Sponsoring wordt bewijslast voor positionering
- Sponsoring
- 13 jan 2017 @ 10:44
- Link
-
Tom van Kuyk
Sponsorstrateeg
Rabobank - MVOMarketingBrandingSponsoring
- 13 jan 2017 @ 10:44
- Tom van Kuyk
Sponsoring wordt meer en meer de bewijsvoering onder de positionering van merken. Dit kan alleen als het een integraal onderdeel is van communicatie. Verder komt er een verschuiving van geld naar immateriële zaken als kennis en menskracht.
Dagelijks komen mensen in aanraking met ruim 5.000 boodschappen, waarvan slechts 3% enige indruk maakt. Dit geeft nog maar eens aan hoe relevant en inspirerend je boodschap moet zijn. Met sponsoring is Rabobank in staat mensen emotioneel te raken, en daarmee inspirerend en relevant te zijn.
Wil sponsoring als bewijsvoering worden ingezet, dan moet het absoluut geloofwaardig, inspirerend en relevant zijn. Geloofwaardig in passendheid bij de kernwaarden van het merk. De tijd van rechten kopen, claimen en hopen op waardentransfer naar je merk ligt ver achter ons - ondanks dat het nog steeds voorkomt.
Maatschappelijke sponsoring
De consument verwacht dat grote bedrijven doen aan maatschappelijke sponsoring. Dat gaat verder dan partner/sponsor worden van een goed doel. Het gaat om geloofwaardige partnerships die dichtbij de waarden van het bedrijf liggen en tegelijk een maatschappelijk doel dienen dat ook als zodanig wordt herkend.
De vraag die je jezelf moet stellen is wanneer iets wordt gezien als maatschappelijk. Het partnership moet een oplossing bieden voor een maatschappelijk vraagstuk dat iedereen als zodanig herkent.
Sponsoring zal, in ieder geval bij de Rabobank, in de toekomst een minder grote financiële component kennen. Er komt een steeds belangrijkere rol voor sponsoring in vormen als menskracht, kennis, kunde, procesbegeleiding en netwerk. Ook die rollen hebben als doel om de gesponsorde structureel 'gezonder' te maken. Die ontwikkeling neemt de komende jaren een hoge vlucht.
Lees ook: MarketingTribune's Trends voor Sponsorjaar 2017
-
Tom van Kuyk
- Werkt bij: Rabobank
- Functie: Sponsorstrateeg
- Website:http://www.rabosport.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Nike's Oranje Fatalis-campagne voor... 09-07-2025
- Rabobank Utrecht nieuwe partner... 04-07-2025
- Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers