Duurzame dilemma's in verpakkingen
- Food-en-retail
- 16 feb 2016 @ 11:59
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MVOWinkelenPackaging design
- 16 feb 2016 @ 11:59
- Huib Burggraaf
De Nederlandse consument hecht steeds meer waarde aan duurzaamheid. Het aantal consumenten dat bij de aanschaf van een product rekening houdt met het milieu, is in 2015 met 33 procent gestegen. We zien ook dat consumenten bewust producten hierom boycotten. De verpakking speelt een belangrijke rol bij dit bewuste koopgedrag, maar tussen goed denken en goed doen zit nog weleens een verschil. Ik bespreek een aantal duurzame dilemma’s als het gaat om verpakkingen.
De plastic tas staat symbool voor milieuverontreiniging. Om het aantal plastic tasjes terug te dringen, mogen winkeliers sinds 1 januari geen gratis plastic tasjes meer meegeven. Enkele uitzonderingen daargelaten. Een veelgebruikt alternatief is de papieren tas. Maar kijken we naar de productie van de papieren tas, dan rijst de vraag in hoeverre dit daadwerkelijk minder milieubelastend is. Voor het maken van een papieren tas wordt hout gebruikt en is er veel water nodig.
Diverse studies tonen aan, dat de milieu-impact van de papieren tas groter is dan van de plastic tas. Dit geldt dan voor het productieproces, want er is doorgaans niet gekeken naar de milieuschade als gevolg van plastic zwerfafval. Een herbruikbare tas is dan wellicht het beste alternatief, maar wat ik wil aantonen is het feit dat we de milieu-impact over de volledige levenscyclus van de verpakking moeten beoordelen. Van grondstof tot afvalverwerking. En juist hier gaat het nog te vaak mis, waardoor we weleens verkeerde conclusies kunnen trekken. Lastig!
‘Onverpakt is beter’
Zo luidt de stelling van menig consument. Onverpakt betekent minder verpakkingsmateriaal en bovendien kunnen mensen kleinere porties aanschaffen. Winkeliers spelen hierop in, door steeds meer producten onverpakt aan te bieden. Zo introduceert supermarktketen Albert Heijn steeds meer onverpakte groenten. Een logische keuze, aangezien men aan de wens van de consument tegemoet komt. Echter, hierbij wordt een belangrijke functie van de verpakking over het hoofd gezien. Verpakkingen spelen namelijk een belangrijke rol in de strijd tegen beschadiging en bederf. Onderzoeken tonen aan, dat verpakte groenten langer meegaan dan onverpakte groenten. Zo blijft een verpakte komkommer vier dagen langer vers, dan een onverpakte komkommer. Voedselverspilling heeft een grote milieu-impact en de verpakking kan deze impact terugdringen. Toch koopt driekwart van de consumenten liever onverpakte groenten. Waar doe je als winkelier nu goed aan?
Minder verpakken?
Terwijl de supermarkt vaker kiest voor onverpakt, valt het mij op dat de speciaalzaak ineens meer verpakkingsmateriaal gebruikt. Vermoedelijk geldt dit niet overal, maar sinds de plastic tasjes zijn afgeschaft, worden meer producten afzonderlijk verpakt. Is dit jou ook opgevallen? Bij de groenteboer worden nu zelfs de bananen in een plastic zakje verpakt. En bij de slager worden de vleeswaren tegenwoordig niet alleen in plastic verpakt, maar gaat er nog een extra papieren zakje omheen. Voorheen werden de meeste producten los in het plastic tasje gestopt, maar nu krijgt zowat elk product een eigen verpakking. Dat is gemakkelijker meenemen, zonder plastic tasje. Heeft de maatregel op deze manier wel het beoogde effect? Het blijft een lastig verhaal.
De juiste keuze
Voor fabrikanten van verpakkingen is een belangrijke rol weggelegd bij deze duurzame dilemma’s. Enerzijds moeten zij nadenken over de samenstelling van het verpakkingsmateriaal, gelet op de complete levenscyclus van het product. En dan heb je ook nog zoiets als bewustwording. Zou de consument de verpakte komkommer boycotten, als hij wist dat de komkommer hierdoor langer vers blijft? Vertel (via de verpakking) waarom je als bedrijf bepaalde keuzes maakt. Zo help je ook de consument bij het maken van de juiste keuze.
Ken jij nog andere voorbeelden van duurzame dilemma’s in verpakkingen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Boom met verwaaide tasjes
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- verantwoord
- tasje
- verpakking
- verpakkingsmateriaal
- samenstelling
- weggelegd
- keuze
- duurzaam
- Van Der Windt
- retail
- design
- levenscyclus
- belangrijke rol
- juist
- doos
- verpakkingen
- mvo
- fabrikanten
- product
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




