Onderzoek digitale transformatie: kostenbesparing op 1
- B2b
- 20 aug 2019 @ 09:56
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Digitaal
- 20 aug 2019 @ 09:56
- Sjaak Hoogkamer
De voornaamste reden voor de CFO om te starten met de digitale transformatie is kostenbesparing. De helft van de CFO’s noemt het verlagen van de kosten als hoofreden (51%). Het uiteindelijk verbeteren van de customer experience wordt het minst vaak genoemd (32%).
Ruim een kwart van de CFO’s (28%) geeft aan dat hun eigen afdeling het verst is met de digitale transformatie. Alleen de IT-afdeling is verder, aldus ruim een derde van de CFO’s (37%). Dit blijkt uit de FinTech Barometer 2019, het jaarlijkse onderzoek van fintech-bedrijf Onguard.
Kostenbesparing staat op 1 als het gaat om digitale transformatie en niet verbetering CX
Gebruik fintech voor digitale transformatie
De financiële wereld is wakker geschud door de komst van talloze disruptieve fintech-bedrijven die de digitale transformatie ademen. Ruim drie kwart van de CFO’s (77%) geeft ook aan al samen te werken met een innovatieve fintech-startup of is zelf volop bezig innovatieve financiële software te ontwikkelen. De reden om samen te werken met een fintech-bedrijf is voor CFO’s met name om de facturatie makkelijker te maken, zodat er sneller wordt betaald (71%). Slechts 7 procent van de CFO’s blijft doen wat ze altijd al deden: vooral niet werken met een fintech-startup.
Om buiten te winnen, moet je als organisatie binnen beginnen. Wanneer intern alle processen op orde zijn, is het voor een organisatie tijd om naar buiten te kijken en de ervaringen van klanten naar een hoger niveau te tillen.
Bert van der Zwan, CEO bij Onguard: ‘Het is opvallend dat de digitale transformatie bij het gros van de organisaties pas een jaar of korter op de agenda staat. Dit verklaart echter wel waarom veel bedrijven nog niet toe zijn aan het verbeteren van de customer experience met behulp van de digitale transformatie. Om buiten te winnen, moet je als organisatie binnen beginnen. Wanneer intern alle processen op orde zijn, is het voor een organisatie tijd om naar buiten te kijken en de ervaringen van klanten naar een hoger niveau te tillen. Dankzij de digitale transformatie is het voor organisaties eenvoudig om allerlei data over klanten te verzamelen. Deze data wordt realtime verwerkt en inzichtelijk, waardoor je als organisatie nog beter kunt acteren op het gedrag van de klant.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 50, 202512-12-2025
- Marketingtransfers week 49, 202505-12-2025
- Sanne Hartman (Ovivio): 'Je kunt het... 01-12-2025
- Marketingtransfers week 48, 202528-11-2025
- Imke Walenberg nieuwe hoofdredacteur... 24-11-2025
- Marketingtransfers week 47, 202521-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

