Sanoma reorganiseert ditigale tak, Arthur Hoffman verdwijnt, Peter de Mönnink krijgt steeds meer controle

Sanoma reorganiseert ditigale tak, Arthur Hoffman verdwijnt, Peter de Mönnink krijgt steeds meer controle
  • Media
  • 27 nov 2015 @ 17:32
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • TelevisiePrintOnline

Sanoma is een bedrijf dat altijd in beweging is. De dynamiek in de mediawereld is nu eenmaal enorm en bij Sanoma is dat niet anders. Toch springen sommige bewegingen wat meer in het oog dan andere. Een aantal gebeurtenissen in de afgelopen twee jaar laten zien dat de koers van het Finse bedrijf voor een steeds groter deel in Nederland wordt bepaald en dat de positie van de de Nederlandse CEO Peter de Mönnink steeds sterker wordt.

Op 1 januari 2014 wordt Peter de Mönnink CEO van Sanoma Nederland. Tot dan toe was hij CEO van Reed Business Nederland & Reed Business International. Hij volgt Dick Molman op.

Peter de Mönnink komt binnen bij Sanoma in zeer onrustige tijden. Twee weken voordat De Mönnink aan de slag gaat, verklaart John de Mol Sanoma de oorlog. Eerder dat jaar gaf hij in RTL Late Night al aan het meerderheidsbelang van Sanoma in SBS Broadcasting over te willen nemen. Daarna deed hij een publiekelijk bod van 373 miljoen euro op de aandelen van Sanoma in SBS. Dat werd afgewezen. Op op 15 december 2013 geeft De Mol een interview aan het Financieele Dagblad waarin hij Sanoma ervan langs geeft. Volgens het dagblad ziet De Mol bij Sanoma geen strategie, is Sanoma niet bereid of niet in staat de benodigde investeringen in SBS te doen, heeft De Mol geen vertrouwen in SBS CEO Hans Edin ("De man is compleet onzichtbaar"), verzet hij zich tegen pogingen van de Finnen om Remko van Westerloo buiten spel te zeggen en ziet hij ook niets in het plan van de nieuwe Sanoma Nederland CEO Peter de Mönnink om drie dagen per week kantoor te gaan houden bij SBS ("Dat kan helemaal niet").

Er wordt in de media reikhalsend uitgekeken naar de confrontatie tussen John de Mol en Peter de Mönnink. Maar van hoe dat tussen die twee gaat, komt niets naar buiten. Er lijkt wel helemaal geen conflict te zijn. In een interview dat het Nederlands MediaNetwerk later dat jaar deed met Peter de Mönnink zegt hij er dit over: "We zijn gaan praten. Want immers, het zijn niet de portfolio’s die samenwerken maar de mensen. Natuurlijk zijn de belangen groot en is de discussie scherp, we vonden echter de juiste click, die resulteerde in:  beter overleg. Vanuit die positieve grondhouding hebben we gezegd: laten we  met elkaar een workable solution vinden. Om te beginnen door elkaar op de hoogte te houden van hoe we onze doelen realiseren. De relaties zijn goed en de zakelijke verhoudingen tussen Sanoma en Talpa zijn nu stabiel ondanks de sterk veranderende mediaomgeving."

Op 1 mei 2014 verlaat Marc Stubbé, CCO van Sanoma, het bedrijf. Hij wordt opgevolgd door Eric-Jan Gelink. Stubbé is niet de enige grote naam die Sanoma verlaat. In januari was Eric Ariëns al vertrokken, in april Sander Stallinga en Hilmar Mulder, in september Sander ten Dam.

Op 25 augustus 2014 wordt Arthur Hoffman benoemd tot CEO van Sanoma Digital. Hij is de opvolger van Sander ten Dam.

Op 1 oktober 2014 wordt Peter de Mönnink ook CEO van SBS. HIj volgt Hans Edin op, die anderhalf jaar lang interim directeur was na het plotselinge vertrek van Georgette Schlick in maart 2013. Er wordt aangekondigd dat De Mönnink SBS op interim basis gaat leiden maar van dat interim hoort nooit iemand meer wat.

Op 9 december 2014 wordt bekend dat SBS en Sanoma de uitzendrechten van de UEFA Champions League hebben verworven. De wedstrijden zullen worden uitgezonden op SBS6 en NU.nl.

Sanoma voegt per 1 januari 2015 Sanoma Nederland en Sanoma België samen, geleid door Peter de Mönnink. Hij stuurt Henk Scheenstra naar België om het Belgisch deel te besturen. Scheenstra rapporteert aan De Mönnink.

Op 1 februari 2015 verlaat Remko van Westerloo SBS. Hij wordt als Directeur Televisie bij SBS opgevolgd door Peter Lubbers.

Op 1 april 2015 verlaat Eric-Jan Gelink Sanoma. Hij is als opvolger van Marc Stubbé 11 maanden Chief Commercial Officer geweest. De functie CCO wordt opgeheven.

Het bestuur van Sanoma Nederland bestaat nu nog uit drie leden. Naast CEO Peter de Mönnink is dat CFO Steven Flipse en Director Human Resources Gieta Veersma.

Peter de Mönnink bouwt aan de integratie van Sanoma en SBS - hij wil er een crossmediaal bedrijf van maken. In 2015 zal vanuit Sanoma voor het eerst de naam Sanoma/SBS worden gecommuniceerd. Adverteerders en relaties krijgen vanaf 22 mei gezamenlijke Sanoma SBS business updates. Ingewikkeld blijft dat SBS voor een derde in handen is van Talpa waardoor volledige integratie van de bedrijven moeilijk is. Ook een complicerende factor is dat het digitale product - zoals NU.nl, Startpagina, Kieskeurig en Fashionchick - voor een groot deel is ondergebracht bij Sanoma Digital. Het is bekend dat De Mönnink dit geen optimale situatie vindt, hij zou deze activiteiten liever in eigen handen hebben.

Op 20 mei 2015 wint Sanoma drie Cross Media Awards. Ard Siekerman is Cross Media Man van het Jaar 2015, vtwonen is Cross Media Merk van het Jaar en SBS is betrokken bij de Cross Media Case van het Jaar.

Op 18 september 2015 stapt Sanoma CEO Harri-Pekka Kaukonen op. Een plots vertrek, er is geen opvolger. Financieel directeur Kim Ignatius wordt interim CEO.

Op 1 oktober 2015 wordt Susan Duinhoven CEO van Sanoma, ze zat al in het Sanoma bestuur.

Op 26 november 2015 maakt Sanoma een aantal ingrijpende wijzigingen in de organisatie bekend. Chief HR Officer Jacqueline Cuthbert zal Sanoma per 1 januari 2016 verlaten. Haar taken worden overgenomen door Director Human Resources Gieta Veersma in Nederland. De functie van Chief HR Office zal komen te vervallen. Sanoma Digital wordt feitelijk opgeheven. Het portfolio wordt over Sanoma Nederland en Sanoma Finland verdeeld. En zo krijgt Peter de Mönnink wat hij al een tijd lang wil, directe zeggenschap over belangrijke digitale proposities als NU.nl, Startpagina, Kieskeurig en Fashionchick. Het zal de crossmediale organisatie die De Mönnink voor ogen heeft een stap dichterbij brengen.

www.sanoma.nl
www.sanoma.com

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken