ACM: Maximaal 3 FM-frequenties per bedrijf

ACM: Maximaal 3 FM-frequenties per bedrijf
  • Media
  • 18 nov 2022 @ 14:48
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De ACM adviseert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat het maximale aantal FM-vergunningen waarover een bedrijf mag beschikken van vier naar drie FM-frequenties te brengen. Als het advies wordt doorgevoerd zou Talpa één station kwijtraken.

Het ministerie van EZK organiseert in 2023 de frequentieveiling voor negen landelijke commerciële (FM)-radiovergunningen. Bedrijven kunnen intekenen om zo’n radiofrequentie te kopen en daarop een radiozender te starten of voort te zetten. De ACM adviseert het ministerie van EZK over de veilingvoorwaarden die invloed hebben op de concurrentie op de radioluistermarkt en de radio-advertentiemarkt. Daarbij gaat de ACM ervan uit dat er bij de veiling twee van de negen zenders geclausuleerde themazenders zijn: Nieuws- en actualiteiten en Nederlandse muziek.

In 2003 zijn de FM-radiofrequenties verdeeld. Op dit moment zijn er negen verschillende commerciële zenders: 100%NL, BNR Nieuwsradio, Q-music, Radio 538, Radio10, SkyRadio, Slam!, Sublime en Veronica. Vijf daarvan hebben een clausule dat ze een bepaalde muziek of thema moeten uitzenden: niet recente bijzondere muziek, nieuws, recente bijzondere muziek, Nederlandse/Europese muziek en klassieke muziek/jazz. Daarnaast zijn er de publieke radiozenders met ieder een eigen profiel. Onder Talpa vallen vier stations, één te veel volgens het ACM-advies: Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Radio Veronica.

Er is concurrentie tussen de verschillende partijen op de radioluistermarkt en de radioadvertentiemarkt maar de (ongeclausuleerde) commerciële zenders hebben veruit het grootste aandeel op beide markten. Deze markten hangen nauw met elkaar samen: hoe meer luisteraars, hoe meer adverteerders geïnteresseerd zijn in adverteren op die zenders. De ACM ziet concurrentierisico’s op deze markten als één of twee partijen bijna alle zenders in handen zouden hebben. Drie partijen is in het algemeen het minimum voor voldoende concurrentie. Dat risico wordt beperkt door per bedrijf maximaal drie van de negen zenders toe te kennen. Dan blijft er voldoende ruimte voor concurrentie waardoor radio-advertentieprijzen scherp blijven en luisteraars kunnen luisteren naar verschillende radioprogramma’s van verschillende bedrijven.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken