Jordy den Haan (Museumnacht): 'Marketing zet vol in op Facebook'

Jordy den Haan (Museumnacht): 'Marketing zet vol in op Facebook'
  • Algemeen
  • 1 nov 2018 @ 14:41
  • 11529 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MaatschappijKunst & CultuurCommunicatieEvenement

Museumnacht trekt aanstaande zaterdag 30.000 bezoekers naar Amsterdam. Jordy den Haan is als community manager verantwoordelijk voor de marketing en communicatie rondom het evenement. We vroegen hem naar zijn marketinguitdaging en waarom diversiteit in het publiek belangrijk is.

Wat is het laatste nieuws rondom Museumnacht?

Dat we zeven dagen voor het evenement zijn uitverkocht, wat voor ons een record betekent. De opening vindt dit jaar plaats op het Open Pleyn in Het Scheepvaartmuseum, waar burgemeester Femke Halsema een korte toespraak zal houden.


Jordy den Haan.

Wat is de marketinguitdaging van Museumnacht? En op welke doelgroep mikt het evenement?

We liepen er de laatste jaren tegenaan dat we steeds dichter op het event uitverkochten. Die trend hebben we vorig jaar doorbroken door twee dagen voor het evenement uit te verkopen en dit jaar zijn we daar dus overheen gegaan. Ook zagen we een stabiele trend met betrekking tot de leeftijd. Hoewel we het afgelopen jaar 75% van de tickets verkochten binnen onze doelgroep (18-35 jaar), realiseerden we lastig een stijging in de jongste doelgroep (18-25 jaar). Dit jaar hebben we dat doorbroken en een stijging gerealiseerd van 12% binnen deze groep (van 19% naar 31% van het totaal aantal verkochte tickets).

Drempelverlagend

Desalniettemin is het met kleine budgetten en beperkte middelen lastig om veel risico te nemen onze marketinguitingen. We hebben nu eenmaal als groot evenement veel tickets te verkopen. De uitdaging ligt dus in het aantrekken van een jonge doelgroep, zonder hierbij teveel mensen af te stoten. Zo zien we in de kaartverkoop dat het grootste deel van de kopers uit het centrum van Amsterdam komt, waarmee je demografisch gezien toch een homogene groep aantrekt. Door ons meer te richten op de andere stadsdelen hopen we meer diversiteit in het publiek te realiseren.

Een museumbezoek moet vervolgens drempelverlagend werken. Mooi als jongeren tijdens Museumnacht zich meer bewust worden van alle mooie musea die de stad te bieden heeft. Idealiter bezoeken ze dan ook een keer een museum buiten het evenement om.

Er wordt vaak geroepen dat Facebook dood is, maar we moeten niet vergeten dat Instagram onderdeel is van dezelfde partij. In onze marketing hebben wij vol ingezet op ons Facebook-event, wat heeft geresulteerd in meer dan 75.000 responses op het evenement. Op deze geïnteresseerde doelgroep kunnen we relatief goedkoop advertenties uitzetten. Op Facebook, maar dus ook op Instagram. Hier kunnen we eenvoudig de leeftijd en ook de postcodes filteren en zodoende heel gericht aan onze doelstellingen werken. De uitdaging hierin is om ervoor te waken dat we niet te afhankelijk worden van deze media. Daarom bouwen we ook gestaag aan onze nieuwsbriefabonnees en proberen we verschillende samenwerkingen aan te gaan met onze partners om ook op andere plekken zichtbaar te zijn.

Met welke partijen werkt Museumnacht samen en hoe ziet dat eruit?

Allereerst werken we samen met alle 54 deelnemende musea. Zonder hen zou er geen Museumnacht zijn. We ondersteunen waar nodig, maar productioneel en organisatorisch is Museumnacht ook voor de musea een uitdaging. Vaak hebben ze kleine middelen en is een avondopenstelling een uitdaging. Denk alleen al aan de extra beveiliging die ze moeten inzetten.

Andere belangrijke samenwerkingspartners zijn Halal en Vruchtvlees. Halal heeft dit jaar het campagneconcept en de -video ontwikkeld. Vruchtvlees is al enkele jaren onze online partner en heeft ook dit jaar weer de campagnewebsite ontwikkeld.

Een mooie partner dit jaar is The New Originals, een creatief collectief uit Amsterdam dat zich richt op de ontwikkeling van (sport)kleding. Zij hebben drie jonge kunstenaars gevraagd om elk een ontwerp voor een t-shirt te maken, geïnspireerd op een van de deelnemende locaties van Museumnacht. Wij geven zowel TNO als de kunstenaars hierin de vrijheid die ze nodig hebben. Deze boodschap geven we ook aan de musea, want we zijn van mening dat dit nodig is om een daadwerkelijke verjonging van het museumbezoek te realiseren.

Welk museum is dit jaar marketingwise op de juiste manier aanwezig op Museumnacht?

Ik ben fan van de ontwikkelingen van Frans Hals museum. De nieuwe identiteit staat me wel aan en je ziet op de website dat ze zich bewust bezighouden met de benadering van een jong publiek.

 

Beeld door Jaap Beyleveld, Caroline Koning en Dylan Jake Vermaas.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Meest gelezen

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken