Bewezen: internal branding werkt sterker dan je denkt

Bewezen: internal branding werkt sterker dan je denkt
  • Algemeen
  • 19 mrt 2014 @ 09:28
  • Link
  • Marc van Eck
    Marc van Eck

    CEO
    New Growth Strategies
  • Awards

Dinsdag 11 maart was de spetterende finale van de Internal Branding Jaarprijs 2013. De finalisten Eneco, ONVZ en Lommerrijk lieten het beste van zichzelf zien wat extra aangewakkerd werd door de entourage van een uitverkocht huis en de inspirerende merkomgeving van de Mini Brand Store midden op het Leidseplein. Voor het eerst dit jaar niet meer alleen de prijs van de marketeer en van het Nima. Maar ook van de communicatieprofessional en de HRM-er.

Nima heeft de handen ineengeslagen met Logeion, Euriob, HR & Communicatie en HRcommunity. Het zou mooi zijn als dit voorbeeld navolging krijgt binnen bedrijven. Daar worden allen beter van, en zeker de klant.

Lommerrijk: ook het MKB wint met internal branding
Het horecabedrijf Lommerrijk wist tot ieders verrassing de prijs voor de neus van ONVZ en Eneco weg te kapen, mede door de inspirerende presentatie van algemeen directeur Monique Delfgaauw en de overtuigende business resultaten. Dwars door de recessie omzet en winst laten groeien met een horecabedrijf zonder dure reclame campagne is iets waar menig MKB bedrijf jaloers op zal zijn. Gewoon met alle 58 medewerkers consequent het eigen merk waarmaken dat was het verhaal van Monique. Het kan niet anders of Internal Branding wordt de trend van 2014 voor het opkrabbelende MKB.

ONVZ: positieve NPS in een negatieve markt
De tweede plaats werd gewonnen door ONVZ zorgverzekeraars. Ook hun verhaal was indrukwekkend. Dat begon al met op het podium zetten van niet een ONVZ medewerker, maar van een klant, namelijk de vader van Kyran, een schattig jongetje uit China dat veel zorg bleek nodig te hebben en dat ook kreeg. Het consequent doorleven van het merk heeft ONVZ niet alleen het predicaat 'beste zorgverzekeraar' opgeleverd, maar ook een NPS van boven de 30 bij zowel medewerkers als klanten. En dat terwijl de meerderheid van de zorgverzekeraarsmarkt het moet doen met een negatieve NPS. Wat internal branding al niet kan doen. Dus weg met die broodje aap-verhalen dat in sommige branches een negatieve NPS nu eenmaal gewoon is. Meer ontevreden klanten dan tevreden klanten mag en kan nooit de norm zijn.

Eneco: strategie levend maken kan dus wel
De derde plaats was tenslotte voor Eneco. De essentie van deze internal branding-aanpak was om de strategische koers van de organisatie levend te krijgen bij alle 6.000 medewerkers. Met een verrassend slim intern social media platform (‘Eneco Express’) zijn medewerkers uitgedaagd om de strategie te laden met concreet eigen gedrag. Niet alleen hebben velen meegedaan, maar ook de betrokkenheid met de strategie is enorm toegenomen.

De leider gaat er met de buit vandoor
Onder voorzitterschap van Rik Riezebos had de jury dit jaar drie echt ijzersterke kandidaten geselecteerd. Allemaal met een heldere aanpak en meetbare resultaten. Waarom ging dan de winst naar Lommerrijk? Het valt op dat al drie jaar op een rij de winnaar van de Internal Branding Jaarprijs de organisatie is waar de directeur zelf de presentatie verzorgt tijdens de finale. En hiermee een sterk signaal geeft dat internal branding (ook) van hem of haar is. Dus niet alleen van de marketeer, dus niet van de HRM-er of van de communicatieprofessional. Maar van de directie EN de lijn. En zo hoort het. De passie en 'Rotterdamse' doortastendheid van Monique gaf de doorslag in het succes van Lommerrijk.

Ik verwacht komende jaren nog veel meer directeuren op het podium bij de finale van de Internal Branding Jaarprijs. Ik heb er nu al zin in.
 

Marc van Eck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken