Reinier Bresser debuteert met Strandvogel

Reinier Bresser debuteert met Strandvogel
  • Algemeen
  • 29 okt 2018 @ 00:01
  • 9954 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert en creatief
    MarketingTribune en L&L
  • CopywritingCreatie

'Strandvogel' gaat over een handelaar die zijn zusje moest verliezen om zichzelf terug te vinden. Het is het literair debuut van de befaamde copywriter in ruste, Reinier Bresser. Wij stellen hem er 10 ferme vragen over. 'Ik was van nature al een long copy tekstschrijver, dus hier was ik niet bang voor. '

1. Voor wie je nog niet kent, Reinier, stel je graag even voor.
'Op 1 september 1970 na Nijenrode in de reclame begonnen, bij HVR op de Keizersgracht. Nu 48 jaar later zo’n beetje gestopt. Hoewel ik af en toe nog wel interne merkfilms maak.'

2. Je bent een creatieve veteraan, sporen verdiend bij bureaus O&M en Straad, als teamgenoot van Emile Pater. Nu is je debuutroman is uit. Waar kwam deze drang of schrijfpassie plotsklaps vandaan? 
'Niet plotsklaps. Toen het copywriting minder werd, ontstond bij mij als vanzelf de behoefte om "door te schrijven". In mijn kamer zitten, met uitzicht op het IJsselmeer, en dan gaan "tikken". Tamelijk logisch, want je wilt toch iets doen met je "schrijfvaardigheid". En als je nog vol in de business zit heb je daar geen tijd en aspiratie voor.'

3. Over ‘Strandvogel’,  de titel van het boek. Kun je iets vertellen over het plot?
'Als de herfst twee dagen oud is, krijgt Gustaaf Vogel, trader bij Goldstein & Kahn in Londen, een telefoontje. Zijn zusje Fanny is tijdens het zwemmen in de zee bij Wassenaar verdronken. Vanaf dat moment begint de terugreis die hem zal brengen naar de plek waar alles vandaan komt: het strand bij paal 93, landschap van zijn ziel.

Strandvogel  gaat over een handelaar die zijn zusje moest verliezen om zichzelf terug te vinden. De titel is de koosnaam die Ilona - eigenares van het strandpaviljoen in Wassenaar waar hij in zijn jeugd altijd rondhangt - Gustaaf Vogel geeft.'

4. En natuurlijk de vraag: is het autobiografisch? Het leidt immers naar je geboortegrond Wassenaar. Of een beetje van jezelf en een beetje van Maggi?'Natuurlijk zitten er persoonlijke ervaringen in, maar dat moet je zien als plastic dat wordt hergebruikt en een totaal nieuwe verschijningsvorm krijgt. Ik kom uit Wassenaar, uit een groot katholiek, liefdevol gezin van 10 kinderen. Gustaaf uit een klein, stug protestants gezin met 2 kinderen. Ik wilde juist niet te autobiografisch schrijven, maar me verplaatsen in een nieuwe, andere wereld. Als ik over een reclameman had geschreven dan waren de clichés nauwelijks te vermijden geweest. Door een trader in Londen als hoofdpersoon te nemen, dwong ik mezelf echt om een personage te ontwikkelen. En dat gold ook voor zijn zusje Fanny. Wassenaar als arena, daar heb ik natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt, daar ken ik elke beukenboom.'

5. Hoe beviel de vrijheid in ruimte (aantal pagina’s) en tijd (spanningsopbouw), vergeleken met de 30 sec waarin je ook je punt gewend bent te maken?
'Ja, dat is de crux of the matter. Ik ben een beginneling, dus lengte, structuur, perspectief, spanningsopbouw, dat heb ik allemaal zelf moeten uitvinden.  Je zou kunnen zeggen dat ik maar een ding had: mijn stijl. Maar dat proces om het allemaal zelf uit te vinden was tegelijkertijd ook het leukste van dit beginnende schrijverschap.'

6. Hoe heb je het XL-schrijven geleerd? Van David Ogilvy?
'Nou, ik was van nature al een long copy tekstschrijver, dus lang daar was ik niet bang voor. Kort trouwens ook niet. Maar dit is toch wat anders. Overigens is Strandvogel een korte roman – 152 pagina’s – een short novel. Ik wilde me niet gaan vertillen aan een dikke pil "waarin je kunt wonen". Een korte, intense, bijna filmische ervaring, dat boek wilde ik schrijven.'

7. Diederick Koopal nam een film op, Johan Kramer ook, Rene Eller debuteert deze zomer met een speelfilm. Aad Kuijper debuteert met ‘Anno’. Allemaal beetje zelfde generatie: een trend? Hoe zou dit komen?
'Simpel: je kunt schrijven, je hebt ideeën, je wilt iets nieuws, iets anders gaan proberen. Je wilt niet dat de boel ligt te versloffen.'

8. Waarom zouden marketeers of marcom-collega’s ‘Strandvogel’ volgens jou moeten kopen? En waar?
'Zoals ik al zei, Strandvogel is een korte, intense, bijna filmische ervaring, maar wel een boek dat – dit zei iemand die het gelezen heeft – na siddert. De thematiek is ook actueel – het boek verbindt de meedogenloze wereld van de dealing room, de mentaliteit van de haute finance - met de kleine kwetsbare wereld van een gezin uit het gewone deel van Wassenaar.'

9. Krijgt Strandvogel nog een papieren of door je vrouw cineaste Marijke een verfilmd vervolg?
'Het eerste wat de uitgever vroeg: ben je al met een nieuw boek bezig? Ze willen namelijk geen eendagsvlieg. En ja, daar ben ik al mee bezig, maar dat is nog te vers om het er nu over te hebben. De kans is groter dat mijn zoon Sven het boek gaat verfilmen. Hij heeft zojuist een Gouden Kalf gewonnen voor de Beste Korte flim. L’été et tout le reste, een Franse film, notabene. Maar ik acht die kans niet groot. Hij schrijft zijn eigen scenario’s en heeft het verhaal van zijn vader dus helemaal niet nodig, haha.'

10. Nog ander belangrijk nieuws te melden? Grijp je kans.
'Zoals je gezien hebt, heb ik -zonder de hulp van mijn zoon, maar samen met Frits Jan Smit van Eyehear- een trailer voor het boek gemaakt (zie onder, red.). Ik ben de eerste niet, maar dit filmpje benadrukt de filmische kwaliteiten van het boek. En ik ben gewoon benieuwd of dat iets extra’s gaat doen in de strijd die je moet leveren om in de lawine van boeken in het najaar, op de radar van de lezer te komen.'

tekst: Peter van Woensel Kooy

* Diverse leesrecensies staan hier op 'Hebban'
* Strandvogel is o.a. hier te koop
* De korte roman van Reinier Bresser is uitgegeven door Gibbon te Amsterdam. www.gibbon.nl

 


Auteur en copywriter in ruste, Reinier Bresser



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken