Dentsu Café: laven aan kennis
- Bureaus
- 13 mei 2022 @ 11:03
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 13 mei 2022 @ 11:03
- Sjaak Hoogkamer
In het café kom je normaliter voor koffie, bier en wijn, maar ook voor de inspiratie, om nieuwe mensen te leren kennen en inzichten op te doen. Dentsu Café, voor het eerst gehouden op donderdag 12 mei, wil exact dat uitstralen.
Rond de 130 klanten van dentsu (media) waren naar de meeting gekomen om zich in verschillende kennissessies bij te laten praten over de diensten van het bureau, maar ook over die van zusterbedrijven Merkle (Customer Experience Management) en Achtung (creatie).
De mensen van de genoemde onderdelen van het bureau gingen in het café in gesprek met klanten over een veelheid aan actuele topics: influencer marketing, heel veel data, e-commerce, de rol van aandacht van de consument (of het gebrek eraan) en experiences.
Bij de sessie over influencer marketing leerden we dat Merkle een indrukwekkend aantal services biedt om de inzet van een influencer in elk stadium te monitoren en bij te sturen. Na een briefing volgt een analyse van de markt waarna creatie aan de slag gaat met een op maat gemaakte strategie en de best passende influencer uiteraard. Ook is er natuurlijk een volledige ‘website-integratie voor een 360 graden beleving’. Met de social audience analyzer houdt het team vervolgens alle ontwikkelingen in de gaten en stuurt zo nodig bij.
Ook is men alert op brand safety, want influencer Maxime Meiland die uit de bocht vliegt wanneer haar moeder allerlei ongewenste uitspraken doet, kan altijd desgewenst even op non-actief worden gezet.
Ook belangrijke learning: micro influencers hebben weliswaar geen enorm bereik, maar doen het erg goed voor een merk met een klein budget en worden als heel betrouwbaar ervaren.
Aandacht is in ons drukke bestaan een schaars goed aan het worden. Slechts 10 minuten per dag hebben we maar echt aandacht (lees: met aandacht bekeken en beluisterd) voor reclame-uitingen bijvoorbeeld, zo bleek bij de sessie The Attention Economy. Tja, hoe pakken we de consument nog bij de lurven? Dentsu Media heeft na grondig onderzoek en analyses (waaronder eyetrackingsessies met diverse panels) een zogenoemde Quality View ontwikkeld om de aandacht van de kijker op bijvoorbeeld YouTube veel langer vast te houden. Ze doen dit door slim databronnen te koppelen om zo de meest relevante reclamecontent te kunnen bieden. Klant T-Mobile vaart wel bij deze aanpak want zij zagen een toename van Ad Recall van 76%.
Tot slot woonden we de sessie bij met de veelbelovende titel ‘The Data and Creative Love Story.’ Data zijn leuk en voor de creatief van essentieel belang om de juiste boodschap af te vuren. Maar data – bij dentsu Media verzamelt via zogenoemde CCS panels met duizelingwekkende dashboards - zeggen niet alles.
Volgens de sprekers wordt het alledaagse leven van de ‘gewone’ consument, hoe hij/zij de dag ervaart, nog weleens vergeten.
We zitten vaak nog te veel in onze eigen marketingbubbel en denken dat iedereen de dag en dus ook de reclame-uitingen ervaart zoals wij marketingprofessionals doen. Niet dus. Zorg voor relevantie, interessante content en entertain mensen. In het creatieve proces gaat het vervolgens om stoppingpower, engagement en triggers om de juiste snaar bij de consument te raken, aldus de sprekers.
In het café spraken we even kort met productmanager Sandra Gorter bij cosmeticamerk Shiseido (zie foto boven), sinds 2019 klant bij Dentsu Media, over dit initiatief: ‘Inspirerend, zeker na covid! Ik vind het heerlijk om weer te kunnen bijpraten over nieuwe ontwikkelingen en trends. Ik ben bezig om onze mediacampagnes voor het najaar te plannen, dus dan doe ik hier zeker nieuwe ideeën op zoals bij de sessie over attention. Het verhaal over YouTube en de schaarste aan aandacht is voor mij echt een eyeopener. Wij werken bijvoorbeeld met video on demand op YouTube en dan is het interessant te horen hoe je dat effectiever kunt maken.’
Wat is momenteel een belangrijke media uitdaging voor jou? ‘De uitdaging is toch om nog meer op te vallen binnen mijn marktsegment. We hebben als cosmeticamerken allemaal dezelfde piekmomenten zoals Moederdag en andere feestdagen. Ik ben continu op zoek naar een andere manier en moment om mijn doelgroep, vooral jongeren, te bereiken. Ik focus nu op print met geursamples en heel veel digital op YouTube en rond socials.’
Het café sloot uiteraard af met een borrel en veel tevreden en enthousiaste klanten. Van onze kant wellicht nog een praktische suggestie: probeer niet in 20 minuten je complete gereedschapskist leeg te gooien. In de beperking toont zich nog altijd de meester...
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin... 04-07-2025
- Kruidvat kiest Ace voor social... 04-07-2025
- MediaMarkt kiest Serviceplan als... 03-07-2025
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers