'Laat anderen vertellen hoe goed je bent, doe het niet zelf'
.jpg)
- B2b
- 1 jun 2025 @ 08:01
- Link
-
Imke Walenberg
Hoofdredacteur Online
MarketingTribune - Nima Marketing Day
- 1 jun 2025 @ 08:01
- Imke Walenberg
Arno Flapper heeft zijn sporen verdiend in de mediawereld. Na functies bij SBS en een lange carrière in de mediabureaubranche bij onder meer Starcom en UM, werkte hij bijna zeven jaar als zenderdirecteur van Discovery Channel. Daar was hij niet alleen verantwoordelijk voor de progammering van de zender, maar ook voor het marketing- en socialmediabeleid. Vijf jaar geleden ontmoette hij de aandeelhouders van prettysocial media, en dat veranderde alles. ‘Toen ik dit concept hoorde, dacht ik: waarom kende ik dit niet? Ik heb jaren in de bureauwereld gezeten, met grote merken gewerkt en toch was dit nieuw voor me. Inmiddels is Flapper er Manager Brand Partnerships.
Prettysocial media heeft een ogenschijnlijk simpele, maar effectieve propositie: social advertising via autoriteiten in plaats van het merk zelf. Flapper legt uit: ‘Neem BMW. Natuurlijk kan BMW zelf op Facebook en Instagram roepen hoe geweldig hun nieuwe model is. Maar het werkt beter als een autoriteit als Hart voor auto’s of Carros magazine dat zegt. Wij adverteren dus uit naam van publishers op social media, met name via Meta-platformen.’
Het gaat hier niet om gewone partnerships of bannering, benadrukt Flapper. ‘De samenwerking tussen merken en publishers bestaat vaak offline of via organische posts. Wij brengen daar iets nieuws in: darkposting. Wij zetten bestaande advertenties breed uit via het kanaal van een autoriteit, zonder dat er iets verandert aan de look and feel. Dus: ‘Carros magazine presenteert samen met BMW de nieuwe iX’. Dat maakt het geloofwaardiger.’
Onderbuikgevoel
Dit model blijkt effectief. ‘We zien consequent dat onze campagnes betere resultaten opleveren. Bijvoorbeeld bij Quatt, een leverancier van warmtepompen. Door hun boodschap via Duurzaam Nieuws en Wonen Online te laten verspreiden, was hun cost per lead lager dan bij hun eigen campagnes.’ Quatt zal dit succesverhaal ook samen met prettysocial media komen vertellen.
Flapper vindt het fascinerend hoe het combineren van data en gevoel tot succes leidt. ‘Je begint met een onderbuikgevoel: welke merken passen bij elkaar? Dat het automerk MINI en Delicious Magazine zo goed samen zouden werken, hadden we niet van tevoren met data kunnen voorspellen. Maar het blijkt wel uit de cijfers. Dat spel tussen gevoel en data, dát is precies wat dit vak zo mooi maakt.’
Tijdens Nima Marketing Day zal prettysocial media hun resultaten presenteren. Wat bezoekers van zijn sessie kunnen opsteken? ‘Heel simpel: stop met alleen zelf roepen hoe goed je bent. Reserveer een deel van je social budget om dat via anderen te laten vertellen. Wij regelen alles, van toestemming tot campagne-uitrol. Het is een kleine aanpassing, maar het effect is groot. Waar dit concept voor Flapper vijf jaar geleden nog nieuw was, kent het nu weinig geheimen meer. Marketeers zijn zich er vaak niet van bewust dat deze vorm van socialmedia-advertising überhaupt kan.’ Hier brengen we graag verandering in.
Lef om iets nieuws te proberen
Met nieuwe campagnes op stapel, ook buiten de geijkte paden, blijft prettysocial media testen en leren. ‘We willen nóg beter inzicht krijgen in het effect onderaan de funnel. Welke combinaties werken, welke niet? Dat is voor ons de volgende stap. Want ja, data is belangrijk, maar het begint met het lef om iets nieuws te proberen.’
tekst Imke Walenberg | fotografie Zuiver Beeld
-
Imke Walenberg
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur Online
- Website:https://nl.linkedin.com/in/imkewalenberg
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- De marketingtransfers van week 21, 2025
- Conversation Studio en House of Treats lanceren Premium Lens
- Spotta stapt in direct mail met nieuwe landelijke bezorgdienst
- BBC Studios kiest voor samenwerking met Audiohuis
- Picnic verkozen tot Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland
- Slimme rebranding zet Fairphone op de kaart
Laatste Nieuws
- De marketingtransfers van week 22,... 06-06-2025
- Picnic verkozen tot... 06-06-2025
- BBC Studios kiest voor samenwerking... 05-06-2025
- Conversation Studio en House of... 03-06-2025
- ‘Retailmedia is niet alleen de... 02-06-2025
- Audify over de kracht van audio01-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management