Wat b2b marketeers kunnen leren van Aldi's eerste tv- spotje
- B2b
- 12 okt 2016 @ 09:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Televisie
- 12 okt 2016 @ 09:00
- Gastblogger
Aldi zorgde eind vorige maand voor enige beroering toen zij hun allereerste tv-spotje in Duitsland lanceerden. Maar de tongen kwamen niet alleen los omdat de supermarkt eindelijk een spotje lanceerde in zijn thuisland. Nee, de retailbranche was verbaasd omdat er in het spotje geen enkel product te zien was. Of twee-halen-een-betalen aanbiedingen. Of beroemdheden met een glimlach van oor tot oor, een bord garnalen in de ene hand en een fles cava in de andere.
In plaats daarvan leverde Aldi 47 seconden af van een groep kinderen die in een meer sprongen, door een bos renden plezier maakten en gewoon kinderen waren. Snel vertaald zegt een kind en de commercial: ‘Kinderen hebben niet veel nodig om gelukkig te zijn. We mailen niet – we praten gewoon met elkaar en we hebben ook geen supermarkt nodig die zo groot is dat je geen keus kunt maken’. Deze laatste boodschap spreekt vooral aan in een markt waar prijs traditioneel het strijdperk vormt, niet in de laatste plaats door de prominente aanwezigheid van Aldi als ‘koning van de prijsvechters’.
Emotionele verbinding
Je op emotioneel vlak verbinden met je klanten is duidelijk nooit belangrijker geweest. Met dat beeld van een perfecte jeugd lijkt Aldi precies te mikken op ouders met weinig tijd, en zet daarmee het traditionele model van supermarktreclame op zijn kop. Onze marketingstrategieën bouwen op verbindingen, beleving en emotionele ‘transacties’. De Aldi-spot biedt ons een manier om ons te onderscheiden van onze concurrentie. Waarom zouden we het over prijs moeten hebben als we ons ook kunnen richten op beleving?
Virale campagnes
Ik woonde laatst een congres bij waar Jonah Berger, auteur van de New York Times bestseller ‘Contagious: Why Things Catch On’, bediscussieerde waarom sommige marketing campagnes viraal gaan (‘catch on’). Hij benadrukte dat marketingboodschappen met een emotionele component veel eerder gedeeld worden. Hij onderstreepte het belang van het maken van fans van je klanten door je met hen op emotioneel vlak te verbinden, en dat je als marketeer zo over het beste en grootste verkoopapparaat ooit beschikt. Wat Aldi bijzonder goed gedaan heeft, is inzien dat ondanks de exponentiële groei van online, de beleving van het bezoeken van een supermarkt met de geur van vers brood en zijn veelkleurigheid altijd zal bestaan. De sleutel voor Aldi, en voor elke marketeer in welke branche dan ook is te zorgen dat deze beleving zich afspeelt op het emotionele vlak en niet alleen op prijs, grootte of zelfs dienstverlening.
Gastblogger: Kelly Pepworth, Managing Partner, Speed Communications (bron:b2bmarketing.net)
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers