[column] Denken over private label packaging
- Food-en-retail
- 8 jan 2019 @ 11:03
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketing
- 8 jan 2019 @ 11:03
- Huib Burggraaf
Het aanbod private label-producten is de afgelopen jaren fors gegroeid. Dit geldt ook voor de kwaliteit van deze producten. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol.
Private label heeft zich bewezen als een interessant verdienmodel. Steeds meer (online) retailers kiezen voor het aanbieden van private label-producten. Er komt meer aandacht voor onderscheidend vermogen en kwaliteit. Een goed verpakkingsconcept is hierbij onmisbaar.
Prijsperceptie
Private label-producten zijn niet langer een goedkoper alternatief voor A-merken, maar worden gebruikt om de consument iets anders of beters aan te bieden. De kwaliteit is tegenwoordig gelijk of zelfs beter dan van A-merken. Door die verschuiving ontstaat er een gelaagde prijspositionering. Een goed voorbeeld hiervan zijn de private labels van Albert Heijn: ‘AH Excellent’, ‘AH Huismerk’ en ‘AH Basic’. De verpakkingen van deze drie huismerken verschillen sterk van elkaar en roepen elk een ander beeld op van respectievelijk premium tot budget. Waar de Excellent-verpakking elegantie en luxe uitstraalt en daarmee de premium beleving versterkt, kenmerkt AH Basic zich door een eenvoudige en goedkope uitstraling. Deze verpakkingen hebben tevens een minder opvallende schappositie (onderin), maar zijn heel herkenbaar, waardoor de budgetshopper niet kan misgrijpen.
Wat zegt de verpakking?
Albert Heijn heeft nog een vierde variant, namelijk ‘AH Biologisch’. Het gebruik van de groene basiskleur versterkt het biologische karakter van het verpakte product. Groen is immers de kleur van de natuur. Je kunt dus waarde toevoegen aan het private label door in te spelen op de actuele trends (duurzaam, gezond, premium). De verpakking is hiervoor een uitstekend middel.
Categoriecodes
Binnen private labelling worden ook nieuwe categorieën aangeboden, waarvoor categoriecodes ontbreken. Categoriecodes zijn designelementen, zoals kleuren of teksten, die de consument duidelijkheid geven over de productgroep. Zorg ervoor dat jouw verpakkingsontwerp de categoriecode bepaalt. Je bereikt dan een top of mind naamsbekendheid binnen de categorie. Er zijn ook steeds meer private labels en merken die breken met de traditionele categoriecodes om zich te onderscheiden. Een bekend voorbeeld zijn de kleurrijke repen van Tony’s Chocolonely die met alle categoriecodes breken en daardoor uit het schap knallen. Een ander voorbeeld zijn de bruine pakken van Arla, die breken met de witte basiskleur voor zuivel. Inmiddels zien we trouwens steeds meer bruin in het zuivelschap en lijkt de kleurcode te evolueren, waarbij ongebleekt kraft de nieuwe standaard lijkt te worden.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- Huib Burggraaf
- repen
- categoriecodes
- retail
- Arla
- zuivelschap
- kleurcode
- evolueren
- kleurrijk
- VerpakkingXpert
- bruin
- private labelling
- design
- nieuwe standaard
- categoriecodes
- bruin
- ongebleekt kraft
- Tony’s Chocolonely
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




