Apple in de clinch met Netflix én Spotify
- Media
- 20 mrt 2019 @ 11:14
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - TelevisieVerdienmodellenVideoMuziek
- 20 mrt 2019 @ 11:14
- Jeroen Mirck
Apple heeft ruzie met Netflix én Spotify. Het conflict met de videodienst gaat over de directe concurrent die Apple komende maand in de Amerikaanse markt zet. Spotify klaagt Apple aan vanwege diens appstore-beleid.
Netflix-topman Reed Hastings sluit bij voorbaat uit dat hun producties te zien zullen zijn op het nieuwe videoplatform van Apple. Op zich een logische reactie, want Apple doet precies hetzelfde: het techbedrijf heeft miljarden geïnvesteerd in eigen exclusieve producties, met onder meer regisseurs Steven Spielberg en J.J. Abrams, die niet beschikbaar zullen worden gesteld buiten de Apple-dienst.
'Ze zullen fantastische dingen hebben bedacht. Sommige ídeeën zullen we graag willen lenen', aldus Hastings. Maar dat kan niet, dus blokkeert Netflix op zijn beurt de verspreiding van eigen producties via Apple.
Verdere versnippering ligt op de loer, want ook de BBC werkt aan een nieuwe streamingdienst, evenals Disney, zeker nu de overname van 21st Century Fox een feit is.
Spotify klaagt bij Europese Commissie
Het conflict met Spotify is van een heel andere orde. Topman Daniel Ek richt zijn pijlen op Apple's appstore-beleid en heeft daarover zelfs een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Spotify voelt zich tegengewerkt. Het bedrijf voert daarbij een heel actieve PR-strategie, met een actiesite, blogs en zelfs een gelikt animatie-filmpje om het eigen standpunt uit te dragen. Apple reageerde twee dagen later, eveneens via internet.
Lees de analyse van Tweakers voor meer duiding over deze kwestie.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- videodienst
- muziek
- Spotify
- media
- Netflix
- appstore
- streaming
- concurrentie
- Apple
- ruzie
- televisie
- conflict
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Tv-reclames 2023: bestedingen lineaire tv dalen, bestedingen...
- Schermtijd februari vrijwel gelijk gebleven
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- Marketeer, omarm de feministische agenda in reclame!
- Brandreview non-alcoholische drankjes: kenniswebinar op 19...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Tv-reclames 2023: bestedingen... 12-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 12-03-2024
- Schermtijd februari vrijwel gelijk... 08-03-2024
- Quest viert 20-jarig bestaan met... 01-03-2024
- Week Zonder Vlees & Zuivel lanceert... 29-02-2024
- Abovo, gouden partner RMD: Wij... 24-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing