[Commercial review] Kutjepoepandijvie
- Bureaus
- 1 jul 2016 @ 16:03
- Link
-
Lodewijk van der Peet
Managing Director
BeyenMeyer - CreatieCommercials
- 1 jul 2016 @ 16:03
- Lodewijk van der Peet
Deze leen ik even van dominee Gremdaat: kent u die uitdrukking? Garbage in, garbage out. Natuurlijk is dat als een koe zo waar, maar met hard poetsen kan je een heel eind komen. In Cannes bijvoorbeeld. Neem de online campagne van Under Armour. De briefing is: als je nou maar hard genoeg traint, dan word je hartstikke goed.
Kutjepoepandijvie briefing dus. Maar wat een genot om naar te kijken. Een typisch geval van ‘garbage in, juwel out’.
Under Armour
Het Concertgebouw
Een voorbeeld van goed inzicht is de briefing voor Het Concertgebouw. In dit geval letterlijk neergepend (zo voelt het) als pay-off: ‘Alles klinkt mooier in het concertgebouw’. Een goede copywriter had daar vast meer uitgehaald. Het Concertgebouw heeft de beste akoestiek van alle concertgebouwen ter wereld, dus inhoudelijk is dat zinnetje best goed en je kan er leuke dingen op bedenken. Helaas is de executie een typisch gevalletje van kutjepoepandijvie geworden.
Als ze om bagger vragen, stuur ze dan naar Boskalis! Hier heeft de klant zijn bestelling opgediend gekregen. Gemaakt door een designbureau dat bekend staat om de gepeperde nota’s. (Beste designbureaus, ik beloof dat wij nooit meer een logo bedenken als jullie beloven nooit meer filmpjes te maken, afgesproken?) Waardeloos cameraatje, slechte casting, overdreven geacteerd, zonde van het geld. Een geval dus van juwel in, garbage out.
PostNL
Ja hoor, nu is het eindelijk tijd voor een filmpje dat van-voor-naar-achter klopt. Ik zag hem gisteren, in andere media zie ik nog niks. Hij is van PostNL. Gebaseerd op het inzicht dat PostNL faciliterend is en altijd achter de schermen opereert. De commercial is vakwerk. Elke scène klopt, is van deze tijd. Fijn om naar te kijken. Mocht wat kosten. De muziek maakt hem zwaar op de hand, dat is het enige minpuntje, te veel goede doelen-emoties. De strategie, het fundament is ijzersterk; helden in bescheidenheid. De executie is compromisloos. Daar is er meer voor nodig dan een goed bureau, de adverteerder verdient dan ook een veer in de bips.
Lodewijk van der Peet is Managing Director bij BeyenMeyer
-
Lodewijk van der Peet
- Werkt bij: BeyenMeyer
- Functie: Managing Director
- Website:http://www.beyenmeyer.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden AOV-markt op
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
- OrangeValley, MvH Media, AdResults en Increase slaan handen...
Laatste Nieuws
- Medewerkers Arag geven je de... 24-04-2024
- NS laat reizigers aan het woord in... 23-04-2024
- Xelion kiest Fightclub 23-04-2024
- Nieuwe campagne... 23-04-2024
- Shortlisten SAN ABC Accenten 2023... 23-04-2024
- Bar-le-Duc richt nieuwe campagne op... 22-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing