[onderzoek] Bereik hybride folderlezen groeit

[onderzoek] Bereik hybride folderlezen groeit
  • Media
  • 11 jun 2024 @ 08:11
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Nederlanders lezen graag reclamefolders. Het gecombineerde bereik van de papieren en de digitale folder is 18,9 miljoen mensen. In het NOM folderonderzoek van 2018 bekeek 25% van de Nederlanders zowel de papieren als de digitale folder, terwijl dit nu gestegen is naar 64%.

Nederlanders houden van aanbiedingen. 87% van de lezers komt in actie naar aanleiding van de folder, blijkt uit Het grote folderonderzoek 2024 dat is uitgevoerd door Markteffect. Bij 51% van de lezers bepaalt de folder voor een groot deel het boodschappenlijstje. Het merendeel van de Nederlanders maakt gebruik van wekelijks papieren folders van supermarkten en drogisterijen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen.
De papieren reclamefolder wordt nog altijd het meest gelezen. 10,8 miljoen mensen bladeren regelmatig door de folder die elke week op de deurmat valt. De digitale versie van de reclamefolder is inmiddels ook volwassen geworden met 8,1 miljoen lezers.

Digitaal, papier of allebei
Papieren en digitale folders vullen elkaar aan in functie. Beide folders worden gelezen om op de hoogte te blijven van aanbiedingen en om geld te besparen. Nederlanders vinden papieren reclamefolders vooral gemakkelijk, leuk en inspirerend om door te bladeren. Voor de papieren folder gaan de lezers even lekker zitten.
De digitale folder lezers zijn vooral geïnteresseerd in aanbiedingen, het vergelijken van prijzen en producten en het besparen van geld. Opvallend is dat vooral vrouwen de digitale folders bekijken. Ook kijken meer jonge mensen de digitale folder. De papieren folder wordt juist meer gelezen door 55-plussers. Lezers die papieren folders bekijken worden het meest geïnspireerd tot het kopen van producten. De fysieke en digitale folder hebben een andere functie en versterken elkaar. Nick Steggink, Sales Director bij Publitas zegt: ‘Retailers bereiken met digitale en papier folders deels verschillende doelgroepen, het zijn twee kanalen die elkaar aanvullen.’

Milieu
Veruit de belangrijkste drijfveer om alleen nog digitale folders te lezen is het milieu. Lezers die alleen de digitale folder lezen (14%) geven aan dat het milieu minder belasten (55%) en het verminderen van de hoeveelheid papierafval (58%) voor hen de belangrijkste redenen zijn om alleen nog maar digitale folders te lezen. Ze ergeren zich onder andere aan het plastic waar de folders in verpakt zijn. Maar ook het weggooien van hele pakketten ongelezen folders staat veel consumenten tegen, zeker als er ook een goed alternatief is.

De toekomst van de folder
Hoe ziet de toekomst van de folder eruit? Marieke de Koning, Managing Partner bij De Reclamefabriek: ‘De folder blijft onverminderd populair. We zien dat de digitale folder een grotere rol speelt bij een jongere doelgroep dan de papieren folder. Maar de papieren folder kan nog zeker niet gemist worden; de groep van 45 jaar en ouder geeft aan de papieren folder echt te gaan missen als deze niet meer beschikbaar zou zijn. Dit aandeel is het grootst onder gepensioneerden. Ik denk dat deze twee mediatypes, met ieder hun eigen communicatiewetten, elkaar de komende jaren zullen blijven versterken in het aanjagen van aanbiedingen.‘

Voor het onderzoek is een representatieve populatie van 2054 Nederlandse respondenten ondervraagd in de leeftijdscategorie van 18+. Het onderzoek is uitgevoerd in mei 2024.​ Er is kennis over en interesse in papieren en digitale folders gemeten.   

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken