[Mijn marketing] Eline Deijs: 'Elke marketeer zou eens aan bureauzijde moeten werken'

[Mijn marketing] Eline Deijs: 'Elke marketeer zou eens aan bureauzijde moeten werken'
  • Algemeen
  • 11 mrt 2021 @ 11:30
  • 33475 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Eline Deijs (49) is director marketing & digital bij de RAI Amsterdam. Never waste a good crisis, is wat ze het afgelopen jaar heeft geleerd. 'In een crisis moet je drie dingen doen: kosten besparen, cash managen en een plan voor de toekomst maken.'

Operationeel

Na een bijzonder moeilijk jaar zijn we bij de RAI klaar om fysieke evenementen te organiseren. We werken hiervoor nauw samen met overheidsinstanties en partners in de branche, zoals Fieldlab, en incorporeren wat goed is en goed voelt voor alle betrokkenen. We blijven dat doen tot ver na het moment dat er vanuit de overheid groen licht gegeven wordt. In de tussentijd zijn we operationeel met drie volwaardige studio's, geschikt voor virtuele en hybride evenementen.

Maatschappelijke bijdrage

Ik ben trots op onze maatschappelijke bijdrage in deze tijd. De RAI behoort tot een van de grotere corona-teststraten van het land. Hier worden mensen sinds januari ook gevaccineerd tegen corona, vanaf medio maart zelfs 5.200 mensen per dag. In een ander deel van ons complex bieden we vanaf dat moment ook ruimte voor de Tweede Kamerverkiezingen en het tellen van de stemmen. Tegelijkertijd bieden we ruimte aan scholen, zoals het ROC van Amsterdam, om praktijkervaring op te doen in onze keukens en voorzien we het Leger des Heils nog altijd van producten en diensten om mensen in nood te helpen.

Wendbaarheid

Never waste a good crisis. In een crisis moet je drie dingen doen: kosten besparen, cash managen en een plan voor de toekomst maken. Dat hebben we ook gedaan bij de RAI, zo hebben we plannen voor nieuwe businessmodellen gemaakt en uitgerold. Persoonlijk heb ik mezelf verrast met mijn wendbaarheid. Ik ben er nog meer van overtuigd dat niet de slimste of sterkste mensen winnen, maar de meest wendbare.

Herkenbaarheid

Tony's Chocolonely blijf ik een mooi merk vinden. Zij combineren duurzaamheid met herkenbaarheid, twee elementen die ook op veel andere productgroepen toepasbaar zijn, zoals wijn, fruit, kaarsen, medicijnen, events en verzekeringen.

In lijn met het merk

Het TikTok-kanaal van G-Star vind ik goed gemaakt. De video's zijn mooi in lijn met het merk en de samenwerking met influencers is goed geïntegreerd. Als ik ze een tip mag geven: het mag nog iets minder 'traditionele' video zijn, en meer aansluiten op de reden waarom jongeren op TikTok zitten.

Geïntegreerde communicatie

Ik werk met veel bureaus prettig samen. Ik vind het belangrijk dat afdelingen als strategie, media, data en creatie nauw met elkaar samenwerken. Geïntegreerde communicatie is wat iedereen wil, en daar zijn multidisciplinaire teams voor nodig. Als marketeer moet je afstand kunnen nemen van de traditionele klant-leverancier-verhouding. Alle marketeers zouden een keer aan bureauzijde moeten werken, zodat we beter met elkaar kunnen samenwerken.

Abonnementsvorm

Ik ben fan van Swapfiets, omdat ik geloof in abonnementsvormen in plaats van bezit. Marc de Vries (CEO, red.) vertelde me laatst dat Swapfiets ook in andere landen gaat lanceren, onder dezelfde Nederlandse naam. Ik ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Napraten

Ik erger me aan mensen die elkaar napraten. In het coronadebat zie je vaak dat men elkaar kopieert, zonder echt te weten waar het over gaat. De selffulfilling prophecy.

Mentale steun

Ik luister graag naar de podcast De Innovatie Wasstraat met Kim Spinder. Over inspiratie en mentale steun voor innovators voor wie het nooit snel genoeg gaat. Vooral de aflevering met Pacelle van Goethem is een aanrader, die gaat over waarom het beste plan niet altijd wint.

De internationale slag

Nu.nl, waar ik in het verleden als marketing manager werkte, blijft mijn favoriete mediamerk. Stick to the plan is de kracht van dit merk. Mooi om te zien hoe zij trouw zijn gebleven aan hun core business. Ik zie uitgevers zoals DPG Media (waar NU.nl onder valt, red.) marktaandeel winnen van de grote internationale spelers op de digital advertisingmarkt. Mijn overtuiging is dat content de internationale slag gaat winnen.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken