Mediahuis profiteert van aankoop TMG

Mediahuis profiteert van aankoop TMG
  • Media
  • 1 mrt 2019 @ 09:01
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkUitgeversDagbladen

De aankoop van TMG stuwt de jaarcijfers van Mediahuis. In 2018 zag de Belgische uitgeverij zijn omzet met 28 procent groeien naar 819 miljoen euro. De nettowinst groeide liefst 90 procent naar 28 miljoen, met name door succes in Nederland.

Het sterke resultaat van vooral TMG, in combinatie met een efficiënte kostenbeheersing binnen de hele groep, liggen aan de basis van deze groei, zo meldt Mediahuis. Hierdoor konden de impact van de stijgende kosten (met name papier en personeel), de dalende advertentie-inkomsten in print en de daling van de inkomsten uit de losse verkoop, 'op het niveau van de groep worden weggewerkt'.

'Herspelplan TMG ligt op schema'

Voor het eerst maken de resultaten van Telegraaf Media Groep (TMG) over een periode van de volle twaalf maanden deel uit van het geconsolideerde Mediahuis-resultaat. De implementatie van het in 2017 geformuleerde herstelplan, waarbij TMG inzet op een betere performantie in zowel de consumenten- als de advertentiemarkt, ligt voor op schema. Mede dankzij een efficiënt ingrijpen in de kosten, in combinatie met een versnelde digitale transformatie, leverde TMG in 2018 een significante bijdrage aan de groei van het Mediahuis-resultaat.

In de Belgische markt zijn de synergie-effecten geslonken die Mediahuis wist te realiseren bij haar ontstaan. Een achterblijvende advertentieomzet, in combinatie met een aanzienlijke structurele stijging van de papier- en personeelskosten maakt dat het resultaat van de Belgische nieuwsactiviteiten afnam. Doelstelling is de dalende rendabiliteit van de deze activiteiten opnieuw op peil te brengen.

Digitale transformatie van nieuwsmerken

De verdere ontwikkeling van een sterk digitaal aanbod richting de lezer en een focus op het bouwen van relaties voor de lange termijn resulteerde in een toename van het aantal abonnees. Wel daalde de losse verkoop in zowel Nederland als België het afgelopen jaar opnieuw.

  • De Standaard zette een sterk resultaat neer met een groei in verkoop van 3,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Vooral de digitale verkoop vertoont een sterke stijging. Die steeg in 2018 met 31,2%. Maar liefst één op de drie abonnees van De Standaard kiest vandaag voor een digitale formule (met of zonder papieren weekendkrant).
  • NRC (Handelsblad en Next) pakte voor het vierde jaar op rij uit met een stijgende verkoop (+1%), zowel in print als online.
  • Ook bij Het Nieuwsblad en de regionale nieuwsmerken Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Limburger, zien we een verdere stijging in digitale verkoop. Deze stijging kan echter de daling van de printomzet, voornamelijk in de losse verkoop, niet volledig compenseren.
  • De Telegraaf slaagt erin om de jarenlange neerwaartse trend om te buigen tot een stabilisatie van de verkoop in print en een stijging van de digitale verkoop. De duidelijke keuze om een relatie met de lezer voor de lange termijn aan te gaan, ligt mede aan de basis van dit succes.
  • De Holland Media Combinatie, ofwel de dagbladen Het Noordhollands Dagblad, het Leidsch Dagblad, de IJmuider Courant, het Haarlems Dagblad en De Gooi- en Eemlander, tekenden voor het eerst opnieuw groei op. Zij weten de daling om te buigen naar een plus en realiseren verdere digitale groei.

Betalen voor digitale journalistiek

De betalingsbereidheid voor digitale journalistiek neemt toe. 2018 en overigens ook begin 2019 betekenden voor Mediahuis een verdere implementatie van de paywall op de nieuwssites. Hierbij krijgen lezers de mogelijkheid om gratis te proeven van een deel van de artikels en krijgen zij tegen betaling toegang tot het volledige redactionele aanbod.

In de Belgische markt steeg het aantal abonnementen dat via de nieuwssites werd verkocht met 50 procent. De tijd die lezers spendeerden aan het lezen van de betalende of ‘premium’ artikels verdriedubbelde. Mede door de implementatie van de paywall zag ook De Telegraaf het aantal abonnementen dat online werd verkocht met 26 procent toenemen. De regionale titels van TMG tekenden zelfs een verdrievoudiging op.

Advertentiemarkt blijft onder druk

De advertentie-inkomsten blijven, zowel in België als in Nederland onder druk staan, hoofdzakelijk in het nationale printsegment en mede door het feit dat vooral internationale digitale spelers profijt halen uit de advertentiegroei in digitaal. In Nederland weet NRC haar positie in het niche-segment van de hogere sociale klasse wél mooi te behouden. Ook TMG herpakte zich goed op het vlak van print advertentieomzet en slaagde erin om het grote bereik van haar merken te vermarkten.

Mediahuis versterkte ook haar positie in de classifiedsmarkt. De succesvolle fusie van de vastgoedplatformen Zimmo en Hebbes tot één platform Zimmo, maakte Mediahuis afgetekend de tweede grootste partij op de Belgische immo-zoekertjesmarkt. Jobat zag zijn positie verder versterkt door gerichte investeringen in de ontwikkeling van nieuwe diensten voor zowel werkgevers als werkzoekenden. Ook Gaspedaal vergrootte zijn aandeel in een versnipperde Nederlandse auto-classifiedsmarkt.

Met de overname van het Nederlandse digitale mediabedrijf Wayne Parker Kent tenslotte, bouwde Mediahuis haar digitale positie verder uit. De lancering van de nieuwe radiozender NRJ bezorgde Mediahuis een sterkere positie in de Vlaamse radiomarkt.

Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis: 'We zetten vandaag als groep een mooi resultaat neer. De acquisities die we de afgelopen jaren in Nederland deden, hebben geleid tot de nodige synergieën en een betere financiële veerkracht voor Mediahuis. TMG staat een jaar na de overname door Mediahuis opnieuw op de rails en de digitale transformatie van de groep is succesvol ingezet. We zien de betalingsbereidheid voor digitale journalistiek toenemen en boeken mooie vooruitgang met onze digitale abonnementsformules. Het blijft echter een grote uitdaging om telkens een gepast antwoord te bieden op de continu wijzigende marktomstandigheden. We geloven in een solide basis waarbij elk onderdeel van onze groep performant en rendabel is en blijven dan ook anticiperen om dit op peil te houden.'

Succes met investeringen

2018 was voor Mediahuis ook een belangrijk investeringsjaar. Deze investeringen gebeurden voornamelijk in het industriële domein met een upgrade van de krantendrukkerij in Paal-Beringen, en op technologisch vlak met de verdere digitale transformatie van de Mediahuis-merken en de harmonisatie van systemen en processen over de groep heen. Daarnaast vond ook de uitkoop van de resterende minderheidsaandeelhouders van TMG plaats en gebeurden enkele kleine acquisities. Hierdoor nam de netto schuld toe met 16,6 miljoen euro (+15%). De netto schuld op REBITDA-ratio verbeterde licht van 1,5 naar 1,4.

Kristiaan De Beukelaer, CFO Mediahuis: 'Mediahuis heeft de grote acquisities van 2017 goed verwerkt. We zijn het jaar gestart met een solide balans en een relatief laag schuldniveau. In 2018 lag de focus vooral op integratie en prestatieverbetering van de hele portefeuille. De geleverde inspanningen en de investeringen daartoe werpen hun vruchten af. Het positieve effect hiervan zal in toenemende mate zichtbaar worden in 2019, zowel wat resultaten als verdere schuld afbouw betreft.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken