Brand experience expert Arjan van Zeumeren aan de slag bij Sandenburg-DST
- Bureaus
- 21 nov 2022 @ 15:13
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Customer ExperiencePersonalia
- 21 nov 2022 @ 15:13
- Peter van Woensel Kooy
Bij Sandenburg-DST is Arjan van Zeumeren benoemd als nieuwe Experience Design Lead. Hij werkte eerder voor het bureau.
Met meer dan 25 jaar ervaring in brand experience projecten wordt Van Zeumeren direct ingezet op grote brand experience projecten, die in 2023 en 2024 worden gerealiseerd, meldt het bureau uit Amsterdam. Sandenburg-DST werkt voor bedrijven als VodafoneZiggo, SPAR, Unilever, Accell, Brinks, Auping, Eazie, Bagels & Beans, Landmarkt, Hema en Tony’s Chocolonely. Het bureau is gespecialiseerd in strategie, conceptontwikkeling en design in de marktsegmenten (food)retail, foodservice, brand experiences en leisure.
Volwassen experiences
Van Zeumeren (53) was tussen 1995 en 2010 de design director van global designconsultancy Edenspiekermann. Daarna werkte hij 7 jaar lang als creatief strateeg bij DST Experience Agency. Hier stond hij onder meer aan de basis van De Fietser van Accell, het Tata Steel Innovation Centre, het Nextview Design Thinking Center en de Homestudios van BAM Nederland. Brand Experiences en innovatiecentra die nog steeds succesvol zijn. DST maakt sinds 2020 deel uit van het combinatiebureau Sandenburg-DST. Van Zeumeren: ‘Ik vind de combinatie tussen Sandenburg en DST een hele logische voor beide bureaus. Ik denk dat experience design minder een hype is dan zeven jaar geleden, maar meer een onderdeel van de serieuze marketing-mix. Je ziet steeds volwassener voorbeelden van experiences als bestemmingen, die multifunctionele omgevingen zijn voor klanten en medewerkers. Het gaat niet om het doen van esthetische kunstjes, maar om meetbare resultaten. Het straalt af op je merk, je marketing en het straalt af op je sales, zowel extern als intern met trainingen. Je moet als merk de continuïteit van een experience altijd opnemen in het meerjarenplan.’
Merkbeleving
De geschoold grafisch ontwerper en industrieel ontwerper is al jaren gastdocent Experience Communication bij de Maastricht Academy of Media Design and Technology, waar hij zijn passie voor het vak op studenten overbrengt. ‘Je probeert in ruimtelijke zin het verhaal van het merk zoveel mogelijk beleefbaar en toegankelijk te maken. Het leuke van ons vakgebied is dat wij alles moeten weten van onze klanten. De materie waar je in duikt is enorm divers.’ Van Zeumeren droomt ervan om ook voor retailklanten als SPAR, Landmarkt en Hema te mogen werken. ‘Ik heb aan het begin van mijn loopbaan een opleiding tot etaleren en decoreren gedaan, om vervolgens een tijdje als etaleur bij de Bijenkorf te werken. Eén van de redenen waarom ik het heel interessant vind om in deze tijd bij Sandenburg DST te mogen werken, is dat experience communicatie een belangrijke rol speelt in de retail. Vierkante meters op de fysieke winkelvloer moeten door het succes van e-commerce heel anders gebruikt worden om de merkbeleving over te brengen. Dat vind ik super interessant.’
Experience design
Vanaf 2017 heeft Arjan van Zeumeren zes jaar zelfstandig gewerkt voor uiteenlopende klanten. ‘Wat ik nu bij Sandenburg-DST inbreng is mijn internationale kennis van merken, positionering en merkbeleving. Vanuit de combinatie van grafisch en ruimtelijke vormgeving is ooit mijn voorliefde voor experience design ontstaan. Ik ben in de kern een ruimtelijk verhalenverteller omdat ik het verhaal van het merk probeer te vertalen naar een contactmoment met de klant van de klant. Ik zorg ervoor dat het merk in de fysieke wereld zo dicht mogelijk bij de klant komt te staan. En dat er interactie ontstaat die onze klant als doel heeft. Vaak heeft onze opdrachtgever een doelgroep voor ogen, maar dan moet er nog gezocht worden naar het verhaal om die doelgroep te bereiken en het merk te laten beleven. Dat maakt ons vak zo ontzettend leuk.’
(PvWK, foto: Sandenburg-DST)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Philips leert kinderen repareren met... 23-12-2025
- Fashion statement tegen Cobra-vuurwerk22-12-2025
- Nieuw agency of record voor Sweco19-12-2025
- Aanbesteding gemeente Almere... 19-12-2025
- FarmCamps speelt in op vakantiestress18-12-2025
- Campagne haalt stigma van... 18-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

