Hoe heurt het eigenlijk?

Hoe heurt het eigenlijk?
  • Algemeen
  • 11 nov 2014 @ 09:00
  • Link
  • Sheila Klein Schiphorst
    Sheila Klein Schiphorst

    PR & Communicatie manager
    SHE PR & Marketing
  • Communicatie

Met deze blog ga ik geen vrienden maken. Nee, ik ga iets doen wat absoluut not done is in mijn vakgebied. Misschien ga ik wel reacties krijgen dat ik het uitvoeren van mijn werk onmogelijk heb gemaakt door het schrijven van deze blog. Maar ik ga het toch doen. Ik ben het namelijk helemaal zat. Heul erg spuugzat zelfs, maar ik ben vooral erg verbaasd. Hoe is het toch mogelijk dat er nog steeds journalisten zijn die gewoonweg onbeleefd en arrogant te werk gaan richting pr-professionals?

De vete tussen journalisten en pr-professionals
Inderdaad, ik ga de werkwijze van journalisten maar eens onder de aandacht brengen. Want te pas en te onpas worden er onderzoeken gepubliceerd over de relatie tussen pr-professionals en journalisten. Deze twee beroepsgroepen kunnen niet zonder elkaar werken, maar op de een of andere manier kunnen ze vooral niet samenwerken.
En weet je waar dat aan ligt volgens al die onderzoeken? Pr-professionals begrijpen de need van journalisten niet. Nou lieve journalisten, ik begrijp júllie niet!

Hebben jullie geen opvoeding gehad?
Oké, ik overdrijf misschien een beetje. Ik werk al heel veel jaar met heel veel plezier samen met tientallen journalisten. Ik benader hen enkel als ik van mening ben dat ik een item heb dat voor hen en hun lezers interessant is en zij benaderen mij als ze op zoek zijn naar interessant nieuws. Maar recent viel mijn mond echt open van verbazing. Want vooral de, sorry maar ik kan er echt niets anders van maken, oudere en traditionele journalisten kunnen best wel onbeleefd en arrogant te werk gaan. In mijn ogen althans. Want hoe moeilijk is het om gewoon beleefd te antwoorden als je geen interesse hebt? Moet dit echt met enkel het woord ‘nee’? Of is het normaal om simpelweg helemaal niet te reageren?

De jonge generatie journalisten weet hoe het heurt
Als je geen interesse hebt, en dat is je goed recht, dan kun je best wel twee zinnen tikken waarom je geen interesse hebt. Alleen al een mailtje met: ‘Bedankt voor je bericht, maar we zien op dit moment geen plek om hier aandacht aan te besteden’, is ook al helemaal prima. Zo reageren namelijk de jongere generatie journalisten die geen interesse hebben. En zo wil toch iedereen behandeld worden? Hoe zou jij het als journalist vinden als je iemand wil benaderen voor een interview en je krijgt geen respons. Dat zou jij ook niet aardig vinden toch?

Toedeloe, doe eerst je werk maar eens goed
Kijk, als je als journalist benaderd wordt over een onderwerp dat nergens over gaat of helemaal niet in het verlengde ligt van waar jij of de media waarvoor je werkt over schrijft dan mag je best denken: Toedeloe, doe eerst je werk maar eens goed. Maar in alle andere gevallen kost het je helemaal niets om gewoon beleefd en vriendelijk te reageren. Daarmee voorkom je ook dat pr-professionals hun berichten gaan nabellen. Want echt, wij lezen heus allemaal die onderzoeken en weten dat we er niemand een plezier mee doen als we spammen of eindeloos blijven bellen. En we begrijpen als geen ander dat journalisten heel veel persberichten per dag ontvangen. Maar euhhhh andere beroepsgroepen ontvangen ook honderden mailtjes op een dag, die allemaal keurig worden beantwoord.

Dus lieve traditionele journalisten van Nederland. Denk de volgende keer als je - op persoonlijke titel - een persbericht toegestuurd krijgt eerst eens na hoe je zelf behandeld wilt worden en pas daar je communicatie op aan. Het is namelijk zonde van onze tijd en energie om ons aan elkaar te ergeren. Samenwerken en beleefd te werk gaan is voor iedereen veel leuker.

Sheila Klein Schiphorst

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken