Klagende klant: liefst telefonisch te woord
- B2b
- 9 mei 2019 @ 10:50
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Klanten
- 9 mei 2019 @ 10:50
- Sjaak Hoogkamer
Wanneer een klant contact opneemt met een bedrijf om zijn beklag te doen, helpen Nederlandse klantcontactmedewerkers diegene liever via spraak dan met schriftelijke communicatie, zoals mail of chat.
53 procent kiest voor de telefoon, terwijl 47 procent de voorkeur geeft aan tekst. Mannen gebruiken net iets liever de telefoon voor het afhandelen van klachten (56 procent) dan vrouwen (51 procent). Dit blijkt uit de resultaten van de Customer Contact Radar van PeterConnects, leverancier van communicatiesoftwareoplossingen voor de platformen van Cisco en Microsoft. Dit onderzoek onder ruim 2.600 servicedeskmedewerkers, receptionisten, telefonisten en overige kantoormedewerkers brengt klantcontact internationaal in kaart.
Context biedt steun
Uit het onderzoek blijkt dat Britten net als de Nederlanders klachten het liefst telefonisch afhandelen (58 procent kiest voor spraak), terwijl de Fransen en Duitsers voor tekst kiezen, respectievelijk 66 procent en 56 procent. Bij het telefonisch afhandelen van klachten is het belangrijk relevante informatie over de klant en de achtergrond van de case beschikbaar te hebben. Uit het onderzoek blijkt echter dat 65 procent van de klantcontactmedewerkers géén extra contextbronnen gebruikt bij binnenkomende telefoongesprekken. Dit is opvallend, aangezien 79 procent van hen vindt dat klanten steeds hogere eisen stellen aan klantcontact. Welke contextbronnen zijn het belangrijkst? Gespreksgeschiedenis is volgens de respondenten de meest waardevolle contextbron, daarna de meest belangrijke contactpersoon binnen de eigen organisatie, gevolgd door CRM-data en offertes.
Wisselen tussen kanalen
Om overzicht te houden over de verschillende gesprekken, is het van belang dat iedere contactmedewerker precies weet wat er speelt op alle communicatiekanalen, van klachten tot nieuwe bestellingen of vragen over een product. Het meest favoriete communicatiemiddel voor klantcontact is voor Nederlandse klantcontactmedewerkers e-mail, gevolgd door de telefoon, WhatsApp, webchat en videobellen. Klanten gebruiken in het contact met bedrijven ook vaak verschillende kanalen door elkaar. Een telefoontje gaat veelal over in een e-mailconversatie, of een WhatsApp gesprek wordt vervolgd met videobellen. Van het eerste contact tot de afhandeling gebruikt men gemiddeld twee communicatiekanalen, geeft 55 procent van de respondenten aan.
Over de Customer Contact Radar
Dit onderzoek in opdracht van PeterConnects is uitgevoerd in Nederland, Duitsland, Engeland en Frankrijk door Survey Sampling International in 2018. Het bestaat uit een online enquête, die in totaal is ingevuld door 2.649 respondenten tussen 18 en 67 jaar oud. Hiervan is 48,7 procent man en 51,3 procent vrouw.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing