De digitale revolutie is van ons allemaal

De digitale revolutie is van ons allemaal
  • Media
  • 7 apr 2017 @ 12:50
  • 49579 x gelezen
  • Link
  • Paola Cassone
    Paola Cassone

    Performance Strategy Director
    Initiative
  • TrendsDoelgroepenOnderzoek

Een van de moeilijkste vragen om te beantwoorden is: zou je je anders hebben gedragen als je tien of twintig jaar geleden geweten had wat je nu weet? De vraag is niet te beantwoorden zolang we niet kunnen tijdreizen. Een vraag die we wel kunnen beantwoorden is: hoe hebben de ontwikkelingen van de afgelopen tien of twintig jaar ons gedrag veranderd?

Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen heeft Initiative een onderzoek uitgevoerd naar de voorkeuren van millennials (geboren in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw) en X’ers (geboren in de jaren zestig en zeventig). Ons doel was niet zozeer de resultaten van de verkiezingen te voorspellen (dat deed iedereen), maar te bepalen wat de afstand is tussen de generaties, door middel van stellingen.

De conclusie? Het is meer vorm dan inhoud.

Laten we meteen met de deur in huis vallen: het klopt helemaal dat millennials internetverslaafd zijn, op Facebook zitten zodra ze wakker worden en geen dag zonder hun mobiel kunnen leven. Dat ze steeds meer YouTube en Netflix kijken dan televisie en dat ze kranten niet onmisbaar vinden. Allemaal waar en logisch, want al toen de smartphone nog niet bestond wisten we dat millennials verslaafd waren aan hun mobiel! De content op Netflix is afgestemd op de wensen van millennials en YouTubevloggers zijn zélf allemaal millennials. Dat noem ik een self-fulfilling prophecy!

Wat echt opvallend is, is dat volgens dit onderzoek X’ers op meerdere vlakken hetzelfde gedrag vertonen als millennials. Ook de X’ers kijken steeds minder tv, zijn verslaafd aan hun smartphone en zijn online sociaal. De digitale revolutie raakt dus veel meer dan alleen millennials en de consequenties gaan veel dieper.

Het lijkt erop dat millennials meer de jongere, ondeugend versie van generatie X zijn. Zeg maar de jongere broers en zussen, die nog op kamers zitten terwijl de oudere broers en zussen een hypotheek regelen en de kinderen naar school brengen. Dat kan best ook waar zijn, gezien dat de eerste generatie die massaal in aanraking met digitalisatie is gekomen nu tussen de 40 en 50 jaar oud is.

Er wordt volgens mij een fundamentele denkfout gemaakt in ons vak: dat je in het digitale tijdperk moet zijn geboren om een afwijkend, digitaal gedrag te tonen. Echter, als je in aanraking bent gekomen met de digitale technologie in je jeugd, heb je precies dezelfde kansen als een digital native. Mijn generatie is verliefd geraakt op personal computers, mobiele telefoons en internet terwijl de millennials nog in de zandbak speelden en er zijn volgen GfK zelfs meer X’ers die een tablet gebruiken dan millennials.

Om een echte generatiekloof te vinden, moeten we volgens mij terug gaan naar de babyboomers (60+). Zij zijn degenen die ook nu nog meer dan vier uur per dag televisiekijken en nog steeds papieren kranten lezen. De babyboomers hebben de digitale boot helemaal gemist, maar ze zijn ook de eerste generatie met een levensverwachting van boven de 80 jaar, dus het is in het voordeel van ons allemaal dat we ze sneller helpen om aan boord te stappen. Want de tv en kranten bloeden niet nog 20 jaar door in de huidige vorm.

In plaats van focussen op het verschil tussen millennials en generatie X, kunnen we ons beter bezighouden met hoe we de babyboomers meekrijgen in onze revolutie.

---

Afscheid van een generatiekloof – Hoe millennials en generatie X steeds dichter naar elkaar toe groeien is een onderzoek van Initiative.

 

Paola Cassone

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken