[column] APK voor je SEO

  • Online
  • 7 apr 2020 @ 10:04
  • Link
  • Gerard van den Bogaart
    Gerard van den Bogaart

    Marketing Strategist
    Referro B2B Marketing
  • Zoekmachine

Een contentaudit is een soort voorjaarsschoonmaak. Een keer per jaar (of volgens een ander regulier schema) ga je door je website heen en verwijder je pagina's die niet langer bij jou of je merk passen.

Naast het verwijderen van pagina's die weinig bezoekers zien, moet je ook andere pagina's bijwerken, consolideren, behouden of omleiden.

Hoewel het veel werk is, kan een goed uitgevoerde contentaudit van je website ook een verrassend grote hoeveelheid organisch verkeer naar je website betekenen.

Vergeet niet dat juist de hoogwaardige webpagina's die waardevolle informatie bieden je website succesvol maken. Het is niet de hoeveelheid pagina’s op een site die zoekmachines zoeken en belonen.

Heeft je website een contentaudit nodig?

De grootte van je website en hoe lang deze live staat zijn factoren waarmee je rekening moet houden bij het bepalen van de hoeveelheid tijd en geld die je moet reserveren voor je contentaudit. Een andere factor is of bepaalde informatie die op je website wordt gepubliceerd nog langer consistent is met je merkimago en -boodschap. Bijna elk type website kan profiteren van een contentaudit. Een mogelijke uitzondering is een website die je zojuist hebt gelanceerd. In dat geval heb je waarschijnlijk nog niet genoeg gegevens over organisch zoekverkeer om te weten welke pagina's het meest en het minst effectief zijn.

Hoe voer je een content audit uit?
Als je website een blog heeft, start het contentaudit proces door de specifieke blog URL in een  zoekmachine te typen. Dit geeft je een belangrijk beeld, omdat het je vertelt hoeveel van de blogpagina's Google heeft geïndexeerd en hoeveel er op pagina één van de zoekmachine resultatenpagina (SERP) komen. Je moet er ook voor zorgen dat je toegang hebt tot de analyses van je site op Google of een andere tool om te zien hoe je pagina's presteren.

1. Beslis of je een pagina wilt behouden, bijwerken, verwijderen of omleiden

Nadat je hebt besloten in welke volgorde je websitepagina's moeten worden gecontroleerd, moet je ze één voor één bekijken. Hier is een lijst met vragen om te bepalen welke actie moet worden ondernomen:

Wanneer heb je de pagina gepubliceerd? Als het minder dan zes maanden geleden was, zijn de meeste experts op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO) het erover eens dat je het gewoon met rust moet laten. De pagina is niet lang genoeg live geweest om voldoende zinvolle gegevens over de prestaties te verzamelen.

Hoeveel organisch verkeer ontvangt de pagina? Als de pagina langer dan zes maanden bestaat, kijk dan hoeveel verkeer het ontvangt en bepaal welk percentage van het verkeer afkomstig is van organische zoekresultaten. Wat een goede hoeveelheid organisch zoekverkeer vormt, kan van bedrijf tot bedrijf verschillen. Zorg ervoor dat iedereen het eens is over het doelpercentage bij het voltooien van deze stap.

Is de pagina belangrijk voor je site? Sommige pagina's ontvangen mogelijk nooit zinvol verkeer, maar dat betekent niet dat je ze moet verwijderen. Neem contact met ons op en servicepagina's vallen in deze categorie. Die pagina's moeten er zijn wanneer mensen ernaar zoeken, ongeacht hun prestaties.

Heb je backlinks naar de pagina? Als een pagina geen zinvol verkeer ontvangt of niet essentieel is, kijk dan of deze een of meer gevolgde backlinks van een andere site naar de pagina bevat. Als dat niet het geval is, kun je de pagina verwijderen en een omleiding naar een andere relevante pagina op je site maken, omdat dit je website niet ten goede komt. Je kunt pagina's redden die weinig betekenisvol verkeer ontvangen, maar ten minste één backlink bevatten door ze bij te werken of een 301-pagina om te leiden naar een andere nuttige pagina.
Heb je een andere pagina met vergelijkbare of dubbele inhoud? Je kunt gevallen tegenkomen waarin je op twee of meer pagina's waardevolle informatie vindt die meer organisch zoekverkeer kan opleveren als je ze consolideert. Zoekmachines belonen inhoud van lange vorm die bezoekers langer op je pagina houdt; ze belonen geen dubbele inhoud op meerdere pagina's.

 

2. Update en verbeter inhoud waar mogelijk

Een pagina die ouder is dan zes maanden en die een behoorlijke hoeveelheid organisch zoekverkeer ontvangt kun je het beste behouden. Da betekent echter niet dat je niets moet doen om het te verbeteren.

Versterk posts: lange en robuuste inhoud presteert over het algemeen beter omdat bezoekers er langer door blijven bladeren. Een niet vaak bekeken bericht kan baat hebben bij het ondersteunen van afbeeldingen, video of afbeeldingen van hoge kwaliteit om de aandacht te trekken die het verdient.

Oude informatie bijwerken: zorg ervoor dat je geen oude data, deadlines, evenementen of links naar gebroken pagina’s hebt.

Controleer de zoekwoorden van de pagina: zorg ervoor dat je zoekwoorden relevant en goed blijven. Sommige zoektermen hebben mogelijk niet meer het volume dat ze ooit hadden en als dat het geval is, moet je een nieuw zoekwoord selecteren.

Overweeg de pagina opnieuw te optimaliseren: als je een pagina hebt gemaakt die waardevolle inhoud bevat, maar nooit is geoptimaliseerd voor zoekmachines, neem dan de tijd om dit nu te doen. Als je het hebt geoptimaliseerd voor een zoekterm maar het nog steeds niet zo hoog scoort als je zou willen, overweeg dan om meer inhoud toe te voegen en die term aan de pagina te gebruiken.
Door deze stappen te nemen, kun je een hogere positie op de SERP verdienen, naast een toename van organisch verkeer. Het is ook een goed idee om ervoor te zorgen dat de pagina's die je besluit om te leiden, naar een andere relevante pagina leiden, om te voorkomen dat Google deze als een 404 in plaats van een 301 behandelt.

Een geautomatiseerde contentaudit is beter voor grote websites
Stel dat je een winkelwebsite beheert met duizenden pagina's met productbeschrijvingen. Niemand in je organisatie heeft de tijd, laat staan ​​zin, om elke pagina handmatig te controleren. Deze situatie vraagt ​​om een ​​geautomatiseerde oplossing zoals Ahrefs of Screaming Frog. Het volgende is een typisch proces dat je kunt verwachten bij het gebruik van een automatiseringstool:

• Kopieer de sjabloon voor de inhoudscontrole naar je Google-schijf
• Importeer alle websitepagina's in de sjabloon
• Importeer gegevens uit Google Analytics
• Importeer gegevens van je backlinks
• Bekijk de aanbeveling in de meest rechtse kolom en onderneem de juiste actie
• Verwijder alle links naar verwijderde of omgeleide pagina's

Hoe verbetert een contentaudit de SEO?
Sommige marketeers aarzelen om hun eerste contentaudit uit te voeren omdat ze bang zijn dat minder content op hun website een dramatische dip in het verkeer zal veroorzaken. Maar meestal gebeurt het tegenovergestelde. Door zwakke inhoud te elimineren en andere inhoud te optimaliseren bied je een betere waarde voor de lezer. Dit leidt tot betere SERP-resultaten en meer organisch verkeer. Als het gaat om Google-algoritmen, wint kwaliteit altijd boven kwantiteit.
 








Andere tips om de SEO voor je site te verbeteren

Afgezien van de kwaliteit van inhoud houdt Google ook rekening met hoe vaak je nieuwe inhoud toevoegt bij het bepalen van de relevantie ervan. Aangezien je alleen zoveel wijzigingen kunt aanbrengen op de hoofdpagina's van je website kun je overwegen een blog te starten als je website er nog geen heeft. Dit geeft je de mogelijkheid om nuttige en tijdige informatie met je lezers te delen. Wanneer Google je site crawlt, rangschikt het de nieuwe berichten als nuttig, terwijl het algoritme ook herkent dat je een actieve website beheert met regelmatige updates. Zorg er tijdens het beoordelen van je site ook voor dat je geen zoekwoordvulling gebruikt en dat je de praktische tips voor SEO volgt.


Hoewel een voorjaarsschoonmaak en een contentaudit vergelijkbaar zijn, heeft de laatste één groot voordeel dat de eerste nooit zal hebben. Je hoeft niet te wachten tot een bepaalde tijd van het jaar en je kunt het zelfs meer dan één keer per jaar doen. Zolang het de SEO-strategie van je bedrijf maar ten goede komt.

Gerard van den Bogaart

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken