Hoe verpakkingen helpen om het vertrouwen van de klant te winnen
- Food-en-retail
- 16 aug 2016 @ 11:46
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingcommunicatiePackaging design
- 16 aug 2016 @ 11:46
- Huib Burggraaf
Voor iedereen die met food werkt geldt: voedselveiligheid is topprioriteit. Enerzijds als onderdeel van de HACCP-richtlijnen. Anderzijds worden consumenten steeds kritischer, als het gaat om kwaliteit en veiligheid van levensmiddelen. Vertrouwen vraagt om productintegriteit. Verpakkingen helpen je om de productintegriteit te verbeteren, waardoor jij het vertrouwen wint van de consument.
Verpakkingen zijn onmisbaar in het kader van voedselveiligheid. Met de juiste verpakking worden producten beschermd tegen invloeden van buitenaf. Daarnaast beïnvloeden verpakkingen de kwaliteit van het verpakte product, door het optimaliseren van de atmosfeer in de verpakking zelf. We zien steeds meer actieve verpakkingen, die een positieve invloed hebben op de kwaliteit (kleur, smaak, textuur) en houdbaarheid van (vers) voedsel. Deze ontwikkelingen zijn essentieel in de strijd tegen voedselverspilling en dragen tegelijkertijd bij aan het vertrouwen van de consument. Het verse voedsel ziet er fris en smakelijk uit. Kortom de presentatie wordt verbeterd, dankzij de verpakking. Een goede presentatie wekt vertrouwen.
Transparantie
In het kader van productintegriteit hechten consumenten veel waarde aan traceerbaarheid en transparantie. De consument wil échte, pure producten. Deze ‘echtheid’ kun je via de verpakking bevestigen. Naast de verplichte informatie op het etiket en het noemen van keurmerken, kun je de consument op diverse andere manieren informeren. Tekst, beeld, kleur- en materiaalgebruik op de verpakking roepen allemaal een (onbewust) beeld op bij de consument. Bedenk goed met welke middelen je de integriteit van jouw merk en/of product kunt benadrukken. Bewijs wat je belooft via de verpakking en overtuig de consument.
Verpakkingen hebben een beschermende functie, maar brengen ook risico’s met zich mee. Verpakkingsmaterialen die in contact komen met voedsel en dranken kunnen chemische stoffen ‘lekken’. Voor het verpakken van levensmiddelen gelden daarom strikte voorschriften, specifiek afgestemd op de verschillende materialen. Uit onderzoek van verpakkingsfabrikant WestRock blijkt, dat bedrijven consumenten onvoldoende informeren over de aanwezigheid van schadelijke stoffen in de verpakking zelf. De veiligheid van de verpakking is van invloed op de koopintentie, zo blijkt uit ditzelfde onderzoek. Het draait dus zowel om transparantie op de verpakking, als om transparantie over de verpakking.
Uitstraling
Vertrouwen valt of staat tevens met de sfeer die je als bedrijf uitstraalt. De verpakking is een uitstekend presentatiemiddel om jouw merk te etaleren. Eerder noem ik al het voorbeeld van de optimale foodpresentatie, maar de impact van de verpakking reikt verder. De verpakking vormt een essentieel onderdeel van de (online) winkelbeleving. Herkenning via de verpakking is belangrijk voor het vertrouwen van de consument, alsmede de wijze waarop producten mee naar huis worden gegeven of worden bezorgd. Er is niks zo vervelend als een verpakking die lekt. Of wat denk je van een online bestelling die beschadigd wordt afgeleverd? Dan is het vertrouwen ver te zoeken.
Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met verpakkingen in relatie tot product- en of merkvertrouwen. In hoeverre laat jij je leiden door de verpakking bij (herhaal)aankopen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- consument
- aankopen
- e rvaringen
- etaleren
- online
- foodpresentatie
- presentatiemiddel
- merk
- design
- product
- verpakking
- herkenning
- leiden
- winkelbeleving
- wijze
- verpakking
- vertrouwen
- merkvertrouwen
- sfeer
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Picnic start campagne met goedkoper Duits assortiment
- 100-jarig Remia maakt trip down memory lane
- Speculaars: Texaanse koekjes met een Amsterdamse twist
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Consumenten beschuldigen Lay's van... 02-06-2025
- Albert Heijn introduceert hamstergezin02-06-2025
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea... 02-06-2025
- Heineken en bureau LePub steunen... 30-05-2025
- Respondenten BvA -onderzoek:... 28-05-2025
- Pathé popcorn nu ook te koop bij... 28-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management