Piet Bakker: 'Kranten goochelen met digitale oplage'
- Media
- 17 apr 2014 @ 12:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekVerdienmodellenBereikContent
- 17 apr 2014 @ 12:01
- Redactie Media
De Nederlandse dagbladen goochelen met hun digitale oplagen, schrijft media-onderzoeker Piet Bakker in een analyse voor vakblad Villamedia. Er zijn zoveel verschillende vormen abonnementen dat het lastig is om oplagen van kranten met elkaar te vergelijken.
Volgens Bakker groeit het aantal digitale abonnees van dagbladen wel, maar wordt er een stuk minder mee verdiend dan met de papieren oplage. Bakker: ‘De digitale groei is veelbelovend maar de wijze waarop die oplage gemeten wordt, is volgens uitgevers en hoofdredacteuren frustrerend en onduidelijk, omdat iedereen het op een andere manier lijkt te doen. Een realistischer systeem en inzicht in het daadwerkelijk leesgedrag zou meer dan handig zijn.’
De analyse van Piet Bakker staat op Villamedia.nl achter een betaalmuur. U heeft er dus een... digitaal abonnement voor nodig. Hoe toepasselijk.
Piet Bakker publiceert ook elders op het web. Zie: JournalismLab.nl en Tijdschriftcijfers.tumblr.com.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Villamedia
- dagbladen
- Hogeschool Utrecht
- wetenschapper
- oplage
- betaalmuur
- abonnement
- HU
- Piet Bakker
- onderzoeker
- verdienmodel
- digitaal
- e- paper
- analyse
- media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- NMO breidt meting uitgesteld kijken... 21-01-2025
- Exclusieve samenwerking Talpa Media... 21-01-2025
- NIMA Marketingfacts Jaarboek 2025... 20-01-2025
- IPG Mediabrands wint Dominos account20-01-2025
- Media-onderzoek WARC: overvloed,... 17-01-2025
- Erik van Aalst algemeen directeur... 17-01-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day