd op in. Toen de discussie nog gaande was welk postkantoortje wel of niet gesloten zou gaan worden (in verband met het afgenomen aantal verzonden poststukken) barstte de capaciteit van hun pakketdienst uit zijn voegen. Datzelfde jaar nog werd er geïnvesteerd in nieuwe distributiecentra.

De jeugd van tegenwoordig weet niet beter dat alles online verkrijgbaar is. Mijn zoon van drie herkende laatst een Domino’s Pizza brommertje. Deze dienst is tegenwoordig, afgezien van het aflevermoment, een volledige online beleving. Zijn opmerking later thuis met de iPad in zijn hand, ‘zullen we pizza bestellen?’, is veelzeggend aangezien hij nooit in een pizzeria komt. Consumenten worden steeds meer op hun wenken bedient; waar en wanneer dan ook.

Deze online ontwikkelingen lijken met name plaats te vinden in de virtuele wereld. De effecten ervan zijn echter direct merkbaar in de ‘echte’ wereld. Zo is voor de oververtegenwoordigde 'high street'-winkels steeds minder animo door de opkomst van multichannel retail. Gevolg: projectontwikkelaars hebben moeite huurders te vinden voor leegstaand vastgoed op centrumlocaties. Tegelijk wordt aan de andere kant van een stad als een dolle gebouwd aan distributiecentra voor e-tailers.

Het gemak waarin online retailers voorzien heeft dan ook een behoorlijk prijskaartje. Het laat een leemte aan ruimte en tegelijk een gebrek aan variatie in winkelaanbod achter. Daarbij verwachten sommige e-tailers met hun online kanalen de komende tien jaar geen winst te maken. Onzekerheid of gezonde innovatie en Hollandse ondernemersgeest? Een kwestie van lange adem, lijkt mij. Een ding is nooit veranderd, zei een retailer mij laatst: ‘De kost gaat voor de baat, en de klant bepaalt nog altijd waarheen het gaat.’ 

Koen van Beurden

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken