AVG dwingt Exterion tot uitschakeling van camera's in digitale schermen
- Media
- 27 jul 2018 @ 00:56
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PolitiekOutdoorReclamePrivacy
- 27 jul 2018 @ 00:56
- Jeroen Mirck
Exterion Media houdt camera's in zijn digitale schermen uitgeschakeld. Aanleiding is het wettelijk toetsingskader dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft opgesteld vanwege privacywet AVG voor adverteren en dataverzameling via Digital Out-of-Home.
'Het is je vast niet ontgaan, de landelijke discussie die september vorig jaar is ontstaan omtrent camera’s in onder andere onze digitale schermen', laat Exterion Media weten. 'Deze camera’s verzamelen anonieme statistieken om het bereik van onze digitale schermen te bepalen. Destijds hebben wij alle camera’s uitgeschakeld en de AP kondigde aan om het gebruik hiervan te onderzoeken. Inmiddels heeft de AP hier uitspraak over gedaan.'
Samenvattend ziet de AP in de praktijk drie hoofddoeleinden van deze gegevensverwerking. Hieronder staan de regels waaraan iedere buitenreclame-exploitant zich moet houden wanneer er persoonsgegevens worden verwerkt via camera's in digitale schermen:
Als het hoofddoel uitsluitend gericht is op 'tellen', kan gekozen worden voor een middel waarbij geen persoonsgegevens worden verwerkt. Dat is bijvoorbeeld het geval bij een infraroodcamera waarbij personen niet herkenbaar in beeld komen. Samen met softwareleverancier Quividi en het IAB Nederland (Taskforce DOOH) belooft Exterion de consequenties van deze uitspraak met betrekking tot onze situatie verder te bespreken.
'De camera's blijven dus uitgeschakeld', aldus de outdoor-exploitant. 'Naar verwachting, aangezien in diverse andere Europese landen wel toestemming is gegeven vanuit de AP, komt er een vervolg op deze uitspraak van de AP in Nederland.'
Het wettelijk toetsingskader en de brief van de AP zijn hier te downloaden.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

