Publieke Omroep ziet bereik onder jongeren dalen
- Media
- 17 jul 2014 @ 15:02
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - BereikTelevisieDoelgroepenPolitiek
- 17 jul 2014 @ 15:02
- Redactie Media
Het is de Nederlandse Publiek Omroep vorig jaar niet gelukt om meer jongeren te bereiken. Dit constateert het Commissariaat voor de Media in zijn jaarlijkse advies aan staatssecretaris Dekker van Media over de naleving van de Prestatieovereenkomst 2010-2015. Sterker nog: het bereik onder jongeren is afgelopen jaar zelfs gedaald, ondanks een groeiambitie.
De NPO realiseerde in 2013 de overeengekomen prestaties met betrekking tot het aansluiten bij veranderend mediagebruik, het bieden van een evenwichtig en onderscheidend media-aanbod en het vergroten van impact. De afspraken omtrent het vergroten van het bereik zijn ten dele gerealiseerd, aldus het CvdM. Het bereiken van meer jongeren is vorig jaar niet gelukt.
De in de Prestatieovereenkomst opgenomen afspraak was dat het bereik van Nederland 3 onder de doelgroep 20-34 jaar verder zou worden vergroot. Het bereik onder jongeren nam in 2013 echter af, net als in voorgaande jaren. Het Commissariaat zal bij de advisering over de Meerjarenbegroting NPO 2015-2019 dit najaar specifiek toezien op de inspanning van de NPO om het bereik onder jongeren te vergroten.
Als onafhankelijk toezichthouder zet het CvdM zich in voor een pluriform publiek omroepbestel, dat onafhankelijk van commerciële belangen en overheidsinvloeden fungeert. Daarbij let het Commissariaat erop dat het publieke geld dat hiermee gemoeid gaat, rechtmatig wordt besteed. Vanuit deze kernwaarden heeft het Commissariaat uitvoering gegeven aan de toetsing op de naleving van de prestatieafspraken uit de overeenkomst tussen de toenmalige minister van OCW en de landelijke publieke omroep (NPO).
Jaarlijks brengt het CvdM advies uit over de Prestatieovereenkomst. De toets van het Commissariaat is tweeledig: voldoet de wijze van rapportage door de NPO en zijn de gerapporteerde resultaten conform de prestatieafspraken. Het meeste recente advies is als PDF te downloaden.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- omroep
- televisie
- politiek
- radio
- bereik
- Publieke Omroep
- Commissariaat voor de Media
- kijkcijfers
- jongeren
- Prestatieovereenkomst
- jeugd
- CvdM
- Nederland 3
- NPO
- doelgroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

