[Forum] Moeten adverteerders en reclamebureaus leukere reclame gaan maken?

[Forum] Moeten adverteerders en reclamebureaus leukere reclame gaan maken?
  • Bureaus
  • 16 dec 2015 @ 09:06
  • 11783 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Forum

Met enige regelmaat leggen wij in de rubriek Forum een vraag voor aan mensen die er in het vak toe doen. Het Forum haakt deze keer in op een bericht van de VEA, dat bureaus en adverteerders opriep om te stoppen met reclame die louter irritatie oproept. Zo zullen adblockers vanzelf overbodig worden, aldus de VEA. Wat vindt de reclamewereld hiervan?

De vraag van dit Forum luidt dan ook ditmaal:

Moeten adverteerders en reclamebureaus leukere reclame gaan maken?


Simon Neefjes
, CEO TBWA Nederland
: "Het is mijns inziens zinloze discussie. Leuk is subjectief. Wat de een leuk vindt, vindt de ander vreselijk. Adverteerders en bureaus zullen altijd naar manieren moeten zoeken om bereik te scoren. Als 'leuk' of een 'traan' nodig is, dan zal dit worden ingezet. Maar als het minder leuk, maar heel slim is, zoals retargeting, zal het ook gebeuren.

De markt moet nu eenmaal blijven draaien. Overigens proberen we zelf altijd werk te maken dat zoveel mogelijk gewaardeerd wordt, want dat is meer rewarding om te doen en ik geloof dat dat vaak sterker werkt. Maar het is zeker niet de enige manier in marketing."

Bert Rappange, CEO Crossmedia Communicatiegroep: "Helemaal eens. Van de 100 boodschappen die je per dag te absorberen krijgt zijn er 50 irrelevant: ga eens wat meer met data doen, waardoor je tot een meer gesegmenteerde kanaalkeuze komt. Twintig zijn dusdanig saai, dat je niet eens iets met dat merk te maken wilt hebben. In 20 zit geen enkele reden tot actie. Laat staan dat er iets top of mind blijft hangen. 

Bij de overige tien kun je niet eens praten over reclame-boodschappen. Het zijn previews van de omroepen zelf. Mijn credo: stoppen met die laatste, reclameblokken zijn er niet voor previews. Verder: verdubbel de kosten van een commercial en halveer het aantal. Dan creëer je een Superbowl-effect."

Wouter van der Pauw, Head of Creative & Managing Partner bij Brand New Telly Industries: "Reclame leuker maken? De oproep van de VEA maakt een einde aan content kijken zoals we het kennen. Nu nestel je nog lekker op de bank voor je favoriete Netflix serie of een aflevering TVOH maar in de toekomst zit je met een bak popcorn op schoot reclame te kijken. Leuke reclame, hele leuke reclame. Hopen dat er niet te veel onderbrekingen tussen al die leuke reclames door komen.

Maar even serieus. Wat mij betreft maken we reclame effectiever. ‘Leuk’ kan daarbij helpen maar is niet het doel. Clowns maken dingen leuker. Reclame makers verkopen spullen voor hun klanten."

Rembrandt Smids, founder BrandWebbing: "Het is niet zozeer de vraag of we leukere reclame moeten maken, maar eerder of we überhaupt nog reclame moeten maken. Zelfs ‘leukere’ reclame zal door de consument geweerd worden mits de methode om die te weren makkelijk genoeg is. De media-hype over adblockers is natuurlijk een farce. Het ontwijken van reclame is een trend die al lang en breed aan de gang is en voor de goede verstaander ook al heel lang een duidelijk signaal van de consument. 

Veel is gelegen in de rol die we als marcom-branche in (blijven) nemen. Zolang we ons adverteerders en reclamebureaus blijven noemen maken we reclame waarmee we adverteren... lees verder

Maira Evers & Kim Triesscheijn The Gardeners: "Er moet geen leukere reclame gemaakt worden. Of niet zozeer en niet alleen. Er moet meer integere content voor mooie merken gemaakt worden, in slimme vormen, waarmee consumenten, nee, mensen, zich willen verbinden en die ze met liefde delen.

De laatste tijd wordt er nogal veel gepraat over hoe we kunnen voorkomen dat mensen van onze reclames weg kijken, zappen of klikken. Maar het lijkt naief om bijvoorbeeld te denken dat we Adblockers gaan voorkomen, een groot deel van de mensen heeft ze al. En weer een groot deel van deze mensen heeft uberhaupt een broertje dood aan reclame, -zelfs al is deze leuk-; zij zullen hun digitale “Nee, geen reclame sticker” niet snel van hun computer afkrabben... lees verder

 

René Bouwmeester, Strategy and Managing Partner 0to9 Cross Creative Agency: "Te veel en vooral te veel slechte reclame helpt ons vak niet vooruit. De roep om leukere reclame neemt toe. Maar helpt dat ons dan wél vooruit? Je zou zeggen van wel. De best beoordeelde reclame is televisiereclame met humor. Uit eigen onderzoek blijkt dat reclame-effect toeneemt als er sterker gescoord wordt op ‘humor’. Kijk maar naar de verkiezing van de über Gouden Loekie. Humor werkt dus. Alleen: de keerzijde is dat voor irritatie helaas precies hetzelfde geldt. Alleen het grote grijze compromis in het midden doet helemaal niets en is dus voor iedereen volledig misbaar. Kortom, is leukere reclame het antwoord? Ik denk het niet, nog even los wat we onder leuk verstaan.

Waar het echt om gaat is relevantie. Want het verschil tussen goede en slechte reclame is niet hetzelfde als het verschil tussen leuke en niet-leuke reclame. Slechte reclame is reclame die niet voor mij bedoeld is, waar ik niet op zit te wachten, die me stoort als ik iets anders aan het doen ben. En dat gevoel heb je niet als reclame relevant is. Weten we onze klanten écht te bereiken? En dus: weet reclame je echt te raken? Reclame die je raakt in je hart, of in je hoofd, of nog mooier, allebei. Met een sterke propositie, op het goede moment, via het juiste kanaal. Die is per definitie creatief, want slim. Dat kan met emotie, dat kan met feiten, dat hoeft niet dus niet per se leuk te zijn. En als humor relevant is: graag!

Leuke reclame – of misschien beter, leuke TV-commercials - is sowieso een gevaarlijk begrip. Slechts weinigen beheersen de kunst. Als het al relevant is, is leuke reclame nog steeds een betrekkelijke en individuele beoordeling. En is leuk helaas vaker ‘leuk bedoeld’ dan echt leuk, en in het slechtste geval zelfs tenenkrommend. Dus leukere reclame? Ja graag! Maar dan wel relevant en echt leuk. Leuk leuk!"

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Tijdelijke maatregel i.v.m. het coronavirus | Je kunt tot 1 week voor een betaald BBP Media event je inschrijving nog annuleren. Mocht het event geannuleerd worden door organisator BBP Media, dan wordt het inschrijfgeld teruggestort.


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken