Giep Franzen

Giep Franzen
:
:

Biografie

Giep Franzen (1932-2020) zette 'het merk' internationaal op de kaart. Hij was Reclameman van de Eeuw en intussen emeritus hoogleraar Commerciële Communicatie was, is op 23 oktober jongst leden overleden. Zijn roem begon met reclamebureau Franzen, Hey & Veltman, opgericht in 1962 door Giep Franzen, Nico Hey en Martin Veltman. In 1970 sloot het bureau zich aan bij het BBDO-netwerk. Daarmee was het het eerste BBDO-bureau buiten de Verenigde Staten. In 1998 omvatte het netwerk 250 kantoren in 70 landen. In de visie van FHV BBDO was alle communicatie-problematiek te herleiden tot merkproblematiek.

Gieps focus werd begin jaren '90 de vakgroep Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. 'Merkbouwen' moest en zou een serieus te nemen discipline worden en dat is gelukt. Hij kreeg de GVR-leerstoel Commerciële Communicatie, aansluitend de titel professor. In 1995 stond Franzen aan de wieg van Swocc: een stichting die kennis over de werking van marketing, merkpsychologie en communicatie toegankelijk en toepasbaar wil helpen maken door middel van onderzoek, symposia, publicaties en andere initiatieven. Na zijn vertrek als hoogleraar is Giep als beschermheer tot 2019 verbonden gebleven aan de stichting.

Zijn laatste werk 'Brandr' (2020) heeft Giep toevertrouwd aan onze redactie, ter publicatie in MarketingTribune, waarover wij in oktober 2020 nog overleg voerden. Giep was toen net terug van zijn buitenhuis op Terschelling en zag er -ondanks zijn groeiende fysieke ongemakken van de laatste jaren- blakend uit. Hij serveerde het bezoek -oud studenten Mary Hoogerbrugge en Peter van Woensel Kooy- verse taart, meegebracht van zijn geliefde eiland. De stemming was vrolijk. Zijn laatste wens om Brandr te publiceren zullen wij graag respecteren en postuum uitvoeren: als feuilleton. Brandr is een persoonlijke 'kroniek van het merk', Gieps slotakkoord, en duikt terug in de tijd. Om hier vervolgens lessen uit te trekken voor de toekomst. Via de lijst hieronder kun je de verschillende hoofdstukken netjes en chronologisch terugvinden.

In memoriam

Recente artikelen van Giep Franzen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken