ROI in online marketing is dat wel te meten

  • Online
  • 8 aug 2014 @ 08:00
  • Link
  • Wieger Waardenburg
    Wieger Waardenburg

    senior online marketeer, eigenaar
    XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
  • MarketingOnderzoekZoekmachine

Meten is weten. Maar is dat wel zo? Hoe betrouwbaar zijn de metingen die we volgen - en op welke manier verbinden we daar conclusies aan? Is het eigenlijk wel mogelijk om op een goede manier de ROI van uw online marketing inspanningen te bepalen?

We kunnen toch meten?
Sturen op ROI is mateloos populair. Vooral wanneer het om online marketing gaat. Maar is deze wel goed te bepalen? Bij de klik die uiteindelijk een online aankoop genereert gaat het nog wel, maar vertegenwoordigen de impressies en contactmomenten die er in het voortraject zijn geweest dan geen waarde?
Meerdere mogelijkheden voor conversie
Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Online is dat niet anders. Er zijn meerdere mogelijkheden die uitmonden in een conversie. Zo kan het voorkomen dat iemand niet online, maar telefonisch converteert. Ook laten diverse onderzoeken zien dat conversie in fysieke winkels vaak al online begint.
Staat er op uw website een telefoonnummer? Dan zorgt dat er al voor dat uw conversiecijfers gekleurd zijn - tenzij er nooit iemand belt natuurlijk. Een ander ‘ding’ is dan nog de techniek die gebruikt wordt voor metingen. Die verschilt ook nog wel eens. En wanneer een bezoeker uw prachtige product deelt via sociale media, iemand anders klikt en koopt… aan welke ‘Investment’ schrijft u dan de ‘Return’ toe?
Zelden 100% betrouwbare cijfers
Een ander aandachtspunt waar bij het bepalen van de ROI rekening mee dient te worden gehouden is de betrouwbaarheid van cijfers. Het 'online landschap' is nogal versnipperd. Niet alleen wanneer het om devices gaat, maar ook wanneer bijvoorbeeld wordt gekeken naar gebruikte technieken. Zo verscheen onlangs een case over Groupon waaruit blijkt dat 60% van wat in Google Analytics als 'direct traffic' werd weergegeven eigenlijk afkomstig is uit de organische zoekresultaten. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat dit overal het geval is, maar het laat in ieder geval zien dat van 100% betrouwbaarheid vrijwel nooit sprake is.

Hoe dan wel?
Met meten is niets mis. Maar puur sturen om de relatie tussen kosten en conversie is in de meeste gevallen niet helemaal ‘eerlijk’.
Gebruik bij het meten van conversies vooral uw verstand en ga niet blind af op de cijfers. Blind afgaan op cijfers kan enkel wanneer u ‘waterdicht’ of ‘bijna-waterdicht’ kunt meten. Helaas is dat vaak niet het geval. Cijfers kunnen een prima indicatie geven over effectiviteit, maar de interpretatie van cijfers is waar het daadwerkelijk om gaat. Daarnaast zijn er zaken die wel belangrijk zijn, maar minder 'feitelijk' en minder 'meetbaar' zijn. Denk aan betrokkenheid, de inzet van webcare als ondersteuning in het verkoopproces, het via livechat beantwoorden van vragen om de conversie te verbeteren etc.

Logische benadering
In het juiste perspectief bekeken is dit eigenlijk een hele logische benadering: niet de cijfers, maar de interpretatie ervan zijn leidend. Niet mee eens? Dan ben ik benieuwd naar wat de feitelijke ROI is van die egostrelende radio of tv-campagne. Of van uw visitekaartje. Om nog maar niet te spreken over de ROI van uw folder.
Een klant heeft nu eenmaal vaak meer ‘triggers’ nodig om genoeg vertrouwen in u te hebben om zo de stap naar conversie te maken.













Wieger Waardenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken