FvD-kiezers lezen Telegraaf en FD
- Media
- 22 mrt 2019 @ 10:47
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - DoelgroepJournalistiekPolitiekOnderzoekDagbladen
- 22 mrt 2019 @ 10:47
- Jeroen Mirck
Kiezers van Forum voor Democratie lezen het vaakst De Telegraaf, GroenLinks-kiezers bij voorkeur de Volkskrant en VVD-stemmers met name NRC.next en FD. De kiezers van DENK en 50Plus lezen nauwelijks kranten.
Dit blijkt uit kiezersonderzoek van Peil.nl, het bedrijf van Maurice de Hond. Het onderzoek houdt verband met de opiniepeilingen voor de provinciale verkiezingen van afgelopen woensdag, die verrassend werden gewonnen door de relatief nieuwe partij van Thierry Baudet.
Nek-aan-nekrace
Laten we even alle partijen doorlopen. Bij de VVD is sprake van een nek-aan-nekrace tussen NRC.next en FD. CDA’ers hebben geen heel duidelijke voorkeur (14 procent leest AD, 13 procent leest NRC, 12 procent FD), terwijl GroenLinks een duidelijke voorkeur heeft voor de Volkskrant (24%), gevolgd door Trouw en Het Parool (21%). Die laatste is een stadskrant, maar wel in de stad waar de partij van Jesse Klaver een overweldigende meerderheid behaalde.
Regionale kranten
Kiezers van PvdA, D66 en PVV zijn voorspelbaar. De voorkeurskrant van die drie partijen is niet verrassend: PvdA’ers lezen bij voorkeur de Volkskrant (13%), D66’ers het liefst NRC (19%) en PVV’ers het meest De Telegraaf (12%).
Opvallend: de SP is de enige partij waarbij de grote voorkeur uitgaat naar regionale kranten. Trouw is de voorkeurskrant van SGP en Partij voor de Dieren, terwijl stemmers op de ChristenUnie NRC.next nipt prefereren boven de meest religieus-getinte landelijke krant van Nederland.
Naschrift: Er was even verwarring over de eerste kolom van de tabel. Die leek aan te geven hoeveel kiezers per partij überhaupt kranten lezen, maar de percentages betreffen de stemverhouding bij de afgelopen verkiezingen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- VVD
- GroenLinks
- PS2019
- lezers
- onderzoek
- FvD
- Peil.nl
- krant
- PVV
- D66
- Maurice de Hond
- 50Plus
- SP
- dagblad
- Thierry Baudet
- krantenlezer
- DENK
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- MamaMagazine.nl nieuwe aanwinst... 29-03-2024
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing