De verpakking als succesfactor binnen TCO
- Food-en-retail
- 10 mei 2016 @ 11:56
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketing
- 10 mei 2016 @ 11:56
- Huib Burggraaf
De verpakking is een onmisbare schakel in de keten. Het belang van een goede transportverpakking spreekt voor zich. Verpakkingen en logistiek zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar het loont om de verpakking te beschouwen als onderdeel van een groter geheel. Elders in de keten, ontstaan er nog te vaak problemen. Problemen die leiden tot een inefficiënte Total Cost of Ownership (TCO).
Een gemiste kans, want juist de verpakking is een belangrijke succesfactor binnen TCO. Dit vraagt wel om een integrale aanpak. Al eerder schreef ik over het belang van een verpakkingsmanager binnen bedrijven. De verpakkingsmanager kijkt verder dan alleen de beschermfunctie van verpakkingen tijdens transport. De verpakkingsmanager denkt ook na over zaken als bijvoorbeeld gebruiksvriendelijkheid en end-of-life solutions.
Het belang van TCO
TCO krijgt steeds meer aandacht binnen het verkoopproces. TCO houdt niet alleen rekening met de aanschafkosten van een product of dienst, maar kijkt naar de volledige levenscyclus van een product. Het is fijn als de producten, dankzij de verpakking, in goede staat hun eindbestemming bereiken. Maar als gebruiksvriendelijkheid of presentatie het laten afweten, dan laat je als bedrijf kansen liggen. Kansen die leiden tot lagere kosten en/of hogere opbrengsten.
Waar gaat het mis?
Nog te vaak worden verpakkingen ontwikkeld of geoptimaliseerd, gericht op een enkele schakel binnen de keten. Dit resulteert in diverse scenario’s. Of beter gesteld: afbreukrisico’s. Er worden bijvoorbeeld grote verpakkingen ontwikkeld, die ‘stagneren’ in de vervolgschakel. Dit vraagt (onnodig!) om extra handelingen, zoals omverpakken. Er wordt geïnvesteerd in te dure verpakkingsoplossingen, speciaal gericht op een specifiek type vervoer. In de praktijk blijkt vervolgens, dat de producten nauwelijks via dit type vervoer worden getransporteerd. Binnen e-commerce zien we verzenddozen, die niet geschikt zijn voor het retourneren van producten. En laten we vooral de presentatie richting de eindgebruiker niet vergeten. Hoe wordt jouw product ontvangen door de consument? Met de juiste verpakking zorg je dat jouw marktaandeel groeit. Met als resultaat: meer opbrengsten.
Ken jij nog meer voorbeelden waarbij er sprake is van een afbreukrisico van verpakkingen. Of misschien ken je voorbeelden waarbij de integrale aanpak zich heeft bewezen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- opbrengst
- Huib Burggraaf
- resultaat
- distributie
- packaging
- omdoos
- marktaandeel
- VerpakkingXpert
- product
- consument
- inefficiënt Total Cost of Ownership
- design
- presentatie
- TCO
- eindgebruiker
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing