Waarom monitoring van social media juist in de zorg belangrijk is

Waarom monitoring van social media juist in de zorg belangrijk is
  • Online
  • 15 mrt 2016 @ 11:55
  • Link
  • Medical Digitals
    Medical Digitals

    online marketing bureau
    Medical Digitals
  • Geen tag

Door online en socialmediamonitoring kan een online marketeer ontdekken waar zijn doelgroep zich online bevindt en welke onderwerpen haar bezig houden. Deze informatie kan zeer relevant zijn, omdat hiermee de contentproductie kan worden geoptimaliseerd. Ook in de zorg kan het monitoren van het online gedrag van verschillende doelgroepen interessant zijn. Patiënten praten namelijk in grote getalen online over hun ziektes, behandelingen, klachten en medicatie. Dit doen zij op verschillende momenten via verschillende kanalen. Zorginstellingen, farmaceuten en medische producenten kunnen hun online aanwezigheid versterken door op dit gedrag in te spelen. Door beter te ‘luisteren’ kunnen zij de informatiebehoeften van hun doelgroepen ontdekken en hier de contentproductie op aanpassen.

Beantwoord de vragen van de doelgroep
Door te monitoren wat de doelgroep bespreekt op social media, op welke kanalen zij actief is en welke content zij liket of deelt, kom je als online marketeer veel te weten over haar informatiebehoeften.

Stel je voor: je werkt als marketingmanager van een zelfzorgproduct tegen griep. Een inzicht dat je middels socialmediamonitoring kunt verkrijgen is wat de meest besproken onderwerpen rondom griep waren in een bepaalde periode. Zo werden termen als vitamine, mannen, gember, agriholland, zika, koorts en citroen veel in dezelfde berichten gebruikt waarin het woord ‘griep’ werd genoemd. Zie figuur 1 voor een voorbeeld van trending topics rondom het zoekwoord ‘griep’ in januari en februari.

Figuur 1. Trending topics rondom griep in januari en februari 


De termen uit de trending topics tagcloud kunnen worden onderzocht en de relevante termen kunnen worden meegenomen in de contentcreatie. De bovengenoemde marketeer zou op deze informatie kunnen inspelen door bijvoorbeeld een blog te schrijven met praktische tips om snel van de griep af te zijn. Deze content kan worden gedeeld via de website of veelgebruikte social media om de gebruikerservaring te verbeteren en de traffic naar de online kanalen van de organisatie te vergroten.

Weet waar de doelgroep zich bevindt
Patiënten gaan op zoek naar informatie in zoekmachines, delen informatie via social media en gaan op zoek naar antwoorden op diverse fora. Twitter en Facebook zijn veruit de meest populaire media om veel voorkomende klachten zoals hoofdpijn en griep te bespreken. In figuur 2 is te zien hoeveel gesprekken er over griep op verschillende platformen waren.

Figuur 2. Bronnen waar griep in januari en februari werd besproken

Opvallend is dat er veel op Twitter over griep werd gesproken. In figuur 2 is te zien dat er alleen al in januari en februari 17.000 keer over griep werd gepraat op dit platform. Als marketeer kun je door middel van online en socialmediamonitoring dieper ingaan op een bron als Twitter. Werd hier specifiek om hulp gevraagd en welke bronnen (auteurs/bedrijfsaccounts) waren het meest actief? Welke hashtags werden gebruikt wanneer men het over griep had? Tijdens welke periode en op welke tijdstippen werd het meest getweet over griep? Allemaal punten waar je op in kunt spelen om via Twitter de doelgroep effectief te bereiken.

Bereik de doelgroep op het juiste moment
Bijna ieder jaar is er in de maand februari een griepepidemie. Dit is ook terug te zien aan het gedrag op social media. Zo werd dit jaar alleen al in de maanden januari en februari 33.000 keer gesproken over griep. Ook het aantal zoekopdrachten naar griep in Google steeg flink in deze maanden. In februari wordt ieder jaar gemiddeld twee keer zo vaak naar griep gezocht als in augustus.

Figuur 3. Activiteiten rondom griep op social media, blogs en fora van februari 2015 tot en met februari 2016. 

Voor de marketeer van het zelfzorgproduct tegen griep is het belangrijk om deze informatie in acht te nemen bij het inplannen van zijn contentpublicaties. Ook kan hij zijn Google Adwords hierop aanpassen.

Kortom? 
Een zorginstelling, farmaceut of medisch producent moet slim inspelen op de informatiebehoefte van de online patiënt. Door inzichten uit onderzoek te gebruiken, kun je jouw doelgroep content op maat aanbieden door bijvoorbeeld blogposts te laten aansluiten op zijn informatiebehoefte. Het is belangrijk om actief te zijn op de kanalen waar je doelgroep ook actief is. Adwords campagnes en social advertising kunnen worden ingezet op het moment dat de doelgroep behoefte heeft aan jouw content. Aan de hand van de verkregen inzichten kun je kansen signaleren en de effectiviteit van je online strategie verbeteren.  

De bovenstaande figuren zijn screenshots van social media monitoringtool Coosto. 

Medical Digitals

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken