[Mijn Marketing] Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa

[Mijn Marketing] Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
  • Online
  • 4 feb 2022 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterview

Roelijne Peters is Senior Marketingmanager bij Meetic-Group, waar datingplatform Lexa een onderdeel van is: ‘Voor deze baan ben ik verhuisd naar de stad van de liefde, Parijs, waar het hoofdkantoor van Meetic is gevestigd.’

LEXA
Ik houd mij dagelijks bezig met de Europese marketingactiviteiten voor Lexa. Onder mijn verantwoordelijkheid vallen verschillende EU-landen en het VK. Ik zou mezelf willen omschrijven als iemand die creatief is, een echte doorzetter en die graag continu leert over het vak marketing en communicatie. Ik krijg er energie van als we de juiste snaar weten te raken, waardoor mijn inspanningen leiden tot resultaten die boven verwachting zijn.

MISVATTING
De meeste mensen in mijn directe omgeving hebben wel een idee wat ‘marketing’ is, maar over wat het precies inhoudt bestaan vaak misvattingen. Marketing is ontzettend divers aangezien het speelt binnen allerlei afdelingen van een organisatie. Om het makkelijk te maken benoem ik aspecten die men wel kan zien, zoals tv, radio, online, digital campagnes, Out Of Home, social media en PR.

TROTS
In de afgelopen jaren is er veel veranderd in de datingbranche. Ook de behoeftes van singles in Europa zijn niet meer hetzelfde als tien jaar geleden. Lexa gaat mee met de behoeftes van de consument. Waar vroeger de tagline Als het om daten gaat was, gaat het nu over serieus daten en dus hanteren we de tagline Klaar voor echte liefde.

‘Eén op de vijf Nederlanders kent een stel dat elkaar heeft ontmoet op Lexa’

Ik ben er trots op dat Lexa, ondanks de toenemende concurrentie, na twintig jaar nog steeds een sterk merk is en één op de vijf Nederlanders wel een stel kent dat elkaar heeft ontmoet op Lexa. We hebben ons staande weten te houden tussen het groeiende aantal platformen en profiteren van onze opgebouwde kennis om de single van 2022 te kunnen ondersteunen in de zoektocht naar échte liefde.

TROUWRING
Blundertje? Een paar jaar geleden heb ik het 50+-datingmerk Ourtime in de markt gezet. Tijdens de opnames van de tv-commercial kwamen we er achter dat onze acteur zijn trouwring nog droeg.

ROLO
De Rolo-olifant uit de negentiger jaren van de vorige eeuw is een tijdloze klassieker. Je voelt de emotie, de boodschap komt luid en duidelijk en met humor over. Deze commercial heeft het merk echt in de markt gezet.

ERGERNIS
Gokreclames.

CULTUREN
Bij goede marketing weet je hoe je je doelgroep moet benaderen, raken en vooral begrijpen. Je daarin verdiepen is key. Als deze elementen juist zijn en de doelgroep ziet dat jij ze begrijpt, dan wil de consument zich binden aan je merk. In mijn positie maak ik reclames die internationaal worden uitgerold, waarbij je dan te maken krijgt met verschillende culturen, manieren van denken en date-behoeftes. Dan is het ontzettend belangrijk om een creatie te maken waar singles zich mee kunnen identificeren. In veel landen wordt diversiteit in een relatie geaccepteerd, maar helaas nog niet in alle Europese landen. Italië loopt op dit vlak nog iets achter ten opzichte van bijvoorbeeld Nederland en Scandinavie. Emotionele engagement is daarbij - zeker als het gaat om liefde - een belangrijk element: emotie is een taal die voor bijna iedereen hetzelfde is. Bij goede marketing is het belangrijk dat het dan ook lokaal geadopteerd kan worden zodat de boodschap duidelijk overkomt en op de behoefte van de consument inspeelt.

UITDAGING
Vernieuwend blijven en groter denken dan de eigen producten en diensten. Als marketeers hebben we de kans om een verschil te maken en daarbij onze producten en diensten te verkopen, grijp die!

CLEARBLUE
Ik geef de voorkeur aan merken die inspirerend zijn, omdat ze een impact kunnen maken in de maatschappij en onze manier van denken. In de commercialvan Clearblue zie je de blijdschap van iemand die een negatief testresultaat krijgt. Dit is wat mensen raakt en begrijpen, de echtheid is te zien. Ook Nike is een van deze sterke merken die heel goed impact kunnen maken.

LINDA EN LEXA
Als filmfanaat ben ik bijna verslaafd aan mediamerken zoals Netflix, Prime en Disney+. Netflix heeft veel eigen producties, en vanuit daar zie je de sterke connectie met hun gebruikers. Ze zijn enorm innovatief in tienerseries die veel diversiteit laten zien, met daarbij een passende boodschap die wordt meegegeven aan deze doelgroep.
Daarnaast lees ik Linda. Dit mediamerk spreekt mij aan, omdat het is ingestoken op het inspireren van vrouwen. Linda deelt pakkende verhalen en blijft innovatief. Lexa en Linda hebben ook al meerdere keren samengewerkt, bijvoorbeeld voor het tv-programma Dating Quiz, omdat we als merk meerdere raakvlakken hebben. Dit soort dingen maken mijn werk natuurlijk extra leuk.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken