Steenbergen (Rabobank): impact maken en verenigingen verder helpen

Steenbergen (Rabobank): impact maken en verenigingen verder helpen
  • Sponsoring
  • 15 feb 2022 @ 09:35
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MaatschappijSportmarketingPartnership

Topsporter Maaike Steenbergen is sponsor manager van Rabobank en deelt haar visie op sportmarketing. Inzet is het verenigingsleven supporten, daarnaast draagt de sponsorstrategie bij aan de merk- en reputatiedoelstellingen.

Steenbergen (29) kwam na haar topsportcarrière als korfbalster 3,5 jaar geleden bij Rabobank terecht. 'NOC*NSF kwam met het programma TeamNL@Work', memoreert ze, 'Onderdeel van dit programma was een bedrijfsbezoek aan Rabobank. Nadat de voormalige sponsormanager van Rabobank daar vertelde over de sponsorstrategie en afsloot met: "We hebben een stageplek beschikbaar", hoefde ik niet lang na te denken. De stage werd een traineeship en aansluitend een vaste baan. 'In de afgelopen jaren heb ik heel veel geleerd, bijvoorbeeld als producer van ons magazine Rabo &Co dat we naar ruim 2 miljoen leden versturen en de publicatie van ons maatschappelijk jaarverslag; en sinds kort dus sponsoring.'

Wat haar motiveert is de visie van Rabobank op het maatschappelijke belang van clubs en verenigingen, vertelt Steenbergen. 'Ik realiseer me als geen ander hoe belangrijk het verenigingsleven voor Nederland is; en hier wil ik me met hart en ziel voor in te zetten. Samen met mijn collega’s zorgen we er natuurlijk voor dat onze sponsorstrategie bijdraagt aan onze merk en reputatiedoelstellingen. Maar impact maken en verenigingen écht verder helpen staat voor mij bovenaan het lijstje.'

Rabobank is een prominente verschijning op sportvelden in NL. Wat is hierachter de rationale?

'In elk dorp of elke stad zijn verenigingen te vinden. En daarbinnen gebeurt meer dan alleen sporten of muziek maken; het heeft ook een groot sociaal aspect. Wij geloven dat een vereniging goed is voor de mentale, fysieke en sociale ontwikkeling van haar leden en dus ook goed is voor de verbinding en de buurt.  De coöperatieve Rabobank is de ‘vereniger’ bij uitstek. Inventieve boeren zijn hier ooit mee begonnen. Wat ze alleen niet voor elkaar kregen, lukte ze samen wel. Zo ontstond de coöperatieve bank. En zo ontstaan ook verenigingen. Vanuit deze overtuiging willen we samen met onze partners het verenigingsleven sterker, inclusiever, duurzamer en toekomstbestendiger maken.'

Wat zijn de criteria om door jullie gesponsord te worden, als club en vereniging?

'Het belangrijkste criterium is dat de vereniging een maatschappelijke droom of ambitie heeft. Vaak kan een vereniging deze ambitie niet alleen bewerkstelligen. Op dat moment komt Rabo ClubSupport in beeld. Samen met NOC*NSF - vanuit sport - en LKCA en Kunstsbende - vanuit cultuur - helpen we verenigingen hun ambities waar te maken. Dit kan bijvoorbeeld gaan over ledenbinding, een club inclusiever maken, geld generen, zodat kansarme kinderen ook mee kunnen doen of het verduurzamen van de sportaccommodatie. Binnen het programma hebben we ook ruimte om verenigingen structureel te begeleiden om zelfredzamer en toekomstbestendiger te worden. Uiteindelijk werkt dit goed omdat we via onze lokale banken zelf lokaal betrokken zijn bij het wel en wee van de clubs en verenigingen in de buurt.'

Wat is de ‘opbrengst’ hiervan voor het merk? Hoe meet je die?

'Voor de merkbekendheid hoeven we dit niet te doen. Dus we willen met name vertellen wat we dan precies doen. Zoals samen met de Hockeybond 30 nieuwe hockeyclubs oprichten in achterstandswijken. Het gaat ons erom dat het grote publiek begrijpt dat onze motivatie en betrokkenheid zit in het samen met verenigingen optrekken om hun sociale en maatschappelijke impact te versterken; en dat dit misschien iets zegt over ons coöperatieve karakter. Want dat is waar we ons op willen onderscheiden en onze leden en klanten in willen verrassen. Het Rabo ClubSupport programma draagt significant bij aan onze coöperatieve merkassociaties rond het helpen en meedenken van klanten en positieve impact op de leefomgeving. Deze associaties meten we maandelijks via Rep Trak en de Kantar BSA analyses. Daarnaast voeren we een cross-mediale effectmeting uit tijdens de Rabo ClubSupport campagne, waarbij we de positieve houding rondom Rabo ClubSupport over de tijd zien stijgen.'

Kun je iets vertellen over jullie sponsorplannen voor 2022 en verder?

'Ook dit jaar weer gaan we weer veel verenigingen binnen sport en cultuur ondersteunen en hen helpen met kennis, netwerk en financiële ondersteuning. Samen met onze partners zullen we het hele jaar door zichtbaar zijn onder de vlag van Rabo ClubSupport, waarbij we nog meer zullen inzoomen op de maatschappelijke doelen die op de verenigingen worden gerealiseerd dankzij dit coöperatieve programma. En waarbij we beter willen worden in het vertellen van de gave verhalen die we hierin tegenkomen. Stay tuned!'

tekst: Peter van Woensel Kooy

* dit interview verscheen in korte vorm in MT02/22 in het dossier over Sportmarketing

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken