'Banken blijven beste in Nederlandse webcare en voetbalclubs scoren niet'
- Algemeen
- 6 jul 2018 @ 10:24
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Webcare
- 6 jul 2018 @ 10:24
- Nanny Kuilboer
Voor de vijfde keer heeft Goud Uberconnected in samenwerking met Dr. Charlotte van Hooijdonk (VU Amsterdam) en Dr. Lotte Willemsen (HU Utrecht) het webcaregedrag op Facebook en Twitter van bijna 140 Nederlandse bedrijven en instellingen in zeventien branches onderzocht.
Het jaarlijkse Digital Dialogues Pulse-onderzoek geeft een representatief beeld van de webcare-prestaties in de branches automotive, banken, e-commerce, energie, babyverzorging, bieren, frisdranken, food delivery, goede doelen, postbezorgers, bouwmarkten, drogisterijen, supermarkten, telecom, travel, verzekeraars en voetbalclubs. In het onderzoek wordt gelet op reactiepercentage, reactiesnelheid, inhoudelijkheid, menselijk geluid en spelling.
Een aantal conclusies:
- Kwaliteit Nederlandse webcare stagneert
- Op 40% van de berichten, verzonden door consumenten aan bedrijven op social media, wordt helemaal niet gereageerd
- Banken scoren opnieuw het best
- Voetbalclubs scoren laag
Banken reageren het vaakst en snelst
Banken en energiemaatschappijen reageren op 87% van de verstuurde berichten. Verzekeraars hadden in 2017 nog een reactiepercentage van 90%. In 2018 is dit gedaald naar 73%. Opvallend is de lage score van food: 33%. Maar als ze antwoord geven, dan doen ze dit wel binnen anderhalf uur en daarmee eindigen ze qua reactiesnelheid net achter de banken, die al na 52 minuten reageren. Een opvallende daler is de supermarktbranche, die in 2017 nog een topreactietijd van 51 minuten behaalde. Dit jaar is dat opgelopen naar meer dan twee uur.
Nederlandse voetbalclubs antwoorden maar op 6% van de verstuurde berichten en dat duurt ook nog eens lang: gemiddeld wordt er pas na 13 uur en 16 minuten een reactie gegeven.
Inhoudelijk iets beter
In 2017 steeg de inhoudelijkheid van de reacties naar een 6,2. In 2018 is dat een 6,5. De hoogste score, een 6,9, wordt genoteerd door supermarkten. De laagste, een 5,9, voor frisdrankmerken.
Ook op het gebied van grammatica en spelling verandert er weinig. In 2017 werd daarop een 7,8 gescoord en dit jaar is hetzelfde cijfer zichtbaar. Het best doen de biermerken en verzekeraars het, met respectievelijk een 8,8 en een 8,7 voor taal. Onderaan eindigen de drogisterijen met een 6,8.
Menselijk geluid het sterkst bij food delivery
Het menselijk geluid in reacties is ten opzichte van 2017 gedaald van een 7,4 naar een 6,6. Dit komt met name door slecht scorende branches zoals de bouwmarkten en voetbalclubs die een 5,7 en een 4,9 scoren. Food delivery-bedrijven behalen de hoogste score op het gebied van menselijk geluid: een 7,2. Met een 7,1 volgen de verzekeraars, die in 2017 nog bovenaan stonden.
Banken alleen bovenaan
Qua totaalgemiddelde wordt er door de 17 branches een 6,4 voor webcare gescoord. In 2017 was dat nog een 6,5. Met een 7,8 zijn de banken de beste allround scorende branche. In 2017 deelden de banken hun eerste plek nog met de energiesector en de verzekeraars. Op de tweede plaats staan nu de energiemaatschappijen met een 7,3. Op een derde plaats, met een 7,2, is de telecom-branche geëindigd. De verzekeraars vallen dit jaar dus buiten de top-3 met een 6,9 als eindscore. Onderaan eindigen de frisdrankmerken met een 4,9. Voetbalclubs scoren het laagst met een 4,3.
Winnaars #DDP05
De winnende bedrijven uit het #DDP05-onderzoek hebben donderdag 5 juli in het Rosarium in Amsterdam een #DDP05-Award in ontvangst genomen.
De winnaars per branche zijn:
Automotive: Hyundai
Banken: Rabobank
E-commerce: MediaMarkt
Energie: Nuon
FMCG-Babyverzorging: Olvarit
FMCG-Bieren: Grolsch
FMCG-Frisdranken: Coca-Cola
Food delivery: Hello Fresh
Goede doelen: Cliniclowns
Bezorgdiensten: PostNL
Bouwmarkten: Gamma
Drogisterijen: Kruidvat
Supermarkten: Coop
Telecom: HollandsNieuwe
Travel: D-reizen
Verzekeraars: Zilveren Kruis
Voetbalclubs: SC Heerenveen
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Inzenden Esprix start al voor kerst
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

