[Open brief] NS-marketeers, waarom niks gedaan met klimaatmars?

[Open brief] NS-marketeers, waarom niks gedaan met klimaatmars?
  • Sponsoring
  • 9 feb 2019 @ 21:22
  • 22616 x gelezen
  • Link
  • Kim Kahn
    Kim Kahn

    Creatieve Blik Opener
    Kahn Company
  • MarketingMaatschappijMVOActivatie
  • 9 feb 2019 @ 21:22
  • 22616 x gelezen
  • Kim Kahn

Beste directeuren en marketeers bij NS, konden jullie ook wel door de grond zakken toen je donderdag op het Jeugdjournaal een puber zag vertellen dat hij wel wilde gaan demonstreren maar het treinkaartje van 44 euro niet kon betalen? Ik wel! Ik had plaatsvervangende schaamte. Dit is éxact waar het om gaat!

Om te beginnen, ik <3 de trein! Er is geen grotere trein- (en fiets-)malloot dan ik. Binnen Nederland en ook binnen stedelijk Europa (tot 500 km) is de trein gewoon de beste optie… Voor ons én het milieu.

Onze zoon van dertien ging donderdag naar Den Haag om te demonstreren. Met de trein uit Amsterdam. Met nog 300 andere kids van zijn school. Die slimmerds hadden wel het Groepsticket en de Samenreiskorting uitgedacht (en dat bleek online nog een hele puzzel). Ze gingen na 9:00 in het daltarief.

Ze pakten die trein met minstens nog 1500 kinderen uit Amsterdam, ze zaten op de trappen, ze zaten tot in de gangpaden. Er gingen nog een paar van die volle treinen uit Amsterdam die ochtend. En ze hadden allemaal een kaartje gekocht, volle prijs of met korting; kassa, NS! Terug kwamen ze niet verder dan Haarlem, defecte trein. Ja, het werd een avontuurlijke dag. 

Een. Dag. Om. Nooit. Te. Vergeten.

Maar waarom NS? Vertel me waar het mis ging...

Dit was jullie kans geweest! Jullie hadden de klimaatprotestdag een gouden randje kunnen geven! Door die scholieren een Wild-Card te geven, of een landelijk vast tarief, voor één dag… Jullie hadden de dag merk-technisch kunnen ‘ownen’. Een superkans voor merkbouw in de doelgroep jeugd.

Wat ik me afvraag: is daar over gesproken binnenskamers? Dit idee zal toch geleefd hebben in de aanloop naar 7 februari? Binnen de marketing-afdelingen van NS? Binnen de directie van NS? En waren er dan tegenstanders? Wie? 

Zonde! Gemiste kans voor NS én het milieu!

Die scholieren zijn de nieuwe generatie, waar wij allemaal inspiratie en hoop van kunnen krijgen. Dat het anders kan, dat het anders moet. 

Er komt vast nog wel een protestdag, dit is de start van iets groots. Dus er komt vast nog wel een kans NS… Mis die kans niet! Dit zijn jullie klanten van de toekomst, deze jeugd is onze toekomst! Ik ben benieuwd naar jullie reactie.

Deze open brief is geschreven door Kim Kahn, Creatieve Blik Opener, zelfstandig marketing-, communicatie- en fondsenwerving-professional (Kahn Company)

PS: Lieve scholieren, ik heb van jullie genoten! En vooral van al die prachtige creatieve teksten op de protestborden. Daar zit energie in, dank jullie wel!

Foto: Martijn van der Zande (met toestemming)

Kim Kahn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken