Trends 2017: mobiele apps in eCommerce worden mainstream

Trends 2017: mobiele apps in eCommerce worden mainstream
  • B2b
  • 29 dec 2016 @ 10:10
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-commerceInnovatieAppsMarketing

Met onze smartphone zijn we altijd en overal online. Hierbij eisen we een optimale weergave van onze geliefde websites op ons scherm. Dat mobiele applicaties hierdoor als paddenstoelen uit de grond schieten, is dus niet zo verwonderlijk. Ook consumenten geven steeds meer de voorkeur aan Apps. Als webwinkeliers is het dus niet meer de vraag of je een app nodig hebt, maar wat voor mobiele applicatie je wilt aanbieden aan je klanten. Onze trends voor 2017 zijn daarom vooral gericht op volwassenheid van app-ontwikkeling en de marketing hiervan.

CBS News liet onlangs in een reportage zien hoe Black Friday werd gedomineerd door mobiele apps. Binnen een dag werd er in de Verenigde Staten voor maar liefst één miljard dollar dollar omgezet via apps. Naar verwachting zullen mobiele applicaties daar binnen korte termijn goed zijn voor 40 procent  van het shopverkeer. In Nederland zal dit niet anders zijn. Steeds meer spelers verleggen hun focus dan ook van de desktop naar het mobiele kanaal, met de app in het bijzonder.

Shopping apps
Zalando onthulde een half jaar geleden dat ruim negentig procent van hun mobiele omzet binnenkomt via de app. Er zijn zelfs bedrijven, zoals Picnic, die hun assortiment uitsluitend aanbieden via een mobiele applicatie. Apple signaleerde de toenemende dominantie van de app in 2015 al, toen het bedrijf de categorie 'shopping' aan haar App-Store toevoegde omdat mensen massaal Shopping Apps gingen downloaden. En niet alleen b2c-bedrijven zetten in op mobiele apps. B2b-ondernemingen die hun klanten nog meer gemak en service willen bieden, en hiermee de conversie en loyaliteit bij hun afnemers verhogen, hebben baat bij een app.

App marketing bereikt volwassenheid
Nu steeds meer bedrijven hun weg vinden naar mobiele apps is het gevecht om de klant begonnen. Want ondernemers weten inmiddels ook dat wanneer je een klant zo ver krijgt om de app te downloaden zij twee keer sneller terugkomen, ze meer producten bekijken en uiteindelijk drie keer zo vaak overgaan tot een aankoop. Dit komt onder andere doordat de app elke keer dat een consument zijn telefoon gebruikt bewust of onbewust in beeld komt. Volgens analist Brian Solis is dit gemiddeld ruim tweehonderd keer per dag. De kans dat de consument hierbij jouw app ziet, is dus bijzonder groot. Zeker wanneer je ook nog eens op gezette tijden een pushbericht stuurt om je klanten te reactiveren en de conversie te verhogen.

Drempel om te downloaden
De drempel voor het downloaden voor mobiele applicaties ligt op dit moment wel wat hoger dan het bezoeken van een mobiele site. Dus hoe zorg je ervoor dat je klant het vertrouwen heeft in jouw bedrijf én de moeite wil nemen om de app te downloaden? Om de klant zo ver te krijgen, wordt app marketing in 2017 een stuk volwassener. Bedrijven worden steeds slimmer in het promoten van hun applicaties, Smart App Banners worden op grote schaal ingezet en organisaties maken meer geld en andere middelen vrij om hun app te vermarkten.

Activatie en personalisatie van pushberichten
De meeste mensen gebruiken maximaal 25 apps op regelmatige basis. Hierdoor is het dus vechten om de aandacht van je klant, ook nadat zij jouw App hebben gedownload. Niet alleen een goede gebruikservaring en het hebben van voldoende bruikbare features spelen hierbij een rol, ook het effectief inzetten van pushberichten is een geheim wapen.

Het Amerikaanse Localytics onderzocht onlangs dat 50 procent van de mensen daar pushnotificaties toestaat. In Nederland zal dit percentage nog hoger zijn, omdat er minder e-commerce-spelers zijn met een mobiele app. Heb je App-gebruikers eenmaal zo ver dat zij pushnotificaties toestaan, dan zijn zij 171 procent meer betrokken dan gebruikers die dit niet doen. Bovendien is gebleken dat de eerste groep veel sneller terugkomt voor het plaatsen van een herhaalaankoop.

Deeplinking
Bedrijven worden hierdoor gedwongen om slimmer te worden in het versturen van pushberichten, want de mate van effectiviteit kan enorm verschillen. Succesverhalen zoals de juiste timing, deeplinking en personalisatie van berichten op basis van gedrag zullen in 2017 meer vaker worden toegepast. Bedenk wel dat het belangrijk is om eerst het vertrouwen van je klant te winnen voordat je losgaat. Vraag daarom bij voorkeur pas om toestemming voor het versturen van pushberichten als de klant jouw app al even gebruikt.

Zoekmachines
Verder zien we dat de verschillen tussen mobiele sites en apps steeds kleiner worden. Dit komt onder meer door mogelijkheden als progressive web apps (PWA), waarbij websites onder meer deels offline kunnen werken en pushberichten kunnen sturen. Ook het eerder genoemde deeplinking zorgt ervoor dat apps minder op zichzelf staan. Via dit principe zijn mobiele applicaties navigeerbaar via een gelinkte structuur, vergelijkbaar met hoe dit op het web gebeurt. De content in de app kan door de verschillende zoekmachines eenvoudig worden geïndexeerd, waardoor de gebruiker direct naar de goede plek in de App kan worden gestuurd.

Trending Topic in 2017
Een logisch gevolg van de toenemende populariteit van de mobiele app is dat de beschikbare ruimte op de telefoon steeds minder wordt, waardoor mensen terughoudender zullen zijn om nieuwe applicaties te downloaden. Technologieën als app streaming, waarbij de app niet geïnstalleerd hoeft te worden om native functies te kunnen gebruiken, zullen in 2017 nog meer trending topic zijn. Toch zal de massa vermoedelijk pas in 2018 een streaming app hebben en gebruiken.

App streamimg
App streaming maakt het mogelijk om de ervaring van de native app binnen de browser volledig na te bootsen. Is de ervaring positief, dan is de consument nog maar enkele klikken verwijderd van het installeren van de app. Android Instant apps, waarbij alleen de functionaliteiten worden gedownload die op dat moment nodig zijn, werken op vergelijkbare wijze. De Instant App kan op meerdere manieren worden gestart. Bijvoorbeeld door de URL te openen of door verbinding te maken met bluetooth-beacons. Instant apps zijn vooral handig voor situaties waarbij je de app maar één keer wilt gebruiken, maar wel een goede gebruikerservaring wenst. Denk aan een bezoek van een parkeergarage of een fysieke winkel.

Zoekmachine-invloeden en In app-zoekresultaten
In september van dit jaar kondigde Google In Apps aan, waarmee Android-gebruikers niet meer zelf hoeven te zoeken in hun applicaties. Alle resultaten uit de verschillende apps op hun telefoon worden gebundeld. Het aantal applicaties dat op dit moment wordt ondersteund is nog beperkt, maar het zal ons niet verbazen als de Shopping Apps volgend jaar aan het rijtje worden toegevoegd.

Wat wel al een feit zal zijn in 2017 is de invloed van Apps op de vindbaarheid van bedrijven. Er is zelfs voorspeld dat apps de SEO-resultaten volledig zullen omgooien. Net als bij het lokaal zoeken, kunnen mobiele apps ervoor zorgen dat de traditionele zoekresultaten finaal naar beneden worden geduwd. Maar of ze de traditionele zoekresultaten nu volledig naar beneden duwen of hiermee integreren, het SEO-spel zal nog meer worden gedomineerd door mobiele applicaties.

Native mobiele apps
Waar eerst nog de vraag werd gesteld of het een web app, hybrid app of native app moest worden, stappen inmiddels steeds meer bedrijven over op native apps omdat de gebruikservaring hiervan het meest optimaal is. Daarnaast wordt de native mobiele app steeds betaalbaarder. Native apps zijn speciaal gemaakt voor een bepaald type software (iOS of Android). Omdat alle informatie van deze App wordt gedownload en lokaal op de telefoon van de gebruiker staat, is de app intuïtiever, sneller, gebruiksvriendelijker en kan deze offline worden gebruikt. Bovendien hoeven producten niet geladen te worden en staan gebruikersdata en betaalgegevens al klaar in de app. De gebruiker hoeft dus niets in te vullen bij de check-out, met een hogere conversie als resultaat.

De focus op omnichannel
Ook binnen de m-commerce is omnichannel niet meer te missen. Een app die de gebruiker berichten stuurt wanneer hij in de winkel is, zal volgend jaar geen toekomstmuziek meer zijn. In 2017 zullen klanten nog meer als individu worden behandeld, waarbij een consistente merkbeleving op alle kanalen voor de hoogst mogelijke conversie moet zorgen. Situaties waarbij een consument een e-mail krijgt omdat hij een aantal producten in z'n online winkelmandje heeft laten zitten, kunnen worden vervangen door een veel effectievere pushmelding wanneer de klant de fysieke winkel inloopt.

Virtual reality
Virtual reality wordt vaak geassocieerd met computerspelletjes, maar het principe is niet langer voorbehouden aan de game-industrie. Het wordt ook steeds vaker ingezet om de shopervaring van consumenten te verbeteren. Virtual reality combineert het gemak van online shoppen met de voordelen van fysieke winkels. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om een item virtueel te passen. De Duitse brillenwinkel Mister Spex toont haar online klanten al de optie om een bril te 'passen' met behulp van een webcam. Mogelijkheden als deze zijn nu nog niet geïntegreerd in mobiele apps en in 2017 zal dit ook niet meteen gebeuren, maar we verwachten wel dat grotere bedrijven hier binnen afzienbare termijn in gaan investeren. 

Gastblogger : Lisanne Barnaart, content manager bij JMango 360

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken