De verpakking als succesfactor binnen TCO
- Food-en-retail
- 10 mei 2016 @ 11:56
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketing
- 10 mei 2016 @ 11:56
- Huib Burggraaf
De verpakking is een onmisbare schakel in de keten. Het belang van een goede transportverpakking spreekt voor zich. Verpakkingen en logistiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het loont om de verpakking te beschouwen als onderdeel van een groter geheel. Elders in de keten, ontstaan er nog te vaak problemen. Problemen die leiden tot een inefficiënte Total Cost of Ownership (TCO).
Een gemiste kans, want juist de verpakking is een belangrijke succesfactor binnen TCO. Dit vraagt wel om een integrale aanpak. Al eerder schreef ik over het belang van een verpakkingsmanager binnen bedrijven. De verpakkingsmanager kijkt verder dan alleen de beschermfunctie van verpakkingen tijdens transport. De verpakkingsmanager denkt ook na over zaken als bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid en end-of-life solutions.
Het belang van TCO
TCO krijgt steeds meer aandacht binnen het verkoopproces. TCO houdt niet alleen rekening met de aanschafkosten van een product of dienst, maar kijkt naar de volledige levenscyclus van een product. Het is fijn als de producten, dankzij de verpakking, in goede staat hun eindbestemming bereiken. Maar als gebruiksvriendelijkheid of presentatie het laten afweten, dan laat je als bedrijf kansen liggen. Kansen die leiden tot lagere kosten en/of hogere opbrengsten.
Waar gaat het mis?
Nog te vaak worden verpakkingen ontwikkeld of geoptimaliseerd, gericht op een enkele schakel binnen de keten. Dit resulteert in diverse scenario’s. Of beter gesteld: afbreukrisico’s. Er worden bijvoorbeeld grote verpakkingen ontwikkeld, die ‘stagneren’ in de vervolgschakel. Dit vraagt (onnodig!) om extra handelingen, zoals omverpakken. Er wordt geïnvesteerd in te dure verpakkingsoplossingen, speciaal gericht op een specifiek type vervoer. In de praktijk blijkt vervolgens, dat de producten nauwelijks via dit type vervoer worden getransporteerd. Binnen e-commerce zien we verzenddozen, die niet geschikt zijn voor het retourneren van producten. En laten we vooral de presentatie richting de eindgebruiker niet vergeten. Hoe wordt jouw product ontvangen door de consument? Met de juiste verpakking zorg je dat jouw marktaandeel groeit. Met als resultaat: meer opbrengsten.
Ken jij nog meer voorbeelden waarbij er sprake is van een afbreukrisico van verpakkingen. Of misschien ken je voorbeelden waarbij de integrale aanpak zich heeft bewezen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- inefficiënt Total Cost of Ownership
- eindgebruiker
- VerpakkingXpert
- consument
- marktaandeel
- opbrengst
- presentatie
- omdoos
- Huib Burggraaf
- distributie
- design
- packaging
- product
- TCO
- resultaat
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- 100-jarig Remia maakt trip down memory lane
- Speculaars: Texaanse koekjes met een Amsterdamse twist
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Consumenten beschuldigen Lay's van... 02-06-2025
- Albert Heijn introduceert hamstergezin02-06-2025
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea... 02-06-2025
- Heineken en bureau LePub steunen... 30-05-2025
- Respondenten BvA -onderzoek:... 28-05-2025
- Pathé popcorn nu ook te koop bij... 28-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management