Het Verdwenen Merk (2): Willem-Albert Bol over Libertel
- 30 aug 2016 @ 12:20
- Richard Otto
In een serie over Verdwenen Merken vragen Richard Otto en Robbert van Loon (auteurs van het gelijknamige boek) aan een groot aantal reclame- en mediamensen wat hun favoriete verdwenen merk is. In deze tweede aflevering: Willem-Albert Bol, manager Marketing Advertising van Persgroep Nederland.
Bol: ‘Volgens mijn vrouw ontwikkel ik bij alle bedrijven waar ik heb gewerkt een overdreven liefde. Daarmee ook voor geschiedenis van die bedrijven. Eentje daarvan had een pareltje als voorganger. Het huidige Vodafone-merk kwam voort uit het oer-Nederlandse (of misschien wel beter Maastrichtse) Libertel.'
Voor de oudjes onder ons: Libertel was de eerste uitdager van het staatsmerk KPN. 'Formeel juridisch bestaat nog een entiteit Vodafone Libertel, maar als merk is het dood. Vodafone heeft een internationale klank en karakter. Maar het Libertel-imago van kwaliteit en marktuitdager heeft nog steeds kracht.’
Over Libertel
Het was Libertel dat in 1997 als eerste netwerk in Nederland een prepaid-dienst aanbood. Mobiel bellen was tot dat moment voorbehouden aan abonnementhouders. Voor deze succesvolle innovatie werd een grootschalige reclamecampagne uitgerold. Het opwaarderen van je beltegoed werd daarin gevisualiseerd door een bankbiljet naast een mobiele telefoon te houden, waarna de klantenservice overspoeld werd met vragen in welke gleuf mensen dat bankbiljet moesten stoppen. Libertel kon er de humor wel van inzien en kwam hetzelfde jaar met het door Jan Mulder geschreven boekje 'Mobieliquette'. Hierin werd op ludieke wijze uitgeweid over de do’s and dont’s van bellen en gebeld worden.
Libertel liep, aangedreven door de knowhow van grootaandeelhouder Vodafone, voorop qua mobiele innovaties. Zo introduceerde het als eerste sms voor prepaidklanten en bracht het met WAP de eerste mobiele internetdienst. In 2000 nam Vodafone een meerderheidsbelang in het bedrijf en veranderde het merk in Libertel-Vodafone. Twee jaar later veranderde de naam in Vodafone en verdween Libertel definitief als merknaam.
Het boek 'Verdwenen Merken' kost € 29.95 en is hier te bestellen.
Lees ook: Ruud de Langen over Wastora.
-
Richard Otto
- Werkt bij: Tens Media
- Functie: Founder
- Website:http://www.tensmedia.nl
- Profiel »
- Verdwenen Merken
- Willem-Albert Bol
- Robbert van Loon
- telecom
- merk
- Libertel
- Verdwenen Merk
- Persgroep
- KPN
- Richard Otto
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- FarmCamps speelt in op vakantiestress18-12-2025
- Campagne haalt stigma van... 18-12-2025
- Het tijdperk van makkelijke... 18-12-2025
- Stedin zet werkgeversmerk scherper... 17-12-2025
- De 'Phishkraam' van ministerie van... 17-12-2025
- Make-A-Wish zet in op Wish Journey17-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

