De verpakking als succesfactor binnen TCO

  • Food-en-retail
  • 10 mei 2016 @ 11:56
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designMarketing

De verpakking is een onmisbare schakel in de keten. Het belang van een goede transportverpakking spreekt voor zich. Verpakkingen en logistiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het loont om de verpakking te beschouwen als onderdeel van een groter geheel. Elders in de keten, ontstaan er nog te vaak problemen. Problemen die leiden tot een inefficiënte Total Cost of Ownership (TCO).

Een gemiste kans, want juist de verpakking is een belangrijke succesfactor binnen TCO. Dit vraagt wel om een integrale aanpak. Al eerder schreef ik over het belang van een verpakkingsmanager binnen bedrijven. De verpakkingsmanager kijkt verder dan alleen de beschermfunctie van verpakkingen tijdens transport. De verpakkingsmanager denkt ook na over zaken als bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid en end-of-life solutions.

Het belang van TCO
TCO krijgt steeds meer aandacht binnen het verkoopproces. TCO houdt niet alleen rekening met de aanschafkosten van een product of dienst, maar kijkt naar de volledige levenscyclus van een product. Het is fijn als de producten, dankzij de verpakking, in goede staat hun eindbestemming bereiken. Maar als gebruiksvriendelijkheid of presentatie het laten afweten, dan laat je als bedrijf kansen liggen. Kansen die leiden tot lagere kosten en/of hogere opbrengsten.

Waar gaat het mis?
Nog te vaak worden verpakkingen ontwikkeld of geoptimaliseerd, gericht op een enkele schakel binnen de keten. Dit resulteert in diverse scenario’s. Of beter gesteld: afbreukrisico’s. Er worden bijvoorbeeld grote verpakkingen ontwikkeld, die ‘stagneren’ in de vervolgschakel. Dit vraagt (onnodig!) om extra handelingen, zoals omverpakken. Er wordt geïnvesteerd in te dure verpakkingsoplossingen, speciaal gericht op een specifiek type vervoer. In de praktijk blijkt vervolgens, dat de producten nauwelijks via dit type vervoer worden getransporteerd. Binnen e-commerce zien we verzenddozen, die niet geschikt zijn voor het retourneren van producten. En laten we vooral de presentatie richting de eindgebruiker niet vergeten. Hoe wordt jouw product ontvangen door de consument? Met de juiste verpakking zorg je dat jouw marktaandeel groeit. Met als resultaat: meer opbrengsten.

Ken jij nog meer voorbeelden waarbij er sprake is van een afbreukrisico van verpakkingen. Of misschien ken je voorbeelden waarbij de integrale aanpak zich heeft bewezen?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert




 



 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken