ACM: Maximaal 3 FM-frequenties per bedrijf
- Media
- 18 nov 2022 @ 14:48
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 18 nov 2022 @ 14:48
- Michiel van Zaane
De ACM adviseert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat het maximale aantal FM-vergunningen waarover een bedrijf mag beschikken van vier naar drie FM-frequenties te brengen. Als het advies wordt doorgevoerd zou Talpa één station kwijtraken.
Het ministerie van EZK organiseert in 2023 de frequentieveiling voor negen landelijke commerciële (FM)-radiovergunningen. Bedrijven kunnen intekenen om zo’n radiofrequentie te kopen en daarop een radiozender te starten of voort te zetten. De ACM adviseert het ministerie van EZK over de veilingvoorwaarden die invloed hebben op de concurrentie op de radioluistermarkt en de radio-advertentiemarkt. Daarbij gaat de ACM ervan uit dat er bij de veiling twee van de negen zenders geclausuleerde themazenders zijn: Nieuws- en actualiteiten en Nederlandse muziek.
In 2003 zijn de FM-radiofrequenties verdeeld. Op dit moment zijn er negen verschillende commerciële zenders: 100%NL, BNR Nieuwsradio, Q-music, Radio 538, Radio10, SkyRadio, Slam!, Sublime en Veronica. Vijf daarvan hebben een clausule dat ze een bepaalde muziek of thema moeten uitzenden: niet recente bijzondere muziek, nieuws, recente bijzondere muziek, Nederlandse/Europese muziek en klassieke muziek/jazz. Daarnaast zijn er de publieke radiozenders met ieder een eigen profiel. Onder Talpa vallen vier stations, één te veel volgens het ACM-advies: Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica.
Er is concurrentie tussen de verschillende partijen op de radioluistermarkt en de radioadvertentiemarkt maar de (ongeclausuleerde) commerciële zenders hebben veruit het grootste aandeel op beide markten. Deze markten hangen nauw met elkaar samen: hoe meer luisteraars, hoe meer adverteerders geïnteresseerd zijn in adverteren op die zenders. De ACM ziet concurrentierisico’s op deze markten als één of twee partijen bijna alle zenders in handen zouden hebben. Drie partijen is in het algemeen het minimum voor voldoende concurrentie. Dat risico wordt beperkt door per bedrijf maximaal drie van de negen zenders toe te kennen. Dan blijft er voldoende ruimte voor concurrentie waardoor radio-advertentieprijzen scherp blijven en luisteraars kunnen luisteren naar verschillende radioprogramma’s van verschillende bedrijven.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- acm
- Sublime FM
- fm
- 100% NL
- Sky Radio
- BNR Nieuwsradio
- advies
- Qmusic
- Slam FM
- radio veronica
- radio 10
- veiling
- radio 538
- frequenties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing