Dentsu Creative lanceert de artificial client
- Bureaus
- 6 sep 2023 @ 14:55
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 6 sep 2023 @ 14:55
- Sjaak Hoogkamer
De Artificial Client is het nieuwste AI-experiment van Dentsu Creative Amsterdam. Deze door kunstmatige intelligentie ontwikkelde ervaring simuleert verschillende typen klanten en geeft feedback op tv-commercials, brand identity, en UX design.
De Artificial Client is volgens het bureau ‘gemodelleerd naar drie fictieve klant-archetypes en weet met een knipoog en flinke dosis humor feedback te geven.’
Zo is voor de ‘Ruthless Critic’ zelfs het beste nooit genoeg. De ‘Idealistic Dreamer’ is altijd klaar om groter, verder en extremer te gaan. En het derde karakter, de ‘Confused Creative' pushed vooral zijn eigen ideeën. Kies één van de archetypes en upload een tv-script, een brand identity, of een UX design. Dankzij computer gegenereerde spraak kan de Artificial Client in real time feedback geven.
Aanleiding
Met de hype rond generatieve AI-platforms zoals ChatGPT, Midjourney, Adobe Firefly en Runway, wordt veel gespeculeerd over de toekomst van creatieven op de werkvloer. Eerder voorspelde men vooral dat creatieve beroepen zouden uitsterven, maar vandaag de dag is de tendens dat creatieven moeten leren samenwerken met AI om in de toekomst nog van grote waarde te kunnen zijn. Maar geldt dat alleen voor creatieven, of zou dat voor het marketing- en communicatievak misschien ook wel gelden, vroeg Dentsu Creative zich af. Met die vraag startte het experiment, daarna werden verschillende prompts en API's gebruikt om de Artificial Client tot leven te laten komen.
Verrassend goede feedback
De Artifical Client blijkt volgens Dents Creatibe ‘verrassend goed in het bekijken en beoordelen van creatief werk.’
Luke Vink (hoofd technologie, Dentsu Creative Amsterdam): 'De Artificial Client maakt gebruik van een combinatie van verschillende AI-modellen. Door middel van slimme prompting geeft het feedback in de tone-of-voice van verschillende persoonlijkheden. Deze feedback wordt omgezet in spraak en karakteranimatie. We werkten met verschillende open source modellen zoals InstructBLIP en Microsoft Azure's Viseme API om mogelijkheden te bereiken die momenteel niet beschikbaar zijn met algemeen gebruikte modellen zoals GPT alleen. Het is deze mogelijkheid om proactief AI-modellen te testen, trainen, en te combineren die ons in staat stelt om snel prototypes te maken en AI-producten op schaal te bouwen voor onze echte, niet-kunstmatige klanten.'
Boris Nihom (co-CEO, Dentsu Creative Amsterdam): 'De Artificial Cliënt toont aan dat niets een echte klant-agency relatie kan vervangen. Een onderdeel van onze taak als agency is om constant de grenzen van de huidige technologie op te zoeken. Daarom hebben we een toegewijd team, dat AI-prototypes bouwt in plaats van abstracte whitepapers te schrijven of alleen te roepen dat het onze wereld toch echt gaat veranderen. De Artificial Cliënt dient als een voorbeeldcase om te laten zien dat je met beetje lef echt iets relevants en moois kan maken. Zo kunnen dezelfde componenten die we gebruikten om de Artificial Cliënt te creëren, ook worden gebruikt om merken een unieke AI-stem te geven via relevante, branded AI-assistenten.'
De Artificial Cliënt is nu live op http://www.artificialclient.com
Creative Credits:
Agency - Dentsu Creative Amsterdam
Boris Nihom | CEO, Amsterdam
Jasper Janssen | Creative Director
Rene Lems | Frontend Developer
Alexis Toromanoff | Frontend Developer
Tomas Makauskas | Frontend Developer
Luke Vink | Heads of Creative Technology
Oliver Kiss | Digital Designer
Lorenzo Angelone | Designer & Motion Designer
Carolina Valdecantos y Tombolato | Project Manager
Stone Shi | Editor
Deniz Kurt | Creative Technologist
Joris Feitz | Senior UX Designer
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- The Agent-C introduceert The... 11-10-2024
- Monks nieuw bureau voor... 11-10-2024
- Selmore en DotControl winnen pitch... 10-10-2024
- Campagne Greenflag tegen digitale... 10-10-2024
- Topfotograaf Robin de Puy tekent bij... 09-10-2024
- Claire Daemen over Adnight 2024:... 09-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing