'De Cannes-jurysamenstelling moet anders'

'De Cannes-jurysamenstelling moet anders'
  • Bureaus
  • 25 jun 2019 @ 13:29
  • 16119 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Cannes

Nederland is vanuit Cannes met tien Leeuwen naar huis gegaan. Dat is te weinig, stelt Antoine Houtsma, co-founder van reclamebureau Joe Public. Hij deelt zijn oplossing met de lezers van MarketingTribune. Ook geven jurylid Mischa Schreuder en Orange Lions-representant Kyra Roest een reactie.

Nederlands werk werd in totaal 49 keer genomineerd. De winnaars: Goud (1x) voor Caster Semenya van Nike en W+Kennedy Amsterdam; Zilver (6x) voor Snelwegsprookjes van Volkswagen en Achtung; Brons (2x) voor The Unbyas Button van Elan en JWT Amsterdam en Brons (1x) voor Car-2Bike van Veloretti en G-Unit Amsterdam.

Met name een Leeuw winnen met Nederlands werk en Nederlandse budgetten in de categorie Film is extreem moeilijk, stelt Houtsma. 'Niet onmogelijk, wel heel moeilijk. In andere categorieën is het relatief makkelijker scoren. We kunnen Cannes niet veranderen, maar we kunnen er wel als Nederland alles aan doen om onze kansen te vergroten. En dat doen we al jaren niet.'

Miljoenen

Houtsma, die met Joe Public recent werd bekroond tot SAN Bureau van het Jaar, vergelijkt Cannes met de Champions League. 'Om op dat podium te winnen, moeten alle details kloppen. Dat begint natuurlijk met het internationale niveau van het werk. Als je in Cannes wil scoren zul je goed bewust moeten zijn van wat trends zijn in de beoordeling van jury's. Dat zijn dit jaar diversity en equality - om maar even wat Engelse buzzwords erin te gooien.' Verder moet het niveau van hoe we ons werk presenteren in Cannes omhoog, stelt Houtsma. 'De concurrentie pompt tienduizenden euro's in het maken van alleen al een casefilm. En het inzendbudget van sommige internationale bureaus bedraagt miljoenen.'

Coach

De samenstelling van de jury moet drastisch veranderen, stelt Houtsma. 'In de jury vindt een krachtenspel plaats waar menig Leeuw opeens op tafel belandt, ervan afvalt of opeens van kleur verschiet. Dat heb ik twee keer zelf mee mogen maken in de jury's Print en Direct. Mijn ervaring is dat je één a twee Leeuwen voor elkaar kunt boksen voor je eigen land. Door goed uit te leggen wat de achtergrond van het idee is, neemt de jury meer tijd en krijg je de kans hen te overtuigen. Het is een beetje gunnen en gegund worden. Net als bij het voetbal moet je dus kijken of je coach capabel genoeg is om de winnende opstelling te maken. En onze coach Kerrie Finch is dat naar mijn mening niet.'

Waar Nederlandse juryleden in het verleden door de ADCN werden voorgedragen, gebeurt dat de laatste jaren door de Orange Lions van Finch. 'Een internationale PR-dame die voor internationale bureaus in Amsterdam werkt. Dit heeft geresulteerd in een zware oververtegenwoordiging van internationale juryleden afkomstig van diezelfde bureaus. Dat is op z'n minst opmerkelijk te noemen, maar bovenal niet wenselijk. Angelsaksische juryleden kunnen het Nederlandse werk van Nederlandse bureaus met Nederlandse insights en achtergronden niet dat laatste zetje geven in een jury-omgeving. Ik pleit dus voor een andere selectie van onze juryleden.'

Heeft Houtsma zich verder wel een beetje vermaakt in Cannes? 'Ik was er twee dagen en dat was heel gezellig, met name de Directeurenlunch van MarketingTribune. Het is fijn bijkletsen met vakgenoten.' Een laatste kritische noot van Houtsma: niemand in Cannes praat over het werk. 'Het lijkt een beetje op het Oranje legioen dat overal hossend door de straten gaat, waar door -hoe toepasselijk-  Leeuwen of Leeuwinnen tegen een bal getrapt wordt. Of die bal in het doel belandt, lijkt bijzaak geworden.' 

Samenwerken

Mischa Schreuder, Cannes-jurylid in de categorie Direct en creative director bij Publicis Groupe, laat weten in een reactie: 'Ik zou graag met een groep Nederlandse creative directors willen praten over hoe we meer kunnen scoren in Cannes.' Van de 16 Nederlandse juryleden, zaten er dit jaar slechts vier echt aan de jurytafel, zegt Schreuder. 'Als je niet aan die tafel zit, kun je een bepaalde case voor je eigen land niet verdedigen of onderbouwen. Doodzonde. Daarnaast zou het goed zijn als het werk dat kans maakt op een Leeuw -bijvoorbeeld winnaars van prijzen in Nederland- ver van tevoren wordt gedeeld met desbetreffende juryleden in Cannes. We moeten als klein land meer met elkaar samenwerken, zodat we van elkaar weten welk topwerk hier wordt gemaakt en daarop kunnen anticiperen.'

 

We hebben Finch gevraagd om een reactie, maar zij is vandaag niet in de gelegenheid. Haar bureau Future Factor wil inhoudelijk niet reageren. Kyra Roest van Orange Lions laat desgevraagd weten: 'Vooropgesteld vind ik ook dat we met een lage score naar huis zijn gegaan. Maar Kerrie Finch is nu net degene die voor elkaar heeft gekregen dat we dit jaar een hoog aantal juryleden vanuit Nederland afgevaardigd hebben gekregen. Een mix van Nederlandse en internationale mensen die al tijden in Nederland werken. We doen ieder jaar een oproep via onze social media kanalen en in de pers. Cannes Lions maakt uiteindelijk de keuze. Dat we de geselecteerde juryleden kunnen preppen vind ik persoonlijk een goed plan en als ik voor mezelf spreek, ga ik graag de dialoog aan om dit op te pakken en ervoor zte zorgen dat we de lat hoger krijgen.'

 

Op de foto (niet-Nederlandse) winnaars in Cannes (door Philip Schulte).

 

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken