Oxford vaccin en Nederlandse vondst effectief tegen corona
- B2b
- 21 jul 2020 @ 15:03
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PolitiekInnovatieMarketing
- 21 jul 2020 @ 15:03
- Peter van Woensel Kooy
'Het is een van de spectaculairste resultaten die tot nu toe zijn geboekt tegen het corona', zo wordt de Nederlandse vondst nu al genoemd die twee bestaande middelen combineert tegen het virus. Ook het Oxfordse kandidaatvaccin lijkt te doen wat men ervan verlangt: goed nieuws voor marketeers.
Niet alleen marketeers snakken naar een remedie (of meer) tegen de pandemie, zodat markten herstellen, schulden kunnen worden teruggebracht en het consumentenvertrouwen herleeft. Nu lijkt Nederland voorop te lopen bij een onverwacht goed werkend middel onder ernstig zieken. Intussen wordt ook in Oxford een -naar het nu lijkt- probaat middel in vorm van een vaccin op de markt gebracht.
De Nederlandse vondst betreft de combinatie van een ontstekingsremmer en een reumamiddel dat bij ernstig zieke covid-19-patiënten op de ic de sterfte met ruim 60 procent kan verminderen. Medisch personeel op een speciale afdeling in het Zuyderland Medisch Centrum voor patienten die mogelijk besmet zijn met het coronavirus, meldt De Volkskrant. 'Nederlands onderzoek, dat vandaag werd gepubliceerd, geeft hiervoor aanwijzingen. Het is de derde keer in korte tijd dat een bestaand geneesmiddel effectief blijkt tegen covid-19. Artsen van het Zuyderland Medisch Centrum in Sittard en Geleen beproefden de twee medicijnen bij 86 covid-19-patiënten van wie het immuunsysteem in reactie op het virus op hol was geslagen.'
Ook het Oxfordse kandidaatvaccin waarvan Nederland met een Europese coalitie alvast 300 miljoen doses bestelde, lijkt te doen wat men ervan verlangt. In een proef bij ruim 1000 Britse vrijwilligers bleek de inenting weinig bijwerkingen te geven en beschermende ‘neutraliserende antistoffen’ en T-cellen op te wekken. Het coronavaccin uit Oxford heeft nog drie grote hordes te gaan, vullen de BBC en de Telegraaf aan. 'Het is wellicht mogelijk, maar nog allerminst zeker dat het gaat lukken om eind dit jaar het coronavaccin van de Universiteit van Oxford op de markt te brengen', legt Hoogleraar Sarah Gilbert, die het klinisch onderzoek leidt aan BBC Radio het vervolgproces uit. Nederland is in blijde verwachting, met enkele andere Europese landen die het vaccin graag willen. De Universiteit van Oxford heeft intussen afspraken over de productie met de marketeers van farmamerk AstraZeneca gemaakt. Samen mikken ze erop om tegen september 2020 de eerste miljoen vaccins te produceren. In een wetenschappelijk tijdschrift van oud-MarketingTribune-uitgever Elsevier, The Lancet, stonden maandag 20 juli 2020 nog hoopgevende tussentijdse resultaten van een Chinees kandidaatvaccin tegen corona. Waamee de teller van serieuze middelen in de strijd tegen de pandemie binnen een paar dagen op drie staat.
(PvWK, bronnen: BBC, Volkskrant, TG en The Lancet, beeld: CottonBro)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- middelen
- resultaten
- goed nieuws
- spectaculair
- marketeer
- bestaand
- covid-19
- corona
- coronavirus
- vondst
- Oxford
- remedie
- Nederland
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing