Olympische marketeer moet mikken op thuisblijvers
- Sponsoring
- 27 jul 2016 @ 14:45
- Link
-
Redactie Sponsoring
Redactie
MarketingTribune - TelevisieOlympische SpelenSportmarketingOnderzoekSocial media
- 27 jul 2016 @ 14:45
- Redactie Sponsoring
De Olympische Spelen worden dit jaar door fans vooral thuis vanaf de bank bekeken, blijkt uit het recente Adobe Digital Insights (ADI)-onderzoek. Marketeers die tijdens de Olympische Spelen een wereldwijd publiek willen bereiken, doen er dan ook goed aan meer dan ooit op de thuisblijvers te focussen.
Ondanks dat er twee keer zoveel tickets (7,5 miljoen) beschikbaar zijn voor de Olympische Spelen in Rio als bij het WK van 2014 in Brazilië, werden er de eerste helft van dit jaar fors minder vluchten geboekt dan verwacht. Dit blijkt uit een recente analyse die is uitgevoerd met behulp van Adobe Analytics en Adobe Social tools. Angst voor het Zika-virus, dat de afgelopen maanden uitgebreid werd besproken op social media, zorgt er waarschijnlijk voor dat minder fans van de Olympische Spelen afreizen naar het evenement.
Voor marketeers die tijdens de Olympische Spelen een wereldwijd publiek willen bereiken, is het belangrijk om er rekening mee te houden dat consumenten de spelen vooral thuis volgen. Bovendien wordt sport-content in Europa en de VS steeds vaker op mobiele devices zoals smartphones en tablets bekeken.
'Olympische Spelen van de Thuisblijvers'
Uit het onlangs verschenen ADI Europe Best of the Best-rapport, waarbij consumenten uit vijf Europese landen werden ondervraagd, blijkt dat consumenten gemiddeld zes met internet verbonden devices bezitten, waarbij drie devices dagelijks actief worden gebruikt. Het is aannemelijk dat deze devices ook door consumenten gebruikt gaan worden om de wedstrijden in Rio te volgen.
'De Olympische Spelen in Rio lijken de ‘Spelen van de thuisblijvers’ te worden en dit biedt marketeers de kans om een wereldwijd publiek te bereiken die verschillende devices en online kanalen gebruiken om de wedstrijden te volgen', stelt Becky Tasker, Managing Analyst, Adobe Digital Insights. 'Marketing heeft een betere uitgangspositie dan ooit om op grote schaal gepersonaliseerde merkervaringen te bieden, op ieder device en gericht op uiteenlopende doelgroepen. Dit laten de Olympische Spelen dit jaar waarschijnlijk zien.'
Social media: goud voor USA, zilver voor UK
Als verwacht neemt de social buzz in aanloop naar de Olympische Spelen toe met gemiddeld 39.000 social mentions over de Olympische Spelen per dag in juni en 64.000 mentions in juli. Als het gaat om engagement van fans op social media, leidt de VS wereldwijd. Dit blijkt uit de ADI FanScore waarbij het sentiment van fans ten aanzien van hun nationale Olympische team op social mediakanalen gemeten wordt. In Europa gaat het Verenigd Koninkrijk aan kop met de hoogste fan enagement, gevolgd door Frankrijk, Zweden en Duitsland.
De Britse zwemmer Tom Daley is in Europa onbetwist de meest besproken Olympische sporter op social media met bijna 20.000 mentions in de vier maanden voorafgaand aan de Spelen. Hij wordt gevolgd door zijn landgenoten Mo Farah en Jessica Ennis-Hill. De Nederlandse wielrenner Tom Dumoulin, die ten val kwam tijdens de Tour de France en hierdoor niet zeker is van deelname aan de Olympische Spelen, en Duitse voetballer Julian Brandt scoren ook hoog met ieder meer dan 5.000 mentions in dezelfde periode. Maar ook op dit punt blijft Europa ver achter bij de Verenigde Staten, waar de Olympische sporter Serena Williams de meeste social buzz creëert met 422.300 mentions sinds april. Dit is meer dan iedere andere atleet ter wereld en bijna vier keer zoveel als ieder andere Amerikaanse atleet.
-
Redactie Sponsoring
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/sponsoring/
- Profiel »
- Olympische Spelen
- thuisblijvers
- televisie
- fans
- sport
- Adobe
- Rio
- atletiek
- onderzoek
- bereik
- social media
- kijkers
- Adobe Digital Insights
- 2016
- ADI
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Unox Nieuwjaarsduik groeit... 12-12-2025
- Nieuwe deal voor Oranje:... 10-12-2025
- PSV-kersttrui maakt comeback met... 08-12-2025
- Rabobank nieuwe hoofdsponsor van... 03-12-2025
- Moët & Chandon krijgt nieuwe... 26-11-2025
- Conclusion wordt training partner FC... 26-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

